شناسهٔ خبر: 18739 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اگر قرار است یادداشت‌های جلال با ممیزی چاپ شود بهتر است که اصلا منتشر نشود!

احمد آل‌احمد با بیان اینکه خانواده وی به دنبال کسب نفع اقتصادی از انتشار یادداشت‌های پیدا شده از جلال آل‌احمد نیست، گفت: اگر قرار است که با دست بردن در آنها و به اصطلاح ممیزی در آنها چاپ شود بهتر است که اصلا چاپ نشود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ احمد آل‌احمد فرزند ارشد شمس آل‌احمد با اشاره به گزارش‌ها و حواشی منتشر شده در رسانه‌ها در مورد کشف دستنوشته‌های جلال آل‌احمد گفت: من کتمان نمی‌کنم که از ماجرای اختلاف نظر به وجود آمده پیرامون منزل سیمین دانشور و جلال‌آل‌احمد و نیز در ادامه فروش آن منزل و خالی شدن آن تعجب کردم هر چند که از نظر حقوقی آن مباحث به من و خانواده‌آل‌احمد ارتباطی نداشت اما در همان موقع از سوی برخی رسانه‌ها با من تماس گرفتند که دستنوشته‌هایی از جلال آل‌احمد نیز در آن منزل پیدا شده است که به صورت حقوقی پسر ارشد شمس که من باشم باید در مورد آن تصمیم بگیرم.

وی ادامه داد: من از نظر حقوقی در این زمینه اظهارنظری نکرده‌ام اما آقای دانایی که درحال حاضر نیز مشغول بررسی این دستنوشته‌هاست خواهر زاده جلال پسر عمه من هستند و فرد غریبه‌ای‌ نیستند که ما از بودن یادداشت‌ها نزد ایشان نگرانی داشته باشیم. من و خانواده‌ام از این نظر که چه کسی این یادداشت‌ها را منتشر کند مشکلی نداریم اما بحث ما این است که آیا از اساس، این یادداشت‌ها برای انتشار نوشته شده‌اند یا خیر و اگر قرار است که با دست بردن در آنها و به اصطلاح ممیزی در آنها چاپ شود بهتر است که اصلا چاپ نشود.

آل‌احمد افزود: من و خانواده‌ام تا جایی که من اطلاع دارم از نظر مادی بحثی درباره انتفاع از انتشار این یادداشت‌ها نداریم. به نظر من اصولا بازار کتاب در ایران بازاری نیست که منفعتی در آن وجود داشته باشد و عده‌ای به خاطر آن بخواهند به اختلاف با یکدیگر بیفتند. در حوزه نفع معنوی از این آثار نیز توقع ما و همه دوستداران جلال و البته رسانه‌ها این است که انتشار این یادداشت‌ها به استحاله جلال نیانجامد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است گفته شود که مصلحت بر آن است برای انتشار این یادداشت‌ها در آن دست برده شود، ترجیح ما این است که اصلا چاپ نشود. به هر حال برای خود من مشخص نیست که این یادداشت‌ها به قصد انتشار نوشته شده یا خیر.

فرزند ارشد شمس آل‌احمد ادامه داد: برخی می‌گویند ویکتوریا دانشور به چه حقی مال فردی را به فرد دیگری بخشیده است. ما تا این لحظه به این کار اعتراضی نداشتیم. نه آقای دانایی غریبه است و نه خانم ویکتوریا دانشور. بعد از این مساله نیز با آقای دانایی در تماس بودیم و پیگیر کار بودیم. تا جایی هم که می‌دانم ایشان تا الان تمامی ورثه را در جریان کارهایش قرار داده و بدون رضایت همه آنها کاری نخواهد کرد.

آل‌احمد همچنین ظرافت موجود در انتشار اخبار در این زمینه را ستود و گفت: نحوه معرفی این یادداشت‌ها از سوی آقای دانایی به شکلی است که تمامی مشخصات آنها در رسانه‌ها درج شده و به نوعی از آنها کاتالوگ تهیه شده است که به نظرم کاری بسیار دقیق و حرفه‌ای است.

نظر شما