شناسهٔ خبر: 18840 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شکایت دانشگاه شریف از اتحادیه اروپا

حاشیه های انتصاب یک سرپرست برای دو دانشگاه، افزایش شهریه پردیسهای پولی، شکایت دانشگاه شریف از اتحادیه اروپا، ایراد وزیر علوم به یک قانون و امضای یک بخشنامه محرمانه از سوی فرجی دانا برخی از مهمترین اخبار آموزش عالی در هفته ای گذشته به شمار می آیند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ اتحادیه اروپا دو سال پیش دانشگاه شریف را تحریم کرده بود که سرانجام دادگاه حکم محکومیت اتحادیه اروپا را صادر کرد چرا که بر اساس اتهامات واهی دانشگاه شریف را تحریم کرده بود.

این خبر، باز هم دانشگاه شریف را در هفته ای که گذشت به سرخط خبرهای حوزه آموزش عالی تبدیل کرد. پیش از این اتحادیه اروپا دانشگاه صنعتی شریف را به جرم همکاری در فعالیتهای هسته ای محکوم کرده بود. دانشگاه شریف هم با کمک یک وکیل انگلیسی سرانجام توانست حق خود را با شکایت از اتحادیه اروپا بگیرد.

شهریه پردیس های پولی باز هم گران شد

وزارت علوم پیش از این هم اعلام کرده بود که شهریه پردیسهای پولی را افزایش می دهد و این قول خود را عملی کرد. در این هفته سازمان سنجش کشور نرخ شهریه های پردیس های پولی را در مقطع دکتری اعلام کرد.

بر این اساس، شهریه در دوره های پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در مقطع دکتری 93 بر اساس مصوبات هیات امنای دانشگاه ذیربط و حداکثر در رشته های تحصیلی گروه علوم انسانی 54 میلیون تومان (540 میلیون ريال) و در سایر گروه های 66 میلیون تومان (660 میلیون ريال) است.

وزیر علوم روی خط استیضاح

موضوع استیضاح فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در هفته ای که گذشت حاشیه های زیادی به همراه داشت و در واقع یکی از اتفاقاتی که اکثر مسئولان کشور روی آن مباحثی را مطرح کردند. با آنکه لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پادرمیانی کرد که این استیضاح یک ماهی به عقب بیفتد اما هنوز برخی استیضاح کنندگان از حرف خود کوتاه نیامده و تاکید دارند این استیضاح باید هرچه زودتر اعلام وصول شود.

خطر از کنار گوش میرزاده گذشت

دانشگاه آزاد این روزها گرفتار حاشیه های ابلاغ یک بخشنامه شده بود. بر اساس بخشنامه فرهنگی که دانشگاه آزاد ابلاغ کرده بود نیروهای حراست واحدهای این دانشگاه اجازه برخورد با دانشجویان را ندارند، رئیس دانشگاه آزاد در این بخشنامه بر فرهنگ سازی در زمینه عفاف و حجاب تاکید کرده بود.

با انتقاد برخی از مخالفان این بخشنامه، سرانجام حمید میرزاده به همراه معاون فرهنگی و مدیر کل حراست دانشگاه آزاد به کمیسیون آموزش فراخوانده شد تا در این باره توضیحاتی ارائه دهد. با این حال خطر از کنار گوش میرزاده و یارانش گذشت و کمیسیون آموزش از توضیحات میرزاده مبنی بر این دستورالعمل جدید، قانع شد.

دردسرهای یک تصمیم وزارتی

شیوه های جدید انتصابات و انتخابات روسای دانشگاههای کشور تا به اینجا رسید که بعد از تغییر رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، سرپرست تازه منصوب شده دانشگاه فنی حرفه ای، با حفظ سمت سکاندار این دانشگاه هم شد. این در حالیست که حتی کمیسیون آموزش هم به عملکرد وزارت علوم در این زمینه ایراد گرفت و توصیه کرد سرپرست دیگری برای این دانشگاه منصوب شود.

پیگیری های خبرگزاری مهر از مسئولان وزارت علوم حاکی از آن دارد که وزارت علوم قصد دارد با بازنگری در دوره های مهارتی، دست به ادغام دو دانشگاه فنی حرفه ای و علمی کاربردی بزند، ادغامی که به مصوبه مجلس بر اساس یک قانون سال 91 احتیاج دارد.

ایراد فرجی دانا به یک طرح پیشنهادی

این روزها وزارتخانه های علوم و بهداشت در حال بررسی یک قانون قدیمی و البته بسیار حساس دانشگاههای خود هستند. قانون هیأت امنای دانشگاههای کشور با تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست تغییر و بازنگری است. این قانون هم اکنون در تازه ترین شکل خود به 13 سیاست اجرایی تقسیم شده است. هر چند نقشه جامع علمی کشور تاکنون 4 بند این سیاستها را بررسی کرده اما وزیر علوم به بند 13 این طرح انتقاداتی را وارد کرده است.

بر اساس این بند، رئیس هیأت امنا را اعضای هیأت امنا انتخاب می کنند این در حالیست که هم اکنون به طور خودکار، وزیر علوم رئیس هیأت امنای تمام دانشگاههای کشور به شمار می آید.

یک بخشنامه محرمانه

این روزها باز هم وزارت علوم بیشتر از دانشگاههای تابعه خود خبر ساز شد. در جلسه ای که این هفته برای بررسی آری یا نه گفتن به استیضاح وزیر علوم در مجلس برگزار شد، خبر از ابلاغ یک بخشنامه محرمانه توسط وزیر علوم هم رسید.

به گفته قاسم جعفری - سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، در این بخشنامه تاکید شده که باید جلوی تنش ها گرفته شود، کرسی های آزاد اندیشی و دانشگاه ها فعال شود، باید به سوی اعتدال واقعی حرکت کرد و به تشکل های دانشجویی اهتمام شود و برای نشریات به صورت قانونی با درایت و تعامل مجوز داده شود.

 

نظر شما