شناسهٔ خبر: 18467 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توجه ویژه به مخاطبان کودک و نوجوان در طرح قرآنی ۱۴۴۸

مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما گفت: در طرح قرآنی ۱۴۴۸ توجه ویژه‌ای به مخاطبان کودک و نوجوان داشته‌ایم و به همین دلیل میهمانانی که در برنامه‌های تلویزیونی طرح قرآنی ۱۴۴۸ حضور پیدا می‌کنند از کودکان و نوجوانان هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ احمد لیایی، مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۸ که از شب ولادت امام زمان(عج) آغاز شده و تا شب ولادت امام رضا(ع) نیز ادامه خواهد داشت، گفت: این طرح در ادامه طرح‌های پیشین و در راستای وظایف شبکه قرآن و معارف سیما که آموزش قرآن و عمومی کردن آن برای عموم مردم است اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت حافظان قرآن از دیگر اهداف طرح قرآنی ۱۴۴۸ است، عنوان کرد: ویژگی طرح قرآنی ۱۴۴۸ که این طرح را در مقایسه با دوره‌های گذشته آن متفاوت کرده حفظ موضوعی آیات قرآن است. طی سال‌های گذشته طرح ۱۴۴۸ به حفظ یک جزء از قرآن می‌پرداخت اما طبق نظرسنجی‌هایی که از جمعی از اساتید قرآنی داشتیم در اکثریت نظرات بر حفظ موضوعی آیات تأکید شده بود.

لیایی ادامه داد: در سال‌های گذشته که این طرح به حفظ اجزاء قرآن می‌پرداخت اشکالاتی بر طرح وارد می‌شد که افراد پس از حفظ یک جزء از قرآن برای یک سال رها می‌شوند و تمامی محفوظات خود را فراموش می‌کنند و به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم که حفظ موضوعی را برای طرح ۱۴۴۸ انتخاب کنیم زیرا به هر حال آیات موضوعی نسبت به یک جزء از قرآن بیشتر در ذهن افراد می‌ماند.

وی در ادامه عنوان کرد: پس از اینکه حفظ موضوعی آیات مرتبط با سبک زندگی قرآنی و اسلامی را برای طرح قرآنی ۱۴۴۸ انتخاب کردیم از کمک موسسه نورالثقلین قم و حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم برای تألیف و چاپ کتاب آیات موضوعی بهره گرفتیم و کتابی به همین منظور تألیف و به چاپ رسید. از دیگر ویژگی‌های طرح قرآنی ۱۴۴۸ این است که امسال برای نخستین بار کتابی نیز برای این طرح به چاپ رسیده است.

مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن سیما افزود: براساس کتاب تألیف شده برای طرح قرآنی ۱۴۴۸، ۷۶ موضوع قرآنی را در ۸۸ روز اجرای طرح دنبال می‌کنیم که روزهای شنبه تا پنجشنبه هر هفته این ۷۶ موضوع مطرح می‌شود و روزهای جمعه هر هفته نیز به مرور موضوعات هفته اختصاص دارد؛ برای چند روز پایانی طرح نیز موضوعات خاصی پیش‌بینی نشده است تا به دوره محفوظات بپردازیم.

لیایی با بیان اینکه همزمان با اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۸ برنامه زنده تلویزیونی هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر برنامه اصلی طرح قرآنی ۱۴۴۸، یک برنامه تولیدی ویژه کودک و نوجوان با عنوان «آمین» پیش‌بینی شده که این برنامه نیز در ۸۸ روز اجرای طرح هر روز از ساعت ۱۶ به مدت ۳۰ دقیقه به صورت تولیدی از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.

وی ادامه داد: مستند «مثبت بی‌نهایت» نیز از جمله برنامه‌های مکمل طرح قرآنی ۱۴۴۸ است که این مستند‌های تلویزیونی همزمان با اجرای طرح، در قالب ۳۶ برنامه و هر برنامه به مدت شش دقیقه از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود؛ هر هفته دو یا سه برنامه از مستند «مثبت بی‌نهایت» به روی آنتن شبکه قرآن سیما می‌رود.

لیایی افزود: از دیگر برنامه‌های مکملی که در کنار طرح قرآنی ۱۴۴۸ دنبال می‌شود، پخش فیلم کوتاه با عنوان «یادمان باشد» است؛ برای تولید فیلم‌های کوتاه طرح قرآنی ۱۴۴۸، ۳۰ موضوع از موضوعات طرح ۱۴۴۸ که قابلیت تصویر شدن دارند انتخاب و تبدیل به فیلم شده‌اند.

