شناسهٔ خبر: 18514 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولویت‎های جهاد دانشگاهی در پژوهش‎های علوم انسانی

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی از هدف‎های اصلی پژوهشگاه‎های علوم انسانی جهاد توضیح دادو گفت:ایجاد ادبیات غنی علمی در حوزه هویت پیوند ملی از بزرگترین هدفهای مهم جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حمید امین اسماعیلی گفت: جهاد دانشگاهی در پنج گروه تخصصی علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و علوم کشاورزی به پژوهش می پردازد و در حوزه علوم انسانی و اجتماعی هم فعالیت ها و پژوهش های چشمگیری انجام داده است.

وی در خصوص فعالیت های پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با ۶ پژوهشگاه علوم انسانی، فرهنگ و هنر، علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی، مطالعات توسعه ای، علوم توسعه ای، در حوزه علوم انسانی توانسته پژوهشهای مهمی را به انجام برساند.

امین اسماعیلی با بیان اینکه عمده فعالیت پژوهشکده های جهاد دانشگاهی معطوف به رفع نیازهای مهم کشور می شود، افزود: فعالیت های پژوهشگاه عمدتا از نوع پژوهش های کاربردی و توسعه ای هستند و پژوهشگاههای جهاد در جهت رفع نیاز های کشور فعالیت پژوهشی انجام می دهند.

وی افزود: یکی از فعالیت های پژوهشی علوم انسانی جهاد دانشگاهی برگزاری جلسه در خصوص ارائه یافته های تحقیق است که در سطوح خاص برای متخصصان و یا درسطح عام برای عموم مردم ارائه می شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی از برنامه های جدید در حوزه علوم انسانی خبر داد و گفت: ۲۸ برنامه سه ساله برای ۲۸ گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی داریم که باید در موعد مقرر به نتایج خاص خود برسند نتایج این برنامه ها در جهت رفع نیاز کشور در این حوزه است.

امین اسماعیلی عنوان کرد: هدف کلی از پژوهش در حوزه علوم انسانی ایجاد ادبیات غنی علمی در حوزه های منتخب و مورد نیاز جامعه است که باید ضمن ایجاد ادبیات مناسب علمی و تخصصی در موضوع مربوطه به راهکارهای حل و رفع معضل مورد نظر در سطح ملی یا منطقه ای پرداخته شود.

امین اسماعیلی ابراز کرد: پروژه های شاخص در حوزه علوم انسانی مواردی نظیر "بررسی عوامل موثر در تشکیل انواع هویتها، راهکارهای تقویت پیوند بین نسلی، بررسی روند تحولات ادبیات داستانی ایران، بررسی ادبیات انقلاب اسلامی با تاکید برادبیات داستانی، بررسی روند تحولات محیط کسب و کار در ایران، بررسی بافت های فرسوده شهری در شهر های مختلف، بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی طرحهای بزرگ توسعه ای کشور و... بوده که در برخی موارد نتایج این بررسی ها به صورت کتابها و مقالات علمی منتشر شده است.

نظر شما