شناسهٔ خبر: 18979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فروش آنلاین کتاب متاثر از سرانه مطالعه است

مدیر سایت کتاب صبا معتقد است: وقتی سرانه مطالعه تا این اندازه پایین است و مشکلات ریز و درشت اقتصادی به مردم فشارمی‌آورد چگونه می‌توان انتظار داشت حجم فروش آنلاین کتاب بالابرود؟!

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حمید ممدوح، مدیر سایت کتاب صبا به سابقه 12 ساله سایت اشاره و بیان کرد: ما از 12 سال پیش تاکنون فعالیت خود را آغاز و تنها به کتاب‌های دانشگاهی، بسنده نکرده‌ایم. هدف ما ارائه مستقیم کتاب به مخاطبان با هر نیاز و سلیقه‌ای بوده به همین‌خاطر، کتاب با موضوعات مختلف اجتماعی، روان‌شناسی، تاریخ، ادبیات، فلسفه، هنر، رمان، کودک و نوجوان و همچنین کتب دانشگاهی در این سایت وجود دارد.

مدیر سایت کتاب صبا، یکی از مشکلات عمده در زمینه فروش آنلاین کتاب را ارسال بسته‌ها و هزینه‌های بالای پست دانست و افزود: هزینه ارسال کتاب‌ها بسیار بالاست. چه هزینه پیک برای مشتریان تهرانی چه پست پیشتاز برای شهرستانی‌ها. چرا مخاطب باید برای یک کتاب دو یا سه هزار تومانی یا فراتر از ان برای خرید کتاب کودک و نوجوانی که 500 تومان است ، 8000 تومان هزینه پست یا 5000 تومان هزینه پیک بدهد؟

ممدوح با اشاره به این‌که 12 سال پیش، پیشنهادی را با اداره پست درمیان گذاشته گفت: آن زمان از اداره پست خواستم، میانگین وزن یک کتاب را در نظر بگیرد و هزینه‌ها را براساس آن محاسبه کند؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد و واقعیت ماجرا این‌که گاهی هزینه‌های ارسال به نسبت قیمت یک کتاب، آن‌قدر بالاست که ارزش ندارد مشتری کتاب را به صورت آنلاین خریداری کند اما دسترسی به کتاب، آسان نیست و همین مساله مشتری را مجبور به پرداخت هزینه‌های پست و پیک می‌کند.

به گفته او پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت صبا، کتب دانشگاهی و کمک آموزشی است. زیرا بیشتر مخاطبان سایت‌های فروش آنلاین کتاب را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند که ارتباط بیشتری با اینترنت دارند و این دسته از مخاطبان بیشتر از تاریخ و فلسفه به دنبال کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی هستند. از سوی دیگر هنوز مردم ایران، حتی قشر تحصیل‌کرده ارتباط چندانی با فضاهای مجازی ندارد و نتوانسته به فروش آنلاین اعتماد کند.

ممدوح با اشاره به این‌که مخاطبان سایت صبا، هدفمند خرید می‌کنند گفت: تقریبا همه کسانی که به صورت آنلاین، کتاب تهیه می‌کنند می‌دانند چه می‌خواهند و دنبال چه هستند. اما ازسرعت اینترنت و جلب اعتماد مردم به خرید آنلاین که نیازمند فرهنگ‌‌سازی است بگذریم با این واقعیت تلخ روبه‌رو می‌شویم که چند درصد از مردم جامعه ما کتاب‌خوان هستند؟ وقتی سرانه مطالعه تا این اندازه پایین است و مشکلات ریز و درشت اقتصادی به مردم فشارمی‌آورد چگونه می‌توان انتظار داشت حجم فروش آنلاین کتاب بالابرود؟!

 

نظر شما