وی ادامه داد: مسابقه «نشانی» نیز از دیگر برنامه‌های مکمل طرح قرآنی ۱۴۴۸ است که این مسابقه تلویزیونی همزمان با ماه مبارک رمضان هر شب به مدت ۶۰ دقیقه به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.

مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما افزود: برنامه تفسیری «حیات مصفی» از دیگر برنامه‌های مکمل طرح قرآنی ۱۴۴۸ است که در قالب ۲۰ برنامه و هر برنامه به مدت هفت دقیقه پخش می‌شود.

لیایی در ادامه عنوان کرد: همچنین دو مستند ۳۰ دقیقه‌ای نیز برای طرح قرآنی ۱۴۴۸ در حال تولید است که تولید این مستندها پیش از آغاز طرح و از جلسات سیاست‌گذاری، کنفرانس خبری، جلسات مشترک سازمان‌ها، استودیو برنامه‌های تلویزیونی و... شروع شده است و تا پایان طرح نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر برنامه‌هایی که در شبکه قرآن و معارف سیما در راستای اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۸ تولید و پخش می‌شود سایر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی از جمله؛ شبکه یک، دو، سه، چهار، تهران، آموزش، جام‌جم و شبکه رادیویی قرآن نیز در راستای دروس و مباحث طرح قرآنی ۱۴۴۸، به تولید و پخش برنامه می‌پردازند.

لیایی با بیان اینکه امسال به مخاطبان کودک و نوجوان توجه ویژه داشته‌ایم، افزود:میهمانانی که در برنامه‌های تلویزیونی طرح قرآنی ۱۴۴۸ حضور پیدا می‌کنند از کودکان و نوجوانان هستند زیرا حضور کودکان و نوجوانان در برنامه علاوه بر اینکه در هم سن و سالان خودشان ایجاد انگیزه بیشتری برای انس با قرآن می‌کند بزرگ‌ترها را نیز به انس بیشتر با قرآن تشویق می‌کند.

وی تسهیل راه‌های ارتباط با مخاطبان را از دیگر ویژگی‌های طرح قرآنی ۱۴۴۸ دانست و گفت: با تسهیل کردن راه‌های ارتباط مخاطبان با طرح تلاش داشته‌ایم تا مخاطبان به راحتی و از راه‌های مختلف در این طرح مشارکت داشته باشند.

مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن سیما ادامه داد: حضور در کلاس‌های آموزشی طرح قرآنی ۱۴۴۸ که توسط سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود از جمله راه‌های ارتباطی مخاطبان با این طرح است که براین اساس، سازمان دارالقرآن‌الکریم، سازمان اوقاف و امور خیریه، موسسات قرآنی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بسیج تهران و سایر سازمان‌ها در این طرح به برگزاری کلاس‌های قرآن می‌پردازند.

وی افزود: در طرح قرآنی ۱۴۴۸ یک مسابقه پیامکی نیز پیش‌بینی شده که این مسابقه به صورت روزانه برگزار می‌شود در این طرح پنج هزار کمک هزینه زیارت اماکن مقدسه پیش‌بینی شده است که به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین مخاطبان طرح قرآنی ۱۴۴۸ ازطریق پیامک، تلفن، حضور در برنامه و... می‌توانند با این طرح ارتباط داشته باشند.

لیایی ادامه داد: معرفی یکی از چهره‌های قرآنی کودک و نوجوان در هر قسمت از برنامه قرآنی ۱۴۴۸، تشکیل بانک اطلاعاتی از کلیه مخاطبان طرح و بهره‌گیری از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها از دیگر امکانات طرح قرآنی ۱۴۴۸ است.

وی در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر که از ویژگی‌های طرح قرآنی ۱۴۴۸ است، برگزاری آزمون ملی برای نخستین بار است که این آزمون دو روز قبل از پایان طرح قرآنی ۱۴۴۸ به صورت سراسری و همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما در پایان اظهار کرد: مقایسه‌ای که از زمان اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۸ تا کنون داشته‌ایم نسبت به سال گذشته رشد حداکثری استقبال مخاطبان را نشان می‌دهد و در همین مدت زمان کمی که از آغاز طرح ۱۴۴۸ گذشته، مردم مشارکت خوبی در این طرح داشته‌اند.

نظر شما