شناسهٔ خبر: 18667 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره سی و ششم مهرنامه

شماره 36 مهرنامه یکی از بحران‌هایی که جهان را با آن مواجه کرده است، ظهور داعش و فعالیت‌های ویران‌گر آنان در خاورمیانه است. آیا بحران امنیتی و نظامی، عراق را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد؟ این سؤالی است که بخش اول فصل جهان شماره 36 مهرنامه با عنوان «سلفی‌های سیاه» به آن پرداخته است.

فرهنگ امروز: کسانی که مهرنامه را دنبال می‌کنند به طور حتم پرونده شماره 35 این ماهنامه را در مورد گروه فرقان ‌ـ شریعتی ـ مطهری خوانده‌اند. در شماره 36 این مجله که به تازگی منتشر شده است، بازتاب این پرونده از نگاه علیرضا حسینی بهشتی در یادداشت بلند و مفصلی و با عنوان «رویکرد شهید بهشتی: نقد منصفانه آری، حذف مغرضانه نه» آمده است.
همایش جنجالی نقد و بررسی افکار و آثار دکتر سید جواد طباطبایی که اردیبهشت ماه در کتابخانه ملی برگزار شد حواشی‌ای و حرف‌وحدیث‌هایی داشت که گویا تمام‌شدنی نیست. یادداشت حاتم قادری و داریوش رحمانیان در توضیح گزارش همایش و عکس‌العمل دکتر طباطبایی نسبت به این جلسه از مطالب دیگر بخش بازتاب است.

«تراژدی پروتستانتیسم اسلامی» از محمد قوچانی گزارشی بلند و مفصل و در پی پاسخ به این سؤال است که چگونه از اصلاح دینی، استبداد دینی سر بر می‌آورد.

از مطالب فصل بولتن نشریه می‌توان به نامه 160 استاد علوم سیاسی به رئیس جمهور در خصوص اعتراض به سرفصل‌های تازه درسی رشته‌های علوم سیاسی، گزارش همایش تاریخ و علوم سیاسی پژوهشکده تاریخ اسلامی و متن سخنرانی عماد‌الدین‌ باقی در کانون وکلای دادگستری با عنوان «نهاد وکالت، مدنی یا حکومتی؟» و نظرخواهی از صاحب‌نظران مبنی بر این‌که آیا دولت روحانی را لیبرال می‌دانند یا خیر اشاره کرد.

در بخش ایران، مطلب اول ترجمه مقاله‌ای است از مایکل لند، تحلیل‌گر سیاسی نشنال اینترست. این مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که سرنوشت دو قرن ملی‌گرایی آمریکایی به کجا انجامیده و آیا کشور به دنبال ملی‌گرایی جدید است؟
جایگاه طبقه متوسط در نظام سرمایه‌داری و نظام‌های نوظهور سرمایه‌داری چگونه است؟ گوران تربورن استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کمبریج در مقاله‌ای با عنوان «یورش علیه سرمایه‌داری» و با پیش کشیدن تظاهرات خیابانی در چند کشور جهان در سال‌های اخیر این مسأله را توضیح می‌دهد.

بخش ایران این شماره مجله را به پرونده‌ای در خصوص جریان راست رادیکال که در رأس آن آیت‌الله مصباح یزدی قرار دارد اختصاص داده است. ورودی پرونده این‌گونه آغاز می‌شود که یک سال پس از پیروزی میانه‌روها در انتخابات ریاست جمهوری راست رادیکال، به‌خصوص شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی و خود او میان‌دار مخالفت‌ها با دولت شده است. آیا این جریان بازگشته است؟ نویسندگان مطالب این پرونده محمدجواد روح، محمد فاضلی و شهرام پرستش هستند.

یکی از بحران‌هایی که جهان را با آن مواجه کرده است، ظهور داعش و فعالیت‌های ویران‌گر آنان در خاورمیانه است. آیا بحران امنیتی و نظامی، عراق را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد؟ این سؤالی است که بخش اول فصل جهان شماره 36 مهرنامه به آن پرداخته است. بخش دوم این فصل نیز به جریانات مصر اختصاص دارد.

بحث شبکه‌های اجتماعی بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی تبدیل به یکی از موضوعات داغ روز شد. پرونده بخش جامعه این شماره مهرنامه به این مسأله پرداخته است.

به مناسبت سالگرد امام‌خمینی و سال‌روز بزرگداشت ملاصدرا پرونده سرویس اندیشه مجله نسبت عرفان و سیاست و تفسیر صدرایی از انقلاب اسلامی را بررسی کرده است.

در سالگرد اعدام سران مجاهدین اولیه سرویس تاریخ مهرنامه به ریشه‌های تغییر ادبیات از اسلام‌گرایی به چپ‌گرایی پرداخته است. گفت‌وگو با اکبر بدیع‌زادگان درباره تشکیل سازمان مجاهدین و محمدمهدی جعفری درباره نقد سازمان مجاهدین از مطالب این بخش است.

درگذشت محمدرضا لطفی در اردیبهشت امسال اتفاقی غم‌انگیز برای دوستداران موسیقی سنتی و به طور خاص علاقه‌مندان به این نوازنده کهنه‌کار ایرانی بود. سرویس هنر مجله مهرنامه در این شماره خود پرونده مفصل و خوبی دارد در مورد گروه چاووش که لطفی از بنیان‌گذاران آن بود. پرونده گروه چاووش اما با نگاهی سیاسی (و نه صرفاً هنری) به فعالیت‌های این گروه می‌پردازد. از جمله مطالب خواندنی این پرونده، متن میزگردی است که با حضور محمد بهشتی، کامبیز نوروزی، مسعود کوثری و محسن شهرنازدار درباره نقش سیاسی چاووش در انقلاب 57 و گرایش سیاسی اعضای این کانون تشکیل شده است. «آیا می‌توان موسیقی این گروه را سمبل انقلاب ایران دانست؟ و چرا در این سال‌ها هیچ‌گاه حکومت نتوانسته از قدرت موسیقی به نفع خود بهره ببرد؟» موضوعی است که در این میزگرد به بحث گذاشته شده است.

فصل سینمای مهرنامه به آخرین ساخته آرنوفسکی، نوح، پرداخته است. فیلمی که موافقان و مخالفان بسیاری در دنیا پیدا کرده است. در این بخش یادداشت خوبی از مارتین اسکورسیزی آمده با عنوان «مسیح‌باز مصلوب».

مهرنامه را می‌توانید با قیمت 10 هزار تومان از پیشخوان کتابفروشی‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی تهیه کنید.

نظر شما