شناسهٔ خبر: 19298 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت نگاه دانشگاهی به طب سنتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم تکریم و معارفه رییس دانشکده طب سنتی با اشاره به اهمیت جایگاه طب سنتی گفت: پیش از تأسیس دانشکده طب سنتی دو نگاه افراطی و تفریطی نسبت به طب سنتی وجود داشت. افراطیون معتقد بودند که طب سنتی قطعی و مقدس است و تفریطی‌ها معتقد بودند این طب کارآمد نیست و حرفی برای گفتن ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا، دکتر جعفریان در این مراسم ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت شب‌های قدربه مشارکت 90 درصدی اعضای هیئت‌علمی دانشکده طب سنتی در انتخاب رییس جدید اشاره کرد و گفت: مشارکت و تصمیم‌گیری اعضای هیئت‌علمی در آینده دانشکده طب سنتی تعیین کننده است.

وی در توضیح فرایند انتخاب روسای دانشکده‌ها، آن را تجربه موفقی در دانشگاه خواند و افزود: با توجه به اینکه بخشی از این فرایند مشارکتی است عده‌ای از دوستان آن را دموکراتیک می‌نامند و عده‌ای دیگر معتقدند این دمکراسی هدایت‌شده و نتایج آن از قبل تعیین شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه هیچ یک از فرایند انتخاب رییس دانشکده‌ها صوری نبوده و بر مبنای انتخابات نیز انجام نشده است، افزود: در این مدل براساس تعداد آرا تصمیم‌گیری نمی‌شود، بلکه افرادی که مقبولیت انها در دانشکده‌ها تأیید شده برنامه‌های خود را ارائه داده و پس از انجام مصاحبه معرفی می‌شوند.

 

دکتر جعفریان با بیان اینکه همیشه عده‌ای ناراضی می‌شوند، افزود: هرچند که از دانشکده طب سنتی بازخورد منفی نداشتیم ولی در دانشکده‌های دیگر عده‌ای ناراضی بودند چون شخص مورد نظرشان انتخاب نشده بود. بنابراین نتیجه گرفتند که سابقه آشنایی با بنده باعث انتخاب رییس دانشکده‌ها می‌شود البته نمی‌توان جلوی این بحث‌ها را گرفت ولی من از این فرایند دو مرحله‌ای انتخاب رییس دانشکده‌ها با قاطعیت دفاع می‌کنم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: بخش اول فرایند مربوط به مقبولیت اعضای هیئت‌علمی و بخش دوم آن مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی و هماهنگی آنان با سیستم اجرایی دانشگاه است که در کمیته مشورتی برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

 

جعفریان روند انتخاب رییس دانشکده‌ها را معقول خواند و افزود: این روش علاوه بر اینکه مشارکت اعضای هیئت‌علمی را در انتخاب جلب می‌کند، مدلی است که در بسیاری از کشورهای دنیا تجربه‌شده و نتیجه عملیاتی مثبتی داشته است.

 

وی با بیان اینکه رییس دانشکده نماینده دانشکده نیست و نقش پاسخگویی دارد، افزود: رییس دانشکده باید به همان نسبتی که در دانشکده کار انجام می‌دهد در قبال برنامه‌های دانشگاه نیز پاسخگو باشد و همان طور که رییس دانشگاه، نماینده دانشگاه نیست، مسئولیت دارد و باید مطابق آیین نامه مدیریت دانشگاه‌ها عمل کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیان هدف بکارگیری نظرات هیئت‌علمی در انتخاب رییس دانشکده‌ها گفت: هرچه چارچوب دانشکده و دانشگاه را به مسیر حرکت هیئت‌علمی نزدیک تر کنیم موفق تر عمل کرده‌ایم.

جعفریان با اشاره به اهمیت جایگاه طب سنتی گفت: پیش از تأسیس دانشکده طب سنتی دو نگاه افراطی و تفریطی نسبت به طب سنتی وجود داشت. افراطیون معتقد بودند که طب سنتی قطعی و مقدس است و تفریطی‌ها معتقد بودند این طب کارآمد نیست و حرفی برای گفتن ندارد.

وی افزود: البته با تأسیس دانشکده طب سنتی این دو نگاه تغییر کرد کسانی که قائل به ناکارآمدی طب سنتی بودند متقاعد شدند که می‌تواند کارآمد باشد و کسانی هم که آن را مسلم مطلق می‌دانستند دریافتند که نباید این‌گونه با آن برخورد کنند.

جعفریان با بیان اینکه مهم‌ترین عوارضی که دامن‌گیر طب سنتی شده همین نگاهی است که می‌گوید طب سنتی مقدس است، افزود: اگر به دین به عنوان مرجع سبک زندگی نگاه کنیم نگاه کاملا درستی است و با نگاه سبک زندگی می‌شود از دین استفاده معقول و منطقی داشت و صد البته که محتوای ارزشمندی هم برای آن وجود دارد، ولی اگر بخواهیم صرفاً به عنوان مقوله درمان نگاه کنیم، موضوع آن درمان نیست همان طور که موضوع دین خانه ساختن نیست، بلکه دین اصول بنای خانه و اصول مرکب داشتن را به ما می‌آموزد.

وی افزود: اگر با دید معقول نگاه کنیم معارف بسیار غنی و ارزشمندی در حوزه سبک زندگی داریم که عموماً از آن غافل هستیم و اگر درباره آن حرف می‌زنیم کمتر به آن عمل می‌کنیم. بنابراین اگر طب سنتی در این مقوله کار کند ارزش‌های جدیدی به دست می‌آید که بدون شک در سلامت مردم موثر خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه سبک زندگی جدید سلامت انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است افزود: بسیاری از عوارض و گرفتاری‌های امروز ناشی از صنعتی شدن و تغییر سبک زندگی است به عنوان مثال چه دلیلی دارد تعداد زیادی از افراد جامعه که دیابت ندارند به کبد چرب مبتلا شوند همه این‌ها ناشی از تغییر سبک زندگی است.

وی نگاه دانشگاهی به طب سنتی را ضروری خواند و تصریح کرد: قدم اول این است که مستندات طب سنتی را به زبان علمی که برای دیگران قابل فهم باشد تبدیل کنیم. پس از آن باید نتایج مثبت و اثربخش آن را در عمل نشان دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خاصیت طب به عنوان علم تجربی ابطال‌پذیری آن است، افزود: اگر مواقعی هم به نتیجه نرسیدیم بدون واهمه آن را بیان کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای دانشکده طب سنتی در تولید شواهد متقن علمی گفت: در بیماری‌هایی نظیر میگرن، آلرژی و کمردرد (LOW Back Pain) طب مدرن چقدر موفق بوده است؟ اگر با استفاده از طب سنتی راه حل این مشکلات را به زبان علمی بیان کنیم میزان اهمیت و اثربخشی طب سنتی در دنیا مطرح می‌شود.

نظر شما