شناسهٔ خبر: 18490 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لزوم پرهیز از فعالیت‎های مخدوش کننده برتری علمی ایران

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: اقتدار علمی و اقتصادی نه تنها برای نظام جمهوری اسلامی بلکه برای جهان اسلام خود باوری می آورد. بنابراین باید از فعالیت هایی که باعث می شود برتری علمی دانشگاه های ما خدشه‌دار شود بپرهیزیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمد مهدی طهرانچی در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری ناشی از دغدغه هایی بود که ایشان داشتند.

وی ادامه داد: در هر صورت شتاب علمی کشور نباید متوقف شود وبرای اینکه این اتفاق رخ ندهد بیرون و درون دانشگاه دراین مساله تاثیرگذار است. در سطح دولت،ستاد و درون دانشگاه باید به این مباحث توجه شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی به صحبت هایی که در این دیدار مطرح کرده بود، اشاره کرد و افزود: من در این جلسه به صحبت های یک نویسنده انگلیسی اشاره کردم که در مجله نیچر در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که برتری علمی در ایران دوباره شروع شده است و این برتری علمی به دو روش یکی تحریم و دیگری اختلالات سیاسی می تواند متوقف شود.

وی ادامه داد: تحریم ها که به طرق و بهانه های مختلف تا کنون توسط مجامع غربی اعلام شده و مجامع غربی به دنبال این هستند که اگر از طریق تحریم ها نتوانستند کاری از پیش برند از خدشه دار کردن رویکردهای سیاسی سعی کنند نظام جمهوری اسلامی را از حرکت علمی بازدارند.

طهرانچی ادامه داد: مقام معظم رهبری به این مسایل به خوبی اشراف داشته و آن را مطرح و عنوان کردند. اقتدار علمی و اقتصادی نه تنها برای نظام جمهوری اسلامی و بلکه برای جهان اسلام خود باوری می آورد. بنابراین باید از فعالیت هایی که باعث می شود برتری علمی دانشگاه های ما خدشه دارشود بپرهیزیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: با توجه به فرمایشات رهبری باید در دانشگاه ها آرامش حاکم باشد، از حرکت های دانشمندان حمایت شود، از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری حمایت شود تا چرخه علم و فناوری کند نشود.

وی ادامه داد: یکی از مباحث جدی در دانشگاه ها بحث تصمیم گیری در انتخاب افراد در مسئولیتهای دانشگاه ها است باید افرادی انتخاب شوند که برای علم و پیشرفت علم ارزش قائل باشند نه افرادی که ارزشی برای این مسایل قائل نیستند. مقام معظم رهبری بر این مسایل نیز تاکید داشتند.

طهرانچی افزود: ما در پیشرفت های علمی هنوز به ثبات نرسیده ایم و مانند ماشینی هستیم که رو به بالای کوه در حرکت است که اگر توقف کند امکان سقوط آن وجود دارد باید مراقب باشیم کندی و توقفی در پیشرفت علمی کشور صورت نگیرد و بتوانیم تا زمانی که به قله نرسیده ایم این شتاب علمی را حفظ کنیم.

نظر شما