شناسهٔ خبر: 18535 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

اطلاعات حکمت و معرفت

شماره تیر مجله حکمت و معرفت «فعل الهی در جهان» مقاله‌ای است از آلوین پلنتینگا، یکی از مهم‌ترین فیلسوفان دین با موضوع تضاد ظاهری بین دین و علم. این مقاله در ژوئن 2011 منتشر شده است.

فرهنگ امروز: شماره 99 ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد. دفتر ماه این شماره به فلسفه دین اختصاص دارد و اولین مطلب آن گفت‌وگویی است با دکتر محمد فنایی اشکوری. دکتر اشکوری سال‌ها است در حوزه فلسفه دین مشغول تحقیق و پژوهش است. موضوع این گفت‌وگو بررسی مهم‌ترین و برجسته‌ترین مسائل قابل طرح در حوزه‌ فلسفه دین است. تعریف دین و فلسفه، رابطه فلسفه دین با اخلاق، تجربه دینی، مسئله شکاکیت و براهین اثبات وجود خدا در دنیای کنونی، مسئله شر به عنوان یکی از مباحث بنیادین در فلسفه دین، جاودانگی و ارتباط نفس و بدن و فلسفه ذهن، معاد جسمانی و فیدئیسم عناوینی است که در گفت‌وگو با دکتر اشکوری مطرح شده است.

گفت‌و گو با پرفسور محمد لگن هاوسن، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مطلب بعدی این بخش است که در آن رابطه دین با علم و سیاست بررسی می‌شود و هم‌چنین فعالیت‌هایی که پروفسور هاوسن در زمینه فلسفه دین انجام داده‌‌اند. هم‌چنین بررسی فلسفه دین هگل و این‌که چگونه می‌‌توان زمینه‌ساز الهیات پویشی باشد و مسأله پلورالیزم از دیدگاه استاد لگن هاسون در تفکر آلستون، جان هیک و پلنیتنگا به بحث گذاشته می‌شود.
«فعل الهی در جهان» مقاله‌ای است از آلوین پلنتینگا، یکی از مهم‌ترین فیلسوفان دین با موضوع تضاد ظاهری بین دین و علم. این مقاله در ژوئن 2011 منتشر شده بود که هژیر مهری برای این شماره مجله آن را ترجمه کرده است. عنوان اصلی مقاله Divine action in the word: The Old Picture است.
جان هیک هم یکی از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه فلسفه دین است که مطلب بعدی دفتر ماه به مقاله او اختصاص دارد. عنوان مقاله «واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی دینی» است. هیک در این مقاله با روشن ساختن این مطلب که روایت‌های ناواقع‌گرایانه دینی معاصر، متشکل از تفسیرهایی دینی هستند نه ضد دینی، به تشریح شیوه‌های تفکر نوین به دین و رابطه‌ میان آن‌ها می‌پردازد.
«دین و باور دینی در اندیشه متأخر ویتگنشتاین» مقاله‌ای است از نواب مقربی که موضوع آن چگونگی کاربست اندیشه‌های ویتگنشتاین متأخر درباره دین و باور دینی است. برای پاسخ به این سؤال نویسنده نخست مؤلفه‌های اصلی و اساسی فلسفه متأخر ویتگنشتاین را بیان می‌کند و سپس نسبت این مؤلفه‌ها را با اندیشه‌های دینی ویتگنشتاین حول چهار محور اصلی «دین چونان بازی زبانی»، «دین چونان شیوه زیست»، «دین چونان تصویر» و «الهیات چونان دستور زبان» شرح می‌دهد. در پایان نیز نتایج حاصل از کاربست اندیشه‌های متأخر ویتگنشتاین مطرح می‌شود.
گفتاری از پیتر واردی با عنوان «الهی‌دانان و چالش‌های غیر واقع‌گرایی» آخرین مطلب دفتر ماه است.

در بخش ادب و هنر اولین مطلب اختصاص دارد به مقاله‌ای با عنوان «سه نکته درباره بیت و شعر در گلستان سعدی» به قلم جویا جهان‌بخش.
«زیبایی‌شناسی شعر در قرن 16» به قلم ووادیسواف تاتارکیویچ، فیلسوف مشهور لهستانی و با ترجمه جواد فندرسکی به بررسی فن شعر در قرن 16 میلادی، یعنی زمانی که تجزیه و تحلیل کامل و مدرن فن شعر آغاز شد می‌پردازد.

در بخش اندیشه و نظر اولین مطلب مقاله‌‌ای است از هوشنگ شکری با نام «حکمت اشراقی در عهد صفویه ایران و گورکانیان هند» که نویسنده با نگاهی به کتاب آیین هوشنگ، به جریان فکری مکتب آذرکیوانیان و تأثیرات آن‌ها می‌پردازد.
بخش دوم ترجمه نوشتاری از هانری کربن با عنوان «تجلی الهی و تولد روحانی در عرفان اسماعیلیه» با ترجمه ان‌شاءالله رحمتی مطلب دوم بخش اندیشه و نظر است.
نجم‌الدین کبیری از مهم‌ترین عرفای قرن ششم و اوایل سده هفتم هجری در دوره مغول است. مطلب سوم بخش اندیشه و نظر به معرفی او اختصاص دارد که حامد الگار نگارنده و جمشید جلالی شیجانی مترجم آن است.
هابرماس بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز اجتماعی معاصر است که بعد از آدورنو و هورکهایمر مدتی رهبری و هدایت مکتب فرانکفورت را بر عهده داشت و به تعبیری فعال‌ترین و مؤثرترین نماینده و رهبر نسل دوم مکتب فرانکفورت به شمار می‌رود. «پوزیتیویسم و نقد آن از نظرگاه هابرماس» مقاله‌ای است از علی پیری که آخرین مطلب این بخش به آن اختصاص دارد.
«آداب و ادب آموزش» عنوان مقاله‌ای است از سید مسعود رضوی که در آن به بررسی رساله آداب‌المتعلمین خواجه نصیرالدین توسی پرداخته است.

کتاب «دین، دولت و تجدد در ترکیه» که به تازگی از نادر انتخابی منتشر شده، موضوع گفت‌وگوی بخش کتاب ماهنامه با این نویسنده است.

ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت 2 هزار تومان است. می‌توانید آن را از کتاب‌فروشی‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی تهیه کنید.

نظر شما