شناسهٔ خبر: 19279 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعريف بيل گيتس از يك كتاب 45 ساله بار دیگر آن را پرفروش كرد

«ماجراهاي تجاري» نوشته جان بروكس كتابي است كه با تعريف بيل گيتس خالق مایكروسافت از آن، بار دیگر در صف پرفروش ها قرار گرفته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ كتاب «ماجراهاي تجاري» نوشته جان بروكس كه سال 1969 منتشر شد، با تعريفي كه هفته پيش بيل گيتس از آن كرد، حياتي دوباره يافت.

هفته پيش بيل گيتس يادداشتي در ستون وال استريت ژورنال نوشت و در آن نام كتاب تجاري مورد علاقه اش را ذكر كرد: «ماجراهاي تجاري» نوشته جان بروكس.

خوانندگان نيز بلافاصله به سراغ اين كتاب رفتند كه يكي از موفق ترين چهره‌هاي مالي جهان از آن تعريف كرده بود.

اين كتاب كه سال 1969 منتشر شده و از آن زمان بازچاپ نشده با هجوم وسيع مردم اكنون بازگشتي موفق را تجربه مي كند.

وقتي آلكس بروكس پسر جان بروكس فقيد شنيد كه بيل گيتس از اين كتاب تعريف كرده، واقعا شگفت زده شد. او گفت: اين كه بداني بيل گيتس طرفدار كتابي است كه پدرت نوشته واقعا جالب است.

كتاب «ماجراهاي تجاري» مجموعه اي از 12 مقاله از مجله نيويوركر است كه ارايه كننده نگاهي طنزآميز و دقيق به دنياي تجارت در مقطعي است كه نوشته شده است .اين كتاب دربرگيرنده ماجراهايي از رسوايي در جنرال الكتريك، بحران مالي تاريخي و تاريخ شروع به كار زيراكس و توسعه آن به عنوان ابزار گرافيكي است.

بروكس پسر در گفتگو با كوارتس يادآور شده كه تا آنجا كه مي داند اين كتاب چند بار در دهه 70 ميلادي بازچاپ شد و پس از اين كه مردم به اين نتيجه رسيدند كه ديگر تاريخ مصرف مطالب اين كتاب كه بررسي رويدادهاي دهه 60 و حتي 50 بود گذشته، به دست فراموشي سپرده شد.

گيتس در يادداشتش در ستون وال استريت ژورنال، تاييد كرده كه برخي از جزييات اين كتاب ممكن است قديمي شده باشد. اما او تاييد مي كند كه «ماجراهاي تجاري» بيشتر درباره قدرت و ضعف رهبران در چالش با وقايع است. وي گفت از اين منظر، اين كتاب به خاطر زماني كه از آن گذشته بي ارزش نشده بلكه دقيقا به همين دليل ارزشمندتر شده است. وي گفت: كتاب بروكس بيشتر درباره واقعيت هايي درباره طبيعت بشري است و به همين دليل ارزشمند است.

اين تعريف موجب شد تا نسخه هايي از اين كتاب كه تاكنون در انبارها مانده و به فروش نرسيده بودند، به سرعت راهي قفسه‌هاي كتابفروشي شود .

سايت فروش كتاب ابي نيز گزارش كرد اين كتاب در راس كتاب‌هاي مورد جستجو در اين سايت قرار گرفته است. گاردين نيز گزارش كرد كه سخنگوي ناشر اين كتاب گفت نسخه‌ها موجود از اين كتاب تا روز يكشنبه به اتمام رسيد.

اما پسر بروكس نيز بي كار ننشسته و از ناشر خواسته است تا نسخه اي-بوك اين كتاب را به سرعت منتشر كند. به همين دليل نسخه الكترونيك اين كتاب اكنون در دسترس مخاطبانش قرار گرفته و نسخه جلد كاغذي جديد آن نيز در ماه سپتامبر(شهريور) قرار است به بازار بيايد.

با اين حال بيل گيتس تنها چهره مشهوري نيست كه از اين كتاب تعريف كرده و وارن بافت غول سرمايه داري آمريكا نيز از اين كتاب تعريف كرده بود. او در سال 1991 اين كتاب را بهترين كتاب اقتصادي كه خوانده ، ناميده بود.

نظر شما