شناسهٔ خبر: 18746 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فيلم قرآنی بايد واجد نشانه هايی از تعالی و كمال باشد

نشست تخصصي «بررسي سينماي قرآني» شب گذشته در دومين روز از جشنواره مفاهيم قرآن در فرهنگ ايراني و اسلامي در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ميردولت موسوي؛ فيلمساز و از اعضاي هيات انتخاب جشنواره، سيدمحمد صادق جعفري؛ كارشناسان فعال سينماي جوان در شهر قم و عضو ديگرهيئت انتخاب، به همراه حسين سلطان محمدي؛ نويسنده و منتقد سينما در اين نشست تخصصي حضور داشتند.

ميردولت موسوي در اين نشست، گفت: فيلم‌هايي كه تلاش مي كنند تا محتواي خود را از قرآن كريم بگيرند، بايد به دور از شعارزدگي و سطحي نگري، نشانه‌هايي از حركت به سوي تعالي و كمال را نمايش دهند. قرآن كريم منبع عظيمي براي نگارش داستان هاي سينمايي است. اما از سوي ديگر نبايد سختي ها و حساسيت هاي كار در اين حوزه را فراموش كرد، فيلمساز فعال در اين حوزه، بايد بتواند به كشف و شهود در مفاهيم كتاب آسماني مسلمانان بپردازد.

همچنين سلطان محمدي گفت: اغلب مفاهيم و درس هايي كه در قرآن آمده در متن زندگي انسان نيز جاري است. يعني مفاهيم قرآني به صورت عقلاني مورد تاييد اخلاق است و قرآن را مي توان كتاب زندگي و دايره المعارف انسانيت و اخلاقيات دانست، به همين دليل، سينماي قرآني بايد اين مفاهيم را به صورت بصري، اما خلاقانه و با بياني متفاوت روايت كند تا تاثيرگذار باشد. سينماي قرآني بايد براساس دغدغه هنرمند شكل گيرد و هر گونه سفارشي در اين حوزه به نتيجه مطلوب منجر نمي‌شود.

سلطان محمدي درباره معيارهاي انتخاب آثار نخستين جشنواره مفاهيم قرآن كريم در فرهنگ ايراني و اسلامي از اعضاي هيات انتخاب پرسشي مطرح كرد كه جعفري، پاسخ داد: با توجه به جديد بودن اين رويداد، معيارهاي امتحان پس داده‌اي نيز وجود نداشت. جشنواره هايي در گذشته با رويكرد عام مانند جشنواره تسنيم، برگزار شده اما به صورت تخصصي وارد اين موضوع نشده است.، به همين دليل، بر آن هستيم معيارهاي جديدي طراحي كنيم. البته در اين مسير بيش از فرم و ساختار به مضمون و محتوا توجه كرده ايم و در عمل از بين حدود 400 فيلم رسيده به دبيرخانه جشنواره بيش از30 فيلم انتخاب و در اين رويداد به نمايش درآمد.

مير دولت موسوي نيز افزود: در ميان آثاري كه بررسي كرده ايم عمدتا ضعف‌هايي مانند سطحي نگري، شعار زدگي و شخصيت پردازي نامطلوب ديده مي شود كه با توجه به نو پا بودن جشنواره، مي توان از كنار آن ها گذشت اما براي دوره هاي بعدي بايد زمينه توليد آثار شاخصي براي حضور در اين رويداد و متناسب با شان مخاطبان و قرآن كريم توليد شود.

جشنواره مفاهيم قرآن كريم در فرهنگ ايراني اسلامي در سه بخش فيلم، عكس و فيلمنامه به همت انجمن سينماي جوانان ايران و با همكاري معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از 14 تيرماه جاري در نمايشگاه قرآن كريم آغاز و تا 19 تيرماه ادامه دارد.

 

نظر شما