شناسهٔ خبر: 18773 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساخت مستندی با انگیزه خبر مرگ بیمار ایرانی در روزنامه گاردین

سام ارجمند پسر داریوش ارجمند در مراسم رونمایی از فیلم مستند «امید» با موضوع بیماران نادر ایران، انگیزه خود برای ساخت این فیلم را انتشار خبر مرگ یک بیمار ایرانی در روزنامه گاردین و ارتقا آگاهی مردم نسبت به بیمار‌های ژنتیک عنوان کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در مراسم رونمایی و نخستین پخش فیلم «امید» به کارگردانی سام ارجمند که با موضوع بیماران نادر در ایران و انگلستان ساخته شده است، غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران و حسین خانلری، مدیرکل حریم شهر تهران، مهدی دانی معاون خبرگزاری تسنیم،علی داودیان مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران و داریوش ارجمند هنرمند مطرح سینمای کشورمان حضور داشتند.

در این راستا پس از نمایش فیلم «امید» که با موضوع به تصویر کشیدن یک بیمار نادر بود، داریوش ارجمند این فیلم را بسیار تأمل‌برانگیز عنوان کرد و افزود: فیلم امید به واقع انگیزه و امید یک بیمار ایرانی را نشان می‌دهد، که به هیچ عنوان از بیماری‌اش گلایه نمی‌کند و بنده به شخصه تحت تأثیر این فیلم قرار گرفتم و باید عنوان کنم که بیماران از توانمندی‌های بالقوه‌ای برخوردار هستند به طوری که یکی از همین بیماران که فلج کامل است، توانست فقط با پلک زدن یک رمان بنویسد یعنی به جای اینکه لبانش تکان بخورد با پلک زدن توانست یک رمان بلند بنویسد و تمام این خلاقیت‌ها از زحمات و تلاش بیمار نشأت می‌گیرد.

در ادامه علی داودیان مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر نیز با تشریح ساخت فیلم «امید» که مربوط به یکی از بیماران نادر در کشورمان است بر ضرورت گسترش حمایت‌ها از اینگونه مستندها تأکید کرد.

همچنین، سام ارجمند نیز در تشریح فیلم مستند (امید) به تسنیم گفت: بنده حدود ۱۲ سال است که در انگلستان زندگی می‌کنم و در آنجا در رشته فیلمسازی فارغ‌التحصیل شدم و فعالیت‌های سینمایی متعددی انجام داده‌ام. بر همین اساس در یکی از روزهایی که روزنامه گاردین را مطالعه می‌کردم متوجه شدم که یک کودک ایرانی که به بیماری هموفیلی مبتلا بود به دلیل عدم دارو جان خود را از دست داده است به خاطر همین این مسئله برای من انگیزه‌ای شد تا به ایران بازگردم و با پدرم (داریوش ارجمند) مشورت کنم و وی نیز بنده را با بنیاد بیماری‌های نادر آشنا کرد.

ارجمند در ادامه عنوان کرد: پس از آشنایی با آقای داودیان و پروفسور بنی‌کاظمی توانستم بیماری به نام رضا بنیادی از بیماران شهر لاهیجان را پیدا کنم که بیماری نادر دارد و مجبور است همیشه از ویلچر استفاده کند و این در حالی است که خانواده وی نیز دچار مشکلات متعددی هستند، بر این اساس با گردهم‌ آوردن یک تیم توانستم در مدت ۳ هفته کار فیلمبرداری را با مشکلات متعددی که این بیمار داشت به سرانجام برسانم و در نهایت مونتاژ این فیلم مستند را با کمک آقای اسمیت در انگلستان انجام دهم.

سام ارجمند، کارگردان مستند «امید»

پسر داریوش ارجمند هدف از ساخت این فیلم مستند خود را ارتقاء آگاهی مردم نسبت به بیماریهای ژنتیک عنوان کرد و بیان داشت: بنده درصدد هستم تا همانطور که نخستین فیلم خود را در انگلستان با محتوای جنگ عراق ساختم، فیلم بعدی خود را در حوزه مستند و با موضوع HIV ایدز در ایران بسازم.

به گزارش تسنیم، فیلم «امید» که حاوی درد و رنج یکی از بیماران ژنتیکی و نادر ایران است، در مدت ۱۰ ماه توسط سام ارجمند پسر داریوش ارجمند و با همکاری بنیاد بیمارهای نادر ایران در ایران فیلمبرداری و در کشور انگلستان مونتاژ و تدوین شده است.

نظر شما