شناسهٔ خبر: 18555 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیاست به معنی قدرت و تدبیر باید برای دانشگاهیان مشخص باشد

یکی از اساتید دانشگاه که چهارشنبه گذشته در حضور رهبر معظم انقلاب به ایراد سخن پرداخت معتقد است که اساتید دانشگاه و دانشجویان لشگر جنگ نرم هستند و باید در کسوت افسر و سرباز به ایفای نقش خود بپردازند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دکتر شهرام علمداری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دیدار اساتید دانشگاه با رهبر معظم انقلاب گفت: آنچه مهم و جدی است این است که تفاوت میان سیاست به معنی قدرت طلبی و سیاست به معنی تدبیر باید برای دانشجویان و اعضای هیات علمی مشخص باشد.علمداری اظهار داشت: برخی سیاست را به معنای عقب مانده آن یعنی جنگ قدرت می دانند و در آن سیاست را به جناح بندی و بازیهای سیاسی تقلیل می دهند. در حالیکه سیاست معادل تدبیر و خردورزی است و دانشگاه محل سیاست تدبیر است. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند دانشگاه جای سیاسی بازی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی حوزه های حاکمیتی دارد که دانشگاهیان موظف هستند در آن تدبیر و اندیشه ورزی کنند و برای حل مسائل و مشکلات چاره بیاندیشند. ما می بینیم که در کشورهای غربی در زمان انتخابات دو نامزد برنامه های خود را مطرح می کنند و چالش های دو حزب و دو نامزد بر سر آن برنامه ها است و وقتی انتخابات تمام می شود دیگر همه برای اجرایی شدن برنامه های دولت با هم همکاری می کنند اما در اینجا اختلافات و چالشها را پس از انتخابات ادامه می دهیم که این یکی از سیاسی بازی ها است که دانشگاهیان باید مراقب باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: همانطور که رهبر انقلاب و دلسوزان نظام یادآوری کرده اند سیاست به معنای قدرت جایگزین سیاست به معنای تدبیر شده که این موضوع اشکال ایجاد کرده است. متاسفانه در همه دولت ها نیز برخی از استادان و مسئولان به این موضوع دامن زده اند. پس وقتی دانشگاه به باشگاه سیاسی بدل شود از عملکرد اصلی خود باز می ماند.

وی اضافه کرد: دانشگاهیان وظیفه دارند که در حوزه های زیادی که وجود دارد مثل انرژِی، سلامت، محیط زیست، سیاست خارجی، اقتصاد و بسیاری از حوزه های حاکمیتی کرسی های آزاد اندیشی ایجاد کنند، برنامه ها و فعالیت ها را نقد کنند و در ضمن راهبرد و استراتژی ارائه دهند. این وظیفه اساتید است که در مسائل ایران و منطقه ارائه طریق دهند.

علمداری مهمترین راهکار تداوم حرکت پرشتاب علمی ایران را مطالعات بین رشته ای برشمرد و گفت: در مطالعات بین رشته ای است که علوم انسانی با علوم فنی و مهندسی، پزشکی با علوم اجتماعی، مهندسی با پزشکی ممزوج می شوند و حرف های جدید برای گفتن دارند.

وی با اشاره به صحبتی که در محضر رهبر انقلاب یادآور شده، گفت: در آنجا گفتم که دانشگاه ها و نظام آموزش عالی ما باید از دانش محوری به حکمت محوری حرکت کنند. دانشمند با حکیم متفاوت است. دانشمند سرش در تحقیق علمی خود است اما حکیم جامعه و دغدغه ها آن را نیز می بیند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: یک حکیم زندگی مردم، جامعه، مشکلات مسئولان، مسلمانان و حرکت های جهانی را به صورت دغدغه مند می نگرد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب بر موضوع اینکه تور علمی بگذارید تا از پیشرفت های علمی کشور آگاه شوید تاکید داشتند چرا که این امر به من به عنوان پزشک کمک می کند از پیشرفت  های مهندسی آگاه شوم و یا به متخصصان علوم انسانی کمک می کند که از پیشرفت های پزشکی و مهندسی آگاه شوند و تمام این ها به تداوم پیشرفت علمی کشور منجر می شود.

نظر شما