شناسهٔ خبر: 19289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مومنی: دیدار سالانه شعر ا با رهبری به هیچ وجه سیاسی نیست

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه شاعران حاضر در دیدار با مقام معظم رهبری از میان سه هزار شاعر شناسایی شده در کشور انتخاب می‌شوند گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود این دیدار به عنوان دیداری غیر سیاسی شناخته شود تداوم برگزاری آن در طول سال‌های گذشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، درباره معیارها در انتخاب شاعران برای شعرخوانی در دیدار با مقام معظم رهبری، گفت: برای انتخاب شاعران فاكتورهای بسیاری در نظر گرفته می شود. یكی از خط قرمزها برای انتخاب شاعران، شعریت اشعارشان است كه حضرت آقا در جلسات بر آن تاكید دارند. همچنین اشعاری كه در مدح ایشان باشند برای قرائت در جلسه انتخاب نمی شوند.

وی ادامه داد: 3 هزار شاعر هر سال از طرق مختلف مانند سایت‌ها، وبلاگ‌ها، خبرگزاری‌ها، كتاب‌ها و جلسات ادبی شناسایی می‌شوند و با در نظر گرفتن معیارهای مختلف 150 نفر از این شاعران برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب می‌شوند و تنها تعدادی از دعوت شدگان به شعرخوانی در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازند.

رئیس حوزه هنری با تاكید بر این كه رشد شعر در شهرهای كشور از بركات این جلسات بوده است، گفت: در سال های قبل از انقلاب شاعران شاخص انگشت شمار بودند در حالی كه امروز برای دعوت شاعران در یك شب بیش از 3 هزار شاعر شناسایی می‌شوند.

مومنی شریف نیز یكی از دلایلی سیاسی نبودن این جلسات را تداوم آن عنوان كرد و گفت: جلسات شعری دیگری هم طی این سال‌ها با حضور چهره‌های سیاسی كشور در مناسبت‌های مذهبی تشكیل شد اما هیچ كدام از آن ها تداوم نداشت.

وی خاطرنشان كرد: نظرات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در شعر فرمی، ساختاری و معنایی است و نشان می‌دهد احاطه ایشان نسبت به شعر در سطح یك ادیب كامل است. ایشان در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی در انجمن‌های ادبی مشهد حضور داشتند و اشعاری كه سروده اند نیز نشان از قدرت و درك بالای شعریشان دارد.

رئیس حوزه هنری همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب درباره رمان و داستان هم نظرات خوبی دارند و كمتر رمان خوبی كه سرش به تنش بیرزد وجود دارد كه ایشان نخوانده باشند.

مومنی درباره تاریخچه برگزاری جلسات شعر شاعران با حضرت آیت الله خامنه‌ای، گفت: از سال های اولیه ای كه رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای مسجل شد، این جلسات برگزار می‌شد و از ابتدا با حضور شاعرانی مانند علی معلم دامغانی، حمید سبزواری، مرحوم مهرداد اوستا و شاعران برجسته كشور همراه بوده است.

وی ادامه داد: البته این جلسات پیش تر به شكل خصوصی تر از امروز تشكیل می شد. حدود 40 نفر در آن سال ها در جلسات شعر شركت داشتند و حالا این تعداد به بیش از 150 نفر رسیده است.

نظر شما