شناسهٔ خبر: 18547 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آژانس عکس ایران زنده شد

مدیر آژانس عکس ایران از احیای این مرکز هنری و دور جدید فعالیت های آن خبر داد که راه اندازی گالری در ساختمان قدیمی انجمن سینمای جوان، برپایی مسترکلاس و شناسایی و نمایش آثار عکاسان مستعد شهرستانی از جمله برنامه های تازه این آژانس است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ آژانس عکس ایران سال 1377 در انجمن سینمای جوانان ایران راه اندازی شد و پس از مدتی فعالیت به دلایل مختلف غیر فعال شد ولی مدتی است این آژانس با مدیریت علیرضا کریمی صارمی احیا شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. کریمی صارمی طراح و بنیانگذار آژانس عکس ایران درباره احیای این آژانس گفت: آژانس عکس ایران از سال 77 راه اندازی شد اما بنا به دلایلی فعالیت آن در طول هشت سال گذشته متوقف مانده بود و اکنون این آژانس فعالیت خود را از سر گرفته است.

او با اشاره به پیشینه  آژانس عکس ایران افزود: اگر چه در اخبار اعلام شده بود که این آژانس در حال تأسیس است اما با توجه به این که این آژانس قبلاً راه اندازی شده و چند سالی فعالیتش متوقف شده بود، در واقع باید آن را احیا کنیم اما از سوی دیگر این آژانس به صورت قانونی ثبت رسمی نشده بود و به این ترتیب در دوره جدید فعالیت آن باید آن را به ثبت برسانیم و بعد از آن وب سایت آژانس عکس را نیز فعال خواهیم کرد.

مدیر آژانس عکس ایران درباره فعالیت های آژانس عکس ایران در سالهای گذشته هم بیان کرد: فعالیت های ما به شکل بین المللی بود و آثار عکاسان را به جشنواره های خارجی ارسال می کردیم که جوایز بسیاری را نیز از آن خود می کرد اما در طول سالهای گذشته بنا به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و مشکلاتی برای تبادل پول این امکان فراهم نبود، بنابراین فعالیت های این آژانس معطوف به داخل کشور شد مثل برپایی نمایشگاه های مختلف در تهران و شهرستانها که برپایی نمایشگاه بزرگ عکس «لشکریان محمد رسول الله (ص)» از آن جمله بود.

وی افزود: در این نمایشگاه بزرگ که نگاه متفاوتی را به رزمندگان دوران دفاع مقدس داشت، تعداد معدودی عکس از میان دهها هزار فریم عکس انتخاب شد و به نمایش درآمد که مورد توجه نیز قرار گرفت. همچنین نمایشگاه بزرگ «امام آفتاب» نیز که برای اولین بار از سوی آژانس عکس ایران برگزار شد به عکس های امام خمینی (ره) از دوران نوجوانی تا ارتحال ایشان اختصاص داشت که بسیاری از این عکس ها یا دیده نشده و یا کمتر دیده شده بود.

او از نمایشگاه عکس «مفاهیم قرآن کریم در فرهنگ ایرانی اسلامی» و برپایی نمایشگاه هایی از آثار عکاسان بزرگ دنیا از جمله  آنسل آدامز، کارتیه برسون، ماینور وایت، الیوت پورتر و ... به عنوان یکی دیگر از فعالیت های این آژانس در طول سالهای گذشته سخن گفت و ادامه داد: این آثار در طول سال نیز به صورت گردشی در استان های مختلف کشور به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان نیز همراه بود.

کریمی صارمی درباره برنامه های آینده این آژانس هم گفت: با رویکرد، سابقه و تجاربی که از گذشته داریم برای شناخت استعدادهای شهرستانی برنامه ریزی می کنیم تا عکاسان صاحبنظر و با استعداد شهرستانی که کمتر کسی آنها را می شناسد به جامعه هنری معرفی کنیم.

راه اندازی گالری ویژه عکاسان آژانس

او همچنین از راه اندازی یک گالری در تهران خبر داد و گفت: با راه اندازی این گالری آثار عکاسان تهران و شهرستان ها را به نمایش خواهیم گذاشت.

مدیر آژانس عکس ایران از دایر شدن کلاس های آموزشی در این مرکز هم خبرداد و افزود: کلاس های آموزشی را با عنوان مسترکلاس برای مدرسان عکاسی در سراسر کشور خواهیم داشت که در 59 دفتر انجمن سینمای جوان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برپایی کارگاه های آموزشی برای عکاسان ایرانی و خارجی

این عکاس پیشکسوت همچنین از برپایی کارگاه های آموزشی عکاسی و نمایشگاه آثار عکاسان ایرانی و خارجی در سراسر کشور به عنوان برنامه های دیگر آژانس عکس ایران یاد کرد.

کریمی صارمی انجمن عکس سینمای جوان را پایه گذار عکاسی نوین بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: انجمن سینمای جوان بعد از انقلاب، پایه گذار عکاسی نوین بوده و فعالیتش را در طول سی سال گذشته حتی به دورترین نقاط کشور نیز گسترش داده است.

استعدادهای شهرستانی شناخته می شوند

او با تأکید بر لزوم معرفی عکاسان مستعد شهرستانی گفت: یکی از مواردی که شاید بایستی مراکز فرهنگی به آن بپردازند شناخت استعدادهای جوان در شهرستانهاست که در طول سالهای گذشته نسبت به آن کم لطفی شده است و این از مهمترین وظایف ما در آژانس عکس است.

او درباره مکان راه اندازی گالری آژانس عکس ایران هم گفت: این گالری در محل ساختمان قبلی انجمن سینمای جوان واقع در خیابان گاندی راه اندازی خواهد شد.

خرید و فروش حرفه ای عکس

کریمی صارمی درباره فعالیت آژانس در قالب خرید و فروش عکس هم گفت: با راه اندازی این گالری و نمایش آثار عکاسان مستعد، سعی داریم به خرید و فروش عکس هم توجه ویژه ای داشته باشیم و مخاطبان را اقناع کنیم تا به عکس به عنوان یک اثر هنری نگاه کنند.

او همچنین تداوم فعالیت های بین المللی آژانس عکس ایران را نیز منوط به مرتفع شدن مسائل تحریم و مبادلات پولی در دیگر کشورها دانست.

مدیر آژانس عکس ایران در خاتمه از اعلام فراخوان چهارمین جشنواره عکس ملی ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سومین جشنواره با موضوع طبیعت برگزار شد و دور چهارم را با رویکرد جدید برگزار خواهیم کرد.

نظر شما