شناسهٔ خبر: 18734 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل خانه هنرمندان: روی فرهنگ عمومی کار نشده است

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: فضای فرهنگی در کشور ما به گونه‌ای است که به فرهنگ‌سازی در بین عام مردم توجه کمتری شده است از همین ‌رو یکی از دلایل عدم فرهنگ‌سازی جامع بین عامه مردم این بوده است که روی فرهنگ عمومی اقدامی صورت نگرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛نشست خبری برنامه‌های آئین‌های نمایشی خانه هنرمندان در ماه مبارک رمضان با حضور مدیرعامل خانه هنرمندان برگزار شد.

مجید سرسنگی در ابتدای این نشست گفت: متأسفانه هنر ما هنر قشری است و گستره وسیعی از مردم را شامل نمی‌شود بنابراین از قدیم این احساس بوده که هنر مختص یک قشر خاص است.

وی افزود: از طرف دیگر فضای فرهنگی در کشور ما به گونه‌ای است که به فرهنگ‌سازی در بین عام مردم توجه کمتری شده است از همین ‌رو یکی از دلایل عدم فرهنگ‌سازی جامع بین عامه مردم این بوده است که روی فرهنگ عمومی اقدامی صورت نگرفت. هرچند نهادهایی مثل صدا و سیما و غیره وظایفشان فرهنگ‌سازی است اما با وجود صرف بودجه‌های کلانی، خروجی مناسبی ندارند.

مدیرعامل خانه هنرمندان تصریح کرد: بخشی از این بار نیز بر عهده جامعه فرهنگی و هنرمندان است، ما در خانه هنرمندان سعی کردیم طی دو، سه سال گذشته در کنار توجه به نگاه خاص هنری که متخصص حوزه‌های مختلف است. برای مردم نیز کار کنیم، اعتقاد داشتیم که اگر هنر به خانه‌های مردم نرود رسالت خود را به درستی انجام نداده است، بنابراین سعی داریم در حد بضاعت‌مان این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

وی به ایجاد گالری محیطی اشاره کرد و گفت: بعد از دو سال تلاش گالری فضای باز را در محوطه خانه هنرمندان ایجاد کردیم و قرار است در فاز دوم یال چپ خانه هنرمندان نیز میزبان این گالری شود. این گالری برای مردم است، در واقع این ایده متعلق به مردمی است که رهگذر پارک هنرمندان هستند و علاقه‌ای به ورود به گالری خانه هنرمندان ندارند، امیدوارم تمام تهران از بنرها و داربست‌های تبلیغاتی نجات پیدا کنند و گالری‌های فضای باز و استفاده از مجسمه‌ها و هنر تجسمی جایگزین آنها گردد. همچنین تا قبل از پایان تابستان بازار هنری در محوطه خانه هنرمندان افتتاح می‌کنیم، بخشی از فعالیت‌های ما در جهت فرهنگ‌سازی در بین مردم عادی است تا بتوانیم به واسطه آن سطح فرهنگی مردم را ارتقاء دهیم.

سرسنگی با بیان اینکه تا زمانی که مردم ما فرهنگی نشوند، نمی‌توانیم بگوییم شهروند فرهنگی داریم، گفت: شما می‌بینید در مناطقی که شهروندان فرهنگی‌تر هستند ناهنجاری‌ها کمتر است؛ از سوی دیگر در این سال‌ها عدالت فرهنگی در شهرها رعایت نشده و مناطقی از تهران هستند که دسترسی به هیچ معقوله فرهنگی ندارند، این نکته‌ای است که سیاستمداران باید به آن توجه کنند، هزینه‌های زیادی در سال برای جلوگیری از بروز برخی از ناهنجاری‌ها صورت می‌گیرد، اگر یک دهم از آن را صرف برنامه‌های فرهنگی درست و صحیح شود، اتفاقات مثبتی در کشور رخ می‌دهد.

مدیرعامل خانه هنرمندان در ادامه این مراسم به تشریح برخی از اقدامات اخیر این مجموعه فرهنگی هنری پرداخت و گفت: به تازگی 7 دیوان شعر فارسی به صورت صحیح خوانش شده و در بروکراسی اخذ مجوز از وزارت ارشاد است تا منتشر شود. در سال‌های قبل ما برنامه ملکوت کلمات را در ماه رمضان داشتیم که مختص به هنرمندان خاص بود اما امسال این برنامه را بیرونی و عمومی‌تر کرده‌ایم، قرار است از 19 تیرماه به مدت 5 شب مراسم آئین‌های نمایشی برگزار شود، شاکله برگزاری این برنامه‌ها سنت‌های ما در گذشته بوده که با ورود به دنیای مدرنیسم شرایطی بوجود آمده که ما آنها را فراموش کرده‌ایم، ما تصورمان این است که سنت‌های ما تفارقی با آینده ندارند. برنامه‌های این 5 شب بخشی از آئین‌ها و سنت‌های ما در گذشته است، ما آئین‌هایی داریم که در هیچ کجای دنیا نمونه‌اش وجود ندارد،

وی ادامه داد: فراموش کردن سنت‌های ما موجب شده تا سطح توقع‌مان از فرهنگ ایرانی پایین بیاید، همین می‌شود که باخت در مقابل تیم فوتبال آرژانتین موجب خوشحالی مردم می‌شود، این نشان از کاهش سطح انتظارات‌مان است. در حوزه فرهنگ و هنر این این چنین است وقتی یک گروه تئاتری به جشنواره‌ای دسته چندم در کشور قرقیزستان می‌رود و تقدیر می‌شود کلاهمان را بالا می‌اندازیم، در واقع خودباوری فرهنگی در ما وجود ندارد، با آمدن اسلام به ایران انقلاب فرهنگی بزرگی شکل گرفت و همواره دنیا ما را به عنوان ملتی فرهنگ‌دوست می‌خواند اما آیا در حال حاضر هم چنین است؟

قرار است نمایشگاه مهمانی هنر 3 در بخش تجسمی از 23 تیرماه تا 2 مرداد ماه با تکیه بر آثار تجسمی بینی و مرتبط با ماه مبارک رمضان برگزار شود، همچنین از قبل از فوت نلسون ماندلا برنامه‌ای را طراحی کردیم تحت عنوان ماندلا پرنده آزادی، این مسابقه بین‌المللی پوستر از 23 تا 31 تیرماه برگزار خواهد شد. در ادامه اقدامات فرهنگی خانه هنرمندان دانشگاه مجازی این مجموعه از مهرماه در دو رشته هنر ایرانی و هنر اسلامی دانشجو خواهد گرفت.

سرسنگی درخصوص پست‌های جدیدی که در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته است، گفت: این پست‌ها را پذیرفته‌ام اما هیچ منافاتی با امور خانه هنرمندان ندارد، در وزارت علوم ریاست گروه تخصصی هنر که کارش بررسی و تصویب رشته‌های هنری است را پذیرفته‌ام، این گروه 12 عضو دارد که به واسطه آن وضعیت آموزش هنر ما در سطح کشور مشخص می‌شود. همچنین کارگروه هنر شورای تحول علوم انسانی که زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است به ریاست حداد عادل تشکیل شده و کارش تحول در واحدهای درسی است، این کارگروه 18 عضو دارد و من به تازگی به آن اضافه شده‌ام.

نظر شما