شناسهٔ خبر: 18432 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضا امیرخانی: تعجب می کنم از روحانیونی که کار روحانیت انجام نمی‌دهند

امیرخانی می‌گوید: تعجب من از این است که خیلی از روحانیون با وجود این‌که بیش از 30 سال است کار‌های روحانیان را انجام نمی دهند، به عنوان روحانی در مجالس حاضر می‌شوند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرآنلاین؛ رضا امیرخانی در نشست بررسی کتاب «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی»، نوشته حبیبه جعفریان، گفت که مرور این کتاب در وضعیتی که گروه داعش به عنوان داعیه‌دار اسلام خود را به دروغ معرفی می‌کند،‌ ارزشمند است.

امیرخانی در این برنامه که عصر دیروز، سه‌شنبه، ‌10 تیر در موسسه فرهنگی شهر کتاب با حضور حبیبه جعفریان، نویسنده این کتاب برگزار شد،‌ درباره جلسه نقد کتاب «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی» گفت: این کتاب و جلسه نقد و بررسی آن، برای صحبت کردن از موضوع مهم‌تری که چهره اسلام نام دارد، ارزشمند است. آن هم در روزگاری که با یک جستجو در فضای مجازی، گروه معلو‌م‌الحال داعش به عنوان داعیه‌دار اسلام خود را به دروغ معرفی می‌کند!‌ اینجاست که ارزش کار امام موسی صدر مشخص می‌شود

آنطور که ایبنا گزارش داده، رضا امیرخانی، با اشاره به این‌که باید این اثر را از دریچه شخصی‌نگاری دید، اظهار کرد:‌ نکته مهمی که در این کتاب به چشم می‌خورد، نقل قولی است که نویسنده از پدرش آورده است. زمانی که از پدرش برای رفتن به لبنان مشورت می‌خواهد، پاسخ می‌شنود که حتماً برای این سید به این سفر برو.

نویسنده «قیدار» با بیان این‌که بیش از 6 ماه است از هرگونه فعالیت فرهنگی، به ویژه نوشتن، خود را محروم کرده، ادامه داد: بنا به دلایل بسیار مقدسی که دارم قلم را فعلا کنار گذاشته‌ام اما طی این مدت بارها به مجالسی مانند این نشست به عنوان کارشناس و نویسنده دعوت شدم. چند هفته پیش هم که خدمت یک روحانی بودم به او گفتم از این بابت که نمی‌نویسم اما به عنوان نویسنده به نشست‌ها دعوت می‌شوم، احساس نفاق می‌کنم. آن روحانی در صدد دلجویی من برآمد و گفت این‌طور نیست. من گفتم با وجود این که 6 ماه نمی‌نویسم احساس نفاق می‌کنم اما تعجب من از این است که خیلی از روحانیون با وجود این‌که بیش از 30 سال است کار‌های روحانیان را انجام نمی دهند، به عنوان روحانی در مجالس حاضر می‌شوند. نقطه قوت امام موسی صدر هم همین بود. او یک روحانی تمام عیار بود.

امیرخانی اضافه کرد: صدر دنبال قدرت نبود، اما هرجا می‌رفت قدرت دنبال او می‌آمد. درباره کتاب حاضر هم باید بگویم، من و خیلی نویسندگان دیگر سعی کردیم درباره این شخصیت بزرگ جهان اسلام، کتاب بنویسیم، من حتی برای این منظور به لبنان هم سفر کردم اما وقتی اطلاعات را برای نگارش کتاب جمع کردم، متوجه شدم آن‌ها قبلاً در قالب کتاب منتشر شده‌اند.

امیرخانی همچنین با اشاره به قلم نویسنده این کتاب، گفت: مهم‌ترین وسیله‌ای که جعفریان برای نوشتن این کتاب از آن استفاده کرده، قلم نبوده، بلکه قیچی بوده است! او خیلی خوب روایت‌ها را برش زده و آن‌ها را در کتاب گنجانده است. البته این کتاب شباهت زیادی به داستان‌ هم دارد و برای نمونه لحن حرف‌های خواهران صدر، بسیار داستانی است

نویسنده رمان «من او» گفت: همه ما سعی کردیم سراغ امام موسی صدر برویم و درباره‌اش بنویسیم. من هم به لبنان رفتم و مطالبی را جمع‌آوری کردم ولی دیدم که قبلا چاپ شده‌اند. بنابراین همه ما سعی کرده‌ایم درباره امام موسی صدر بنویسیم ولی یا نتوانسته‌ایم و یا ننوشتیم. من سعی کردم سراغ کسانی بروم که ارتباط مشخص و نسبتی با او نداشته‌اند. حتی سعی کردم به سراغ آن بستنی‌فروش و آدم‌هایی بروم که از نزدیک با او زندگی نکرده‌اند تا تحت تاثیرش نبوده باشند و حرف‌های متفاوت بزنند ولی هرکسی که از کنار این انسان عبور کرده باشد،‌ تحت تاثیرش قرار گرفته است.

امیرخانی ادامه داد: اتفاقا باید به خانم جعفریان برای ورود به خانواده امام موسی صدر تبریک گفت چون فکر نمی‌کردم با صحبت با خانواده جان پنهان، بتوان چنین روایت‌های جذابی ارائه کرد. به قضاوت خودم، روایت دقیق این کتاب را روایت سید صدرالدین صدر می‌دانم؛ پسر بزرگی که نمی‌داند با گم‌شدن پدرش چه بکند. فکر می‌کنم این کتاب و این جلسه، بهانه‌ای است تا ما درباره چیزهای مهم‌تری صحبت کنیم. امروز که مهم‌ترین چهره از اسلام در سرچ گوگل، داعش است، بازگشت به امام موسی صدر بسیار مورد تاکید و لزوم است.

مولف رمان «قیدار» گفت: بازگشت به امام موسی صدر را اصلا سیاسی نمی‌دانم. بازگشت‌هایی مانند بازگشت به مشروطه یا افول صفویه داریم که سیاسی هستند. اتفاقا فکر می‌کنم بازگشت به امام موسی صدر در جامعه چندفرهنگی و چند صدایی ما به هیچ عنوان سیاسی نیست بلکه یک بازگشت عمیقا دینی و اخلاقی است.

وی در بخش دیگری از این برنامه گفت: از یک موضوع بسیار خوشحالم و آن هم این که با این کتاب، وارد منزل یک روحانی شیعه شدم. درباره برخی از روحانیون این اتفاق افتاده است. البته در خانه روحانیونی که ما دوست‌شان داریم، مسائل قشنگ و خوشایندی وجود دارد. باید این مباحث را باز کنیم تا ببینیم از چه منظر و چه دینی داریم به آن می‌پردازیم. تا قرون ششم یا هفتم میلادی، هیچ روایتی از حضرت مریم(س) در تاریخ و کلام مسیحیت وجود ندارد. اما در کتاب مقدس ما، تنها روایت مقدس و قدسی از این بانو وجود دارد. یادمان باشد که اسلام اولین دینی بود که در آن اجازه ورود به خانواده را داشته‌ایم. بسیاری از مطالب و آموزه‌هایی که در دین ما هستند، از خانه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نقل شده و بیرون آمده‌اند. ارزش این کتاب، علاوه بر کار خانم جعفریان به خاطر پرداختن به خانه و زندگی امام موسی صدر است.

«سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی» تالیف حبیبه جعفریان، با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 176 صفحه، در قطع جیبی و بهای هفت هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات «سپیده باوران» وابسته به موسسه فرهنگی - مطالعاتی امام موسی صدر منتشر شده است.

نظر شما