شناسهٔ خبر: 18697 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دا» در قاب «دو درصد»

مدیر گروه فیلم‌های تلویزیونی شبکه 2 از پخش فیلم صد ثانیه‌ای «دا» به نویسندگی و کارگردانی امید میرزایی و تهیه کنندگی عباس سالاری به منظور پاسداشت مقام مادران رزمندگان اسلام در برنامه «دو درصد» خبر داد و این گونه فیلم‌ها را سرشار از ایجاز و خلاقیت و حامل پیام‌های اخلاقی و تعلیمی‌ دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مهدی کریمی،‌ مدیر گروه فیلم‌های تلویزیونی شبکه ۲۳ در این باره توضیح داد: فیلم داستانی «دا» برداشتی آزاد از کتابی با همین عنوان  نوشته سیده زهرا حسینی و از تولیدات سال ۹۲ واحد هنرهای تصویری حوزه هنری کرمان است.

وی افزود: این فیلم کوتاه ماجرای دختری را به تصویر می‌کشد که کودکی خود را در کنار خانواده، شهر آباد و سرشار از آرامش به خاطر می‌آورد و در دوران جنگ،‌ خود عزیزانش را دفن می‌کند و سپس برای دفاع از شهر به خیل رزمندگان می‌پیوندد.

دا یکی از تاثیرگذارترین خاطره‌نگاری‌های دفاع مقدس است

کریمی‌ با اعلام اینکه هفته پیش مادر صبور (دا) خالق کتاب ارزشمند و تحسین شده «دا» درگذشته، ادامه داد: کتاب دا روایت خاطرات سیده زهرا حسینی است که در مورد جنگ ایران و عراق و به اهتمام سیده اعظم حسینی نگاشته شده است. دا، در زبان کردی به معنی مادر است و زهرا حسینی که خود یکی از کردهای پهنه زرین آباد استان ایلام است با انتخاب این عنوان سعی کرده به موضوع مقاومت مادران ایرانی در طول جنگ ایران و عراق بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این کتاب مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب در زمینه خاطره‌نگاری جنگ هشت ساله ایران و عراق محسوب می‌شود.

این مدیر گروه شبکه دو یادآور شد: در طول هفته جاری متناسب با مناسبت این هفته مثل ماه مبارک رمضان،‌ روز قلم و روز ادبیات کودکان و نوجوانان و  همچنین اولویت‌های مهم شبکه خانواده و کودک، هفت فیلم دیگر نیز در قاب «دو درصد» از شبکه دو پخش می‌شود که از جمله آنها می‌توان به «مدرسه ایران» ، «حق الناس» با بازی رضا کیانیان ، «با جماعت» ، «پیامبر عزیز ما سلام» ، «مونس» با موضوع کودک و «شلیک» با موضوع محیط زیست اشاره کرد.

وی تصریح کرد: «مدرسه ایران» هم کاری از کورش شاملو و درباره دانش آموزانی است که دغدغه صرفه‌جویی در منابع کشور را دارند.

فیلم ۱۰۰ ثانیه‌‌ای تیزر تبلیغاتی نیست

کریمی‌ درباره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای اظهار کرد: فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای نه تیزر تبلیغاتی، نماهنگ و یا بخشی از یک فیلم بلند است. بلکه فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای گونه‌ای از فیلم‌سازی است که می‌تواند در هر ژانری رئال، مستند و .. ساخته شود.

مدیر فیلم های تلویزیونی شبکه دو ادامه داد: این فیلم‌ها حامل پیام‌های اخلاقی و تعلیمی‌ هستند و تفاوت آن با تله‌فیلم در مدت زمان، نحوه روایت، ایجاز و خلاقیت آنها است.

وی در پایان گفت: شبکه دو فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را با موضوعات اخلاق، فرهنگ کتابخوانی، محیط‌زیست، سبک زندگی اسلامی‌ایرانی، خانواده، ‌صرفه جویی، جمعیت، مناسبت‌های مذهبی و ملی در قالب قاب «دو در صد» به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

«دو در صد» حاصل همکاری دبیرخانه جشنواره صد و شبکه ۲ سیما است و روزانه در ۳ باکس ۹:۳۰، ۱۷:۳۰ و ۲۳:۳۰ روی آنتن تلویزیون می‌رود.

نظر شما