شناسهٔ خبر: 18395 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خیمه بین‎المللی رمضان در مسکو برپا شد

خیمه بین المللی رمضان مسکو برای نهمین سال متوالی با حضور شخصیت های مسلمان روسیه، رهبران ادیان مختلف و مقامات رسمی این کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا، مراسم افتتاح خیمه رمضان شامگاه سه شنبه برگزار شد و در آن مقام ها و شخصیت های سیاسی روس و سفرای کشورهای اسلامی و شخصیت های مذهبی اسلامی، مسیحی، یهودی و بودایی و صدها نفر از ساکنان مسکو شرکت داشتند.

ˈالدار علاء الدین افˈ مفتی شهر مسکو در مراسم افتتاح خیمه رمضان گفت: برای نخستین بار در 9 سال گذشته تمام روزهای برپایی خیمه رمضان را با برنامه های فرهنگی پر می کنیم و کشورهای مختلف اسلامی علاقه مندی خود را برای مشارکت در این امر اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد: مهم ترین ویژگی خیمه رمضان ، وحدت بخش بودن آن است و در آن پیروان تمام مذاهب اسلامی و نیز ادیان دیگر همچون مسیحیان و یهودیان شرکت می کنند.

علاء الدین گفت: در 30 روز برپایی خیمه رمضان نمایندگان اقوام مسلمان ساکن مسکو و کشور های مختلف ازجمله تاتارها، آذربایجانی ها ، ترکمن ها و کشورهای اسلامی همچون ایران و ترکیه و پاکستان روزهای فرهنگی خود را برگزار می کنند.

ˈالماس فیضولینˈ مسوول امور سازمان های دینی دفتر ریاست جمهوری روسیه هم در این مراسم با تبریک ماه مبارک رمضان به مسلمانان گفت: خیمه رمضان تاریخچه شایسته ای دارد و باعث وحدت مسلمانان و غیرمسلمانان و برقراری دوستی می شود.

وی اضافه کرد: مسلمانان روسیه بخش مهمی از جامعه این کشور هستند و در فعالیت های اجتماعی حضور فعال دارند و در طول تاریخ روسیه هم نقش مهمی در دفاع از کشور ازجمله در جنگ دوم جهانی داشته اند.

ˈدمیتری کیسلیوفˈ رییس خبرگزاری ˈروسیه امروزˈ هم در مراسم افتتاح خیمه رمضان با تشکر از دعوت شدن به این مراسم گفت: مسلمانان در روسیه جایگاه خاصی دارند.

وی افزود: روسیه کشور کثیرالملل و دارای مذاهب مختلف است و اسلام تزیین کننده فرهنگ روسیه است.

کیسلیوف ، تحکیم و تقویت آموزش اسلامی در روسیه و زدودن آن از اطلاعات نادرست را مساله ای اولویت دار خواند و بر ضرورت تلاش برای تقویت پایه های دوستی مسلمانان و پیروان ادیان دیگر در روسیه از طریق اطلاع رسانی درست تاکید کرد.

ˈرامان باغداساروفˈ معاون اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس هم در ادامه مراسم بر لزوم تلاش برای یکپارچگی ملت روسیه تاکید کرد و افزود: با همکاری یکدیگر می توانیم در پیشرفت کشور نقش پررنگ تری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در خیمه رمضان می توانیم تبادل اطلاعات و تجربیات کنیم و اختلافات خود را حل کنیم.

مقام کلیسای ارتدوکس روس، همزیستی پیروان ادیان مختلف روسیه در طول قرنها در کنار یکدیگر را میراثی بسیار گرانبها و کم نظیر در سطح جهانی خواند و بر لزوم پاسداشت آن تاکید کرد.

ˈسرگئی ریخوفسکیˈ رییس شورای پروتستانهای روسیه و نماینده مجلس اجتماعی این کشور هم گفت: با رهبران مسلمانان روابط بسیار خوبی داریم و در شورای مذاهب تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه و مجلس اجتماعی با یکدیگر مشارکت و معاشرت داریم.

وی بر لزوم توجه به دستورات الهی و نگاشته های کتاب های آسمانی تاکید کرد و افزود: بدون احکام خدا نمی توانیم زندگی شایسته ای داشته باشیم و باید اصول خداپرستی را به جوانان آموخته و بطور درست منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در خیمه رمضان احساس دوستی با مسلمانان می کنم.

زینولی کوگان رییس کنگره یهودیان روسیه هم گفت: ماه رمضان صلح و آرامش را به روسیه و جهان به ارمغان می آورد.

وی با بیان این که خیمه رمضان یک معجزه است، اظهار کرد: این مکان از نظر فرهنگی بسیار غنی است و انسانها را به یکدیگر نزدیکتر می کند.

ˈخیمه رمضانˈ از سال 2006 هر ساله در مسکو برگزار می شود، و این ایین را شورای مفتی های روسیه با کمک شهرداری مسکو در محوطه مسجد ˈمینسکایاˈ برپا کرده است.

روزانه حدود 700 نفر از این خیمه دیدن می کنند و در جریان این دیدار از آنها دعوت می شود در جلسات بحث وبررسی دینی و فلسفی و جلسات قرائت قرآن شرکت کنند.

همچنین هر روز این خیمه ارائه کننده افطاری به مسلمانان روزه دار است که از غیر مسلمانان نیز برای شرکت در این مراسم دعوت می شود.

نظر شما