شناسهٔ خبر: 19051 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رهبر انقلاب با نکته‌بینی به گم‌گوشه‌های شعر انقلاب اشاره کردند

محمدرضا سنگری با بیان اینکه جلسات دیدار شاعران با رهبر انقلاب ویترین شعر انقلاب است، گفت: رهبر انقلاب با نکته‌بینی به گم‌گوشه‌های شعر انقلاب اشاره کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمدرضا سنگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه، با اشاره به تأثیرات دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب گفت: دیدار هرساله شاعران، صاحب‌نظران و نویسندگان انقلاب اسلامی در شب ولادت امام مجتبی(ع) با رهبر معظم انقلاب از چند منظر قابل تحلیل و بررسی است. بُعد نخست این است که تصویری روشن از شعر انقلاب فرا روی همه ما قرار می‌گیرد. در دیدارهایی که اتفاق می‌افتد هیچ مرز و محدودیتی وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب به شاعران می‌فرمایند که هر چه دوست دارید، ارائه کنید. به همین خاطر جنس اشعار متفاوت است. گاه شعرخهای طنز، آیینی در حوزه مسائل اجتماعی و... به سبب همین تفاوت‌ها تصویری از شعر و ویترین شعر انقلاب را از این دیدار می‌توانیم برداشت کنیم.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که شاعران ما اندازه‌های خود را می‌فهمند. علاوه بر این، در تعامل‌هایی که شاعران با یکدیگر در زمان دیدار و پس از آن دارند، همدیگر را بهتر می‌شناسند و این روابط، تعامل شاعران از مناطق مختلف کشور را فراهم و تقویت می‌کند. معمولاً رویه جلسات به این صورت است که شاعران از همه استان‌های کشور در این همایش دعوت هستند و همین امر این امکان را فراهم می‌آورد که تصویر روشنی از مجموعه شعر کشور را پیش روی خود داشته باشیم.

سنگری یادآور شد: نکته سوم نقدهای دقیق، عمیق و ادیبانه رهبر معظم انقلاب در خلال برنامه است که حوزه‌های مختلف شعر اعم از زبان، تصویر، موسیقی و... بیان می‌کنند. ایشان در تمامی این زمینه‌ها صاحب‌نظر هستند و نکاتشان هدایتگر شاعران است. نکته بعدی تشویق شاعران به پیمودن ادامه مسیر است. شاعران جوان شعرشان را در فضایی کاملاً صمیمی و کاملاً آزاد مطرح می‌کنند، این سروده‌ها از سوی رسانه‌ها منعکس می‌شود و همین رویه زمینه را برای ادامه دادن کار شعری در سرایندگان ایجاد می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نکته‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب در جلسات شعرخوانی ادامه داد: ایشان در زمینه‌های مختلف مرتبط با شعر صحبت می‌کنند، اما بنا به وقت در چند بُعد وارد می‌شوند. یک بعد زبان فارسی است که اگر زبان شعر تناسب نداشته باشد، آن را تذکر می‌دهند. حتی گاه دیده‌ایم که اشکال وزنی را متذکر شده‌اند، به گمان من ایشان به اندازه همه ما به شعر گوش می‌دهند. شعر را خوب گوش می‌دهند. علاوه بر این، ایشان گم‌گوشه‌های شعر انقلاب را طرح می‌کنند. به عنوان نمونه ایشان طی جلسات اخیر در حوزه شعر به موضوعات فراموش‌شده اما مهمی مانند جهانی شدن شعر، شعر کودک و نوجوان، وفاداری به گفتمان انقلاب اسلامی در کلام موزون و... را اشاره کرده‌اند.

سنگری یادآور شد: همچنین ایشان حوزه‌ای به شدت غفلت‌زده را در سال پیش مطرح کردند و آن حوزه «شعر حکمت» است؛ به این معنا که شعر سرشار از دقائق و ظرائفی باشد که در فرهنگ دینی برای هدایت انسان داریم. شعر را برای هدایت انسان طرح کردند و شاعران را به این عرصه دعوت کردند.

وی در ادامه به حضور شاعران فارسی‌زبان از دیگر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: اتفاق دیگری که در این چند سال اخیر رخ داده، حضور شاعران کشورهای دیگر است که به زبان فارسی شعر می‌گویند. چند سالی است که سنت شده تا شاعران از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، هند و... نیز به شعرخوانی می‌پردازند. همین امر زمینه‌ساز رفتن قند پارسی به سرزمین‌های دیگر می‌شود. در کنار این شبکه ارتباطی میان شاعران کشورهای فارسی‌زبان ایجاد می‌شود. به نظرم با توجه به موضوعات مطرح شده، مغتنم‌ترین فرصت برای شاعران همین فرصت دیدار با شاعران است.

این استاد دانشگاه بر برگزاری میزگردهای تخصصی درباره شعر با محوریت توصیه‌های رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و افزود: اگر زمینه‌سازی شود تا شاعران جمع شوند و این آرا را بررسی کنند، می توانیم شاهد گسترده‌تر شدن افق‌های شعر انقلاب باشیم.

نظر شما