شناسهٔ خبر: 18459 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اساتید مراقب باشند سرعت رشد علمی کاهش نیابد

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به دیدار دانشگاهیان با مقام معظم رهبری و وظایف دانشگاهیان در برابر پیشرفت علمی کشور گفت: اساتید دانشگاه وظیفه دارند مراقب باشند که سرعت رشد علمی کشور کاهش نیابد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حسن غفوری فرد با اشاره موارد مهمی که رهبر انقلاب در جمع دانشگاهیان بیان کردند، افزود: ایشان درباره سم مهلک باشگاه سیاسی شدن دانشگاه ها هشدار دادند اما همواره بر این اعتقاد بودند که دانشجو باید فهم، درک و منش سیاسی داشته باشد اما از حزب بازی و عضو گیری در احزاب دوری کند. 

وی افزود: میان حزب بازی و تفکر و منش سیاسی داشتن برای دانشجویان تفاوت وجود دارد و همانطور که رهبر انقلاب تاکید داشته اند باید شرایطی مانند کرسی های آزاد اندیشی فراهم شود که بینش سیاسی و تفکر سیاسی را در میان دانشجویان به عنوان جوانان پیشرو و نخبه جامعه گسترش دهد چرا که دانشجویان باید بتوانند تحلیل سیاسی داشته باشند و اتفاقات را به خوبی رصد کنند. 

غفوری فرد یادآور شد: حرکت پرشتاب علمی ایران مورد تایید همگان است و مقام معظم رهبری نیز در مثالی گفتند ماشینی که یک سربالایی تند را رفته در صورتی که سرعت خود را کم کند به عقب حرکت می کند و نباید اجازه داد که سرعت حرکت علمی کاهش پیدا کند. 

وی خاطرنشان کرد: ایشان به دو موضوع آموزش و پژوهش به طور توامان اشاره کردند. در اینجا باید گفت که اساتید دانشگاه وظیفه دارند پژوهش را جدی تر از گذشته دریابند چرا که دانشگاه با دبیرستان تفاوت دارد . برای اینکه پژوهش در دانشگاه افزایش پیدا کند مهمترین ابزار کار تمام وقت استادان در دانشگاه است. اگر یک استاد تمام 40 ساعت موظفی خود را در دانشگاه بگذراند علاوه بر بخش آموزش می تواند زمان بیشتری را به پژوهش اختصاص دهد. 

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: مسایل پژوهشی و وقت گذاشتن اساتید در پژوهش بسیار به پربار شدن پایان نامه های دکتری کمک می کند و وقتی حضور اعضای هیات علمی پررنگ می شود آزمایشگاه ها نیز تقویت می شوند. 

وی موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت را نکته دیگری برشمرد که در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت و گفت: در بحث فنی مهندسی باید ارتباط دانشگاه با صنعت درست پیاده شود. مشکل صنعت امروز با نوآوری حل می شود. دیگر تولید تنها مزیت صنعت نیست چرا که جهان از تولید اشباع شده و قرن جدید قرن نوآوری است و این نوآوری مزیت کشورها با هم است و ما تنها در ارتباط صنعت با دانشگاه می توانیم این نوآوری را پیاده کنیم و علم را به فناوری و صنعت را به ثروت بدل کنیم. 

غفوری فرد درباره این موضوع که رهبر انقلاب تاکید کردند که "افراد تریبون دار در اصل مسئله پیشرفت علمی ایران، اظهار تردید می کنند"، یادآور شد: این موضوع بسیار مهمی است که ایشان گفتند چرا که تشکیک در پیشرفت علمی ایران تشکیک در بدیهیات است. 

وی افزود: پیشرفت های علمی ایران مشخص است و وقتی رتبه بندی های جهانی و موسسات بین المللی میزان رشد ایران را اعلام می کنند و بخش هایی که چندان با ما مهربان نیستند به این موضوع اعتراف می کنند که ایران در بسیاری از فناوری های جدید از جمله نانوتکنولوژی جزء قدرت های برتر دنیا است و سهم تولید علم ایران 4 درصد تولید علم نانوتکنولوژی است پس استادان دانشگاه باید به این روند کمک کنند و آن را در میان دانشگاهیان ترویج کنند.

نظر شما