شناسهٔ خبر: 19026 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره فیلم مونترال با فیلم آلن رنه تمام می‌شود

فیلم «زندگی رایلی»، آخرین ساخته «آلن رنه» - فیلمساز سرشناس و فقید فرانسوی - در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم مونترال به روی پرده می‌رود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ چهل و هشتمین جشنواره فیلم مونترال کانادا با نمایش فیلم «زندگی رایلی» آخرین فیلم از «آلن رنه» کارگردان صاحب نام فرانسوی به این چهره فقید سینمای جهان ادای احترام می‌کند.

این فیلم که در جشنواره فیلم برلین به روی پرده رفته بود، اولین نمایش خود در آمریکای شمالی را جشنواره فیلم مونترال تجربه خواهد کرد.

«سرگه لوزیک»، رییس جشنواره فیلم مونترال در این‌باره گفت: امیدواریم از این طریق بتوانیم به «آلن رنه» یکی از غول سینمای فرانسه و دوستداران وی ادای احترام کنیم.

«رنه» به عنوان یکی از پیشروان موج نوی فرانسه، در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 با ساخت سه فیلم پیاپی، غوغایی به پا کرد: «هیروشیما، عشق من» (۱۹۵۹)، «سال گذشته در مارین‌باد» (۱۹۶۱) و «موریل».

رنه برای «هیروشیما، عشق من» جایزه ویژه سازمان ملل را از جوایز بافتا دریافت کرد و نامزد جایزه بافتای بهترین فیلم به مفهوم مطلق شد و همچنین یکی از شرکت‌کنندگان بخش مسابقه جشنواره کن بود و نامزد جایزه بهترین کارگردانی سال از انجمن کارگردانان فیلم آمریکا نیز شد.

وی همچنین با فیلم «سال گذشته در مارین‌باد» در سال ۱۹۶۰ جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را به دست آورد. او در سال ۱۹۸۰ برای فیلم «عموی آمریکایی من» برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره فیلم کن شد و در سال ۲۰۰۹ نیز جایزه یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد.

««آلن رنه» در شامگاه اول مارس سال جاری میلادی در میان اعضای خانواده‌اش در پاریس درگذشت. چهل و هشتمین جشواره فیلم مونترال از 21 اوت تا اول سپتامبر 2014 برگزار می‌شود.

نظر شما