شناسهٔ خبر: 18838 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان فیلم اولی در کنار تهیه‌کننده کار اولی پروانه ساخت نمی‌گیرد

مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: اعضای شورای صدور پروانه ساخت در نحوه انتخاب کارگردانان اول واجد شرایط دریافت پروانه فیلمسازی حضور یک تهیه کننده حرفه‌ای در کنار کارگردان را در نظر می‌گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در نوبت نخست امسال،شورای صدور پروانه ساخت از بین ۷۰ متقاضی فیلم اولی حدود ۲۰ نفر را به ترتیب امتیازات کسب شده مشخص کرد. البته اسامی این افراد به طور کامل و رسمی اعلام نشده است و پس از بررسی فیلمنامه و ترکیب عوامل، اسامی ۶ فیلمساز کار اول که موفق به دریافت پروانه ساخت شدند اعلام شد. براساس اعلام دبیرخانه شورای پروانه فیلمسازی باقی فیلمنامه‌ها نیز در جلسات فوق العاده آتی بررسی و سایر واجدین شرایط دریافت پروانه فیلمسازی، متعاقبا اعلام می‌شود.

محمد رضا فرجی مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درخصوص روند انتخاب و معرفی این ۶ فیلم‌ساز گفت: در هفته های بعد شورای صدور پروانه ساخت جلسات فوق العاده ای برای بررسی مابقی فیلم‌نامه های کارگردان اولی  برگزار میکند و اسامی آنها حداکثر تا پایان تیرماه اعلام می‌شود. اعلام اسامی کارگردانها ممکن است در چند نوبت انجام شود و این بستگی به این دارد که زمان مطالعه و بررسی فیلم‌نامه‌ها به چه صورتی خواهد بود.

مدیرکل دفتر سینمای حرفه ای در پاسخ به اینکه چرا تنها اسامی ۶ نفر از فیلم اولی ها اعلام شده است‌گفت: اینکه ما اسامی این شش نفر را اعلام کردیم به خاطر این بود که یا ما باید صبر می‌کردیم همه فیلمنامه ها را می‌خواندیم بعد اسامی بیست کارگردان را باهم اعلام می کردیم که طبیعتا زمان آن به پایان تیرماه می خورد و آن قولی که داده بودیم عملی نمی شد. راه دوم هم این بود که اسامی کارگردانهای که فیلمنامه و کارگردان شان مشکلی نداشتند را اعلام کنیم که بتوانند کارهای اداریشان را انجام دهند و به خاطر همین بود که اسامی ۶ نفری که فیلم نامه‌شان در جلسه اول بررسی شد را اعلام کردیم.

وی همچنین اضافه کرد: غیر از این بیست کارگردان فیلم اولی، تعدادی فیلمساز هم به صورت ذخیره هستند و اگر فیلمنامه های این بیست کارگردان ضعیف بود از کارگردانهای ذخیره احتمال جایگزینی وجود دارد.

فرجی در خصوص نحوه انتخاب کارگردانان اول واجد شرایط دریافت پروانه فیلمسازی گفت: برای اینکه پروانه ساخت به یک فیلم اولی داده شود در مرحله اول فیلم نامه و ترکیب عوامل بررسی می شود و در راس همه اینها حضور یک تهیه کننده حرفه ای در کنار کارگردان فیلم اول برای گرفتن پروانه ساخت در بررسی ها لحاظ می شود و اعضای شورا هیچ وقت به تهیه کننده اول در کنار کارگردان اول پروانه ساخت نمی‌دهند.

این عضو شورای صدور پروانه ساخت همچنین در مورد نحوه ارزیابی کارگردان فیلم اولی از بین ۷۰ متقاضی درخواست پروانه ساخت گفت: در وهله اول نمونه کارهایی که کارگردان به عنوان فیلم خوب خود معرفی می کند بررسی می شود. همچنین سابقه دستیاری کارگردانی، تحصیلات سینمایی کارگردان، فعالیتهای سینمایی، جوایز سینمایی از جمله امتیازاتی است که برای ارزیابی کارگردانهای اول استفاده می شود و با مجموع قرار دادن این امتیازها، اجازه پروانه ساخت به آنها داده می شود.

نظر شما