شناسهٔ خبر: 18536 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظر کریم مجتهدی درباره روش هرمنوتیک چیست؟

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: برخی اندیشمندان شاید معتقد باشند که روش هرمنوتیک در تفسیر متون می‌تواند کاربرد داشته باشد اما عده‌ای هرمنوتیک را با تفکر اسلامی سازگار نمی‌دانند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ کریم مجتهدی،‌ استاد پیشکسوت دانشگاه تهران درباره جایگاه هرمنوتیک در تفکر اسلامی گفت: هرمنوتیک شاید مزایا و معایبی داشته باشد و به تحریف متن بیانجامد البته من نظر خاصی درباره آن ندارم و نظر سایرین را نقل می‌کنم.

وی با اشاره به هرمنوتیک به لحاظ لغوی گفت: به لحاظ لغوی این لفظ به تصوری از یک پیامبر نیمه افسانه به نام هرمس اطلاق می‌شود که مشخص هم نیست در تاریخ مسلم باشد یا خیر، احتمالاً این پیامبر هم مصری است. براساس سنت هرمنوتیک می‌توان افکار باطنی انسان‌ها را نشان داد.

این استاد دانشگاه گفت: دست یافتن به معنای متون کار ساده‌ای نیست باید راهی طی شود و مطالعات گسترده و تعلیماتی صورت گیرد.

مجتهدی با تأکید بر اینکه براساس نظر سنن مختلف در تفسیر متون نباید به ظاهر مباحث اکتفا کرد، اظهار داشت: باطن مسائل نیز باید استخراج شود.

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزود: کسانی که در ایران معتقد به این کشف باطن مباحث بودند نظیر افرادی که گرایش به اسماعیلیه داشتند یا فیلسوفانی همچون سهروردی هستند، این توجه به جنبه باطنی متون از جمله در متون مقدس چون قرآن کریم و سایر کتب نیز صورت گرفته است.

وی در نهایت بر این نکته که عده‌ای از روش هرمنوتیک استفاده می‌کنند و عده‌ای هم بهره نمی‌گیرند، گفت: بنابراین استفاده کردن یا نکردن از این روش دلیل بر سازگاری یا ناسازگاری با تفکر اسلامی نیست، در نهایت برخی معتقدند که این روش به تحریف متون می‌انجامد.

نظر شما