شناسهٔ خبر: 19187 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نوای آشنا»، هدیه موسسه رسانه‌های تصویری به مردم ایران است

رئیس سازمان سینمایی گفت: «نوای آشنا» تحفه و هدیه موسسه‌ رسانه‌های تصویری و سازمان سینمایی به مردم ایران است و وظیفه موسسه رسانه‌های تصویری رساندن آثار خوب به دست مردم است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رونمایی اثر قرآنی «نوای آشنا» با حضور حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، حسین مسافرآستانه، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس میرداماد، خالق اثر «نوای آشنا» در محل موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد. «نوای آشنا» لوح فشرده تلاوت ۳۰ جزء کامل قرآن‌کریم با صدای استاد سیدعباس میرداماد است که به همت موسسه رسانه‌های تصویری برای شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود.

در ابتدای این مراسم حسین مسافرآستانه، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری گفت: امروز از یکی از بهترین آثار فرهنگی موسسه رونمایی می‌کنیم و افتخارمان این است که چنین عصر ارزشمندی به عنوان پرافتخارترین اثر فرهنگی در این موسسه عرضه می‌شود.

 در ادامه مراسم حجت‌الله ایوبی در خصوص تولید اثر قرآنی نوای آشنا گفت: این اثر صوتی از سال‌های پیش به همت مرادخانی، کاظمی و همکارانش شروع شده است و خوشحالیم که این کار ارزشمند در چنین ایامی آماده عرضه می‌باشد. «نوای آشنا» تحفه و هدیه موسسه‌ رسانه‌های تصویری و سازمان سینمایی به مردم ایران است.

وی با اشاره به اینکه ایام ماه رمضان بهترین زمان برای بهره‌مندی از نور الهی است، گفت: امسال در نمایشگاه قرآن‌کریم سازمان سینمایی همراه با انجمن سینمای جوان جشنواره مستند و فیلم‌های کوتاه قرآنی را برپا کرد و امیدواریم در سال آینده در کنار نمایشگاه قرآن نمایشگاه جشنواره فیلم‌های کوتاه قرآنی باشکوه برگزار شود.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه افزود: وظیفه موسسه رسانه‌های تصویری رساندن آثار خوب به دست مردم است. آرزو داریم که موسسه رسانه‌های تصویری به سینما کمک کند و در شرایطی که ما در کشور هزار شهر فاقد سینما داریم این موسسه می‌تواند سینما را به خانه‌ها ببرد.

ایوبی با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی می‌تواند در زمان کوتاهی کالای فرهنگی را به خانه‌های مردم ببرد گفت: کالای فرهنگی صوتی هم از جمله آثاری است که می‌تواند از سوی شبکه نمایش خانگی عرضه شود. شاید عرضه نوای آشنا به صورت یک کالاهای صوتی ارزشمند بهانه‌ای برای شروع این کار باشد.

در ادامه مراسم، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال ۷۳ و ۷۴ در مرکز موسیقی بودم که آثار قرآنی خوبی از استاد منصوری و استاد پرهیزگار ضبط شد اما ویژگی که صدای استاد میرداماد دارد این است که استماع تلاوت ایشان به لحاظ آموزشی مفید است و لحن آهنگینی دارد.

وی با اشاره به اینکه سیدعباس میرداماد از قاریانی است که خارج از دستگاه نمی‌خواند، گفت: این اثر توسط استاد مولایی که سمت استادی برای اکثر قاریان دارد تأئید شده است و ایشان بر این تأکید داشتند که در این زمینه باید بیشتر کار شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خاطره تلاوت قرآن میرداماد در منزل استاد مولایی گفت:‌ در جلسه‌ای حضور داشتیم که یک آیه شجریان می‌خواند و یک آیه استاد میرداماد و در آنجا آقای مولایی گفتند که میرداماد در تراز آوازی هم صوت ارزشمندی دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که زمینه‌های تولید و عرضه آثار اینچنینی فراهم شود.

در ادامه مراسم موسوی، کارشناس علوم قرآنی مباحثی را در خصوص نحوه خواندن قرآن و ترتیل بیان کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: ۳ اصل شمرده‌خوانی در قرآن است که یکی شمرده خواندن (حدر) است. دیگری خیلی شمرده (تدویر) و سومی خیلی خیلی شمرده (تحقیق) است که تلاوت تدویر همان خواندن متعارف قرآن است و آنچه که آقای میرداماد خوانده است همان تدویر است که با عنوان ترتیل مشهور شده است.

در پایان این مراسم سیدعباس میرداماد خالق اثر «نوای آشنا» گفت: قرآن معاش و معیش ما نیست و افتخار می‌کنم که هرچه دارم از برکت قرآن است و به همه جوانان توصیه می‌کنم از قرآن جدا نشوند.

وی با اشاره به ویژگی تلاوت خود در اثر «نوای آشنا» گفت: خیلی تلاش کردم که آیات را به گونه‌ای بخوانم تا برای کسانی که خیلی در قرائت قرآن ورود نکردند جذبه‌ای داشته باشد؛ معمولاً تلاوت‌ها به لحاظ نغمه‌ای از سوی قاریان خوانده می‌شود اما در این تلاوت سعی کردم علاوه بر حفظ نغمه جنبه آموزشی تلاوت را هم در نظر بگیرم تا برای جوانان مفید باشد.

مهمانان این مراسم هر یک، لوح فشرده «نوای آشنا» را هدیه گرفتند.

نظر شما