شناسهٔ خبر: 18750 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب "کلیات تبلیغ تربیت گرا" به عنوان متن درسی برخی از مراکز حوزوی انتخاب شد

مدیر گروه تبلیغ پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: با تلاش محققان پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، کتاب کلیات تبلیغ تربیت گرا با تکیه بر آیات و روایات، متن درسی در برخی از مراکز حوزوی قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجت الاسلام علی اصغر رادحسینی مدیر گروه تبلیغ پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) طی گزارشی از وضعیت روند پیشرفت طرح های پژوهشی سبک زندگی، مباحث زمینه ساز، تبلیغ تربیت گرای گروه تبلیغ پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت:جلد اول کتاب تبلیغ تربیت گرا تحت عنوان کلیات تبلیغ تربیت گرا در برخی از مراکز حوزوی به عنوان متن درسی مورد استفاده و در حال حاضر کتاب مذکور برای چاپ دوم مورد تصحیح و ویرایش جدید قرار گرفته و در هفته های آتی از چاپ خارج می شود.

وی افزود: جلد سوم و چهارم تبلیغ تربیت گرا که از مجلدات بخش لسانی تبلیغ هستند، در حال آماده سازی است که پیش بینی می شود در اوایل سه ماهه سوم سال جاری یعنی تا پایان مهر ماه برای چاپ آماده شود. در حال حاضر حدود 70 درصد کار دو جلد مذکور به پایان رسیده و بعد از اتمام پیش نویس اولیه و ارزیابی نسخه نهایی برای چاپ آماده  می شود.

این مدیر پژوهشی تاکید کرد: کتاب سبک زندگی مسلمان مرحله جمع آوری داده آن تمام شده و در مرحله آماده سازی نسخه اولیه به سر می برد؛ پیش بینی می شود این کتاب تا پایان سال منتشر شود. طرح مباحث زمینه ساز، طرحی است که از چند ماه پیش شروع شده و در ابتدای راه است. و در مرحله اول به کاروزی پژوهشگران و دانش افزایی آنها و در مراحل بعد به تبیین موضوعات مورد پذیرش عموم فرق مسلمان می پردازد.

مدیر گروه تبلیغ پژوهی پژوهشکده با اشاره به  روند پیشرفت طرحهای این گروه اذعان داشت: دین اسلام مشتمل بر عقائد، اخلاق و احکام بوده و هر سه مورد در جای خود اهمیت بسزایی دارند و در احکام، همه ابواب فقهی از تقلید گرفته تا حدود و دیات، مورد اهتمام شارع مقدس است. برخی از احکام جنبه فردی داشته و برخی دیگر علاوه بر جنبه فردی، آثار مهم اجتماعی دارند که یکی از آنها بحث خمس است.

وی افزود: عمل به احکام خمس از طرفی آثار اقتصادی ویژه و مستقیم در پیشبرد اهداف دین و جامعه اسلامی بویژه کمک به ذریه پیامبر(ص) دارد و از طرف دیگر به طور غیر مستقیم آثار تربیتی فوق العاده ای در جان و روح مکلّف گذاشته و موجب می شود وی مشمول رحمت پروردگار قرار گرفته و گناهانش بخشیده شود. با این وجود، این واجب مهم الهی به دلایل متعددی، هم از جهت بیان کامل احکام آن توسط مبلّغین محترم و هم از جهت عمل به آن، توسط غالب مکلّفین مورد غفلت مانده است. از این رو، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) بر آن شد تا مستندات احکام خمس را با محوریّت کتاب شریف تحریرالوسیله امام خمینی (ره)، در قالب کتاب مستقلی به زبان فارسی تدوین و به چاپ برساند. و در آینده نیز مستندات بعضی دیگر از احکام تدوین شده و به چاپ خواهد رسید.

مدیر گروه تبلیغ پژوهی پژوهشکده با ارائه توضیحاتی در مورد اهداف تدوین این کتاب گفت: هدف اصلی کتاب مستندات خمس این است که طلاب و مبلغین عزیز با مطالعه آن اولاً: از مستندات و پشتوانه های فقهی جزء جزء احکام خمس، آگاهی لازم را پیدا کنند؛ ثانیاً: طلاب محترمی که به خاطر امر خطیر تبلیغ در اقصی نقاط کشور عزیزمان و سایر بلاد، از مجامع علمی حوزوی و بویژه دروس خارج فاصله گرفته اند، با ادلّه ی اجتهادی و فقاهتی احکام بخصوصِ در باب خمس آشنا شوند؛ ثالثاً: در مقام بیان احکام شرعی و مستند فقهی آنها (در صورت نیاز به بیان مستندات) و جواب دادن به شبهات مطرح شده (در حدّ امکان)، بتوانند با تسلط کافی تبیین نمایند.

وی ادامه داد: در این کتاب، نسبت به هر حکم شرعی فقط آنچه را که جنبه دلیلیت داشته و می توانست به عنوان دلیل بر حکم شرعی باشد و از طرفی حداقل در یکی از منابع اصلی مانند جواهر الکلام، المستند فی شرح العروة الوثقی، حدائق الناظرة، ریاض المسائل، مصباح الفقیه و غیره، در مقام استدلال به آن استفاده شده، آورده شده است، هر چند که خود امام راحل (ره) آن دلیل را مورد استناد قرار نداده اند. این کتاب مشتمل بر 10 فصل: تبیین موارد وجوب خمس (7 فصل)، تقسیم خمس، انفال و فروعات (شامل مسائل مستحدثه) است.

حجت الاسلام  رادحسینی ادامه داد: امیر المؤمنین امام علي(ع) در توصيه به تجار فرمودند: اول فقه بياموزيد بعد تجارت كنيد كه به خدا سوگند ربا در اين امت پوشيده تر از حركت مورچه بر سنگ است. با توجه به لزوم رعایت مسائل شرعی در حیطه کسب و کار و نیاز مبرم به پاسخگویی به سوالات مطرح شده، گروه فقه و احکام واحد اصناف پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اقدام به جمع آوری سوالات مشاغل که بالغ بر 130 صنف است، جهت پاسخگویی و استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری (حفظه الله) نموده است تا مجموع سؤالات به همراه جواب معظم له در اختیار تمامی اصناف در سراسر کشور قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا از میان طلاب و فضلاء، دهها کارشناس برای جمع آوری سؤالات به اکثر شهرهای کشور مانند تهران، قم، اصفهان، تبریز، شیراز و ... اعزام شدند. و حاصل تلاش این دوستان، جمع آوری بیش از 10 هزار سؤال خام بود.: این سؤالات بعد از تفکیک، فهرست نویسی و تایپ، توسط کارشناسان مجرب فقهی از طریق رساله اجوبة الاستفتائات و کتاب رساله آموزشی مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) و همچنین از سایت معظم له جواب داده می شود و توسط ناظر گروه ارزیابی شده ودر صورت تأیید نهایی به چاپ رسیده و فایل آن به صورت درختواره بر روی سایت پژوهشکده قرار داده خواهد شد. در حال حاضر، 14 صنف از اصناف نهایی شده و بعضی اصناف دیگر طی جلساتی که با دفتر مقام معظم رهبری در قم و تهران داشته اند در اولین فرصت به لطف خدا نهایی خواهد شد.

نظر شما