شناسهٔ خبر: 19312 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستند «سال‌های گلوله و زنبق» تدوین شد

برجی، کارگردان مستند «سال‌های گلوله و زنبق» از پایان فیلم‌برداری و تدوین این مجموعه خبر داد و گفت: اکنون بعد از اتمام تدوین مشغول نوشتن نریشن هستیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رضا برجی، کارگردان مستندساز از پایان فیلم‌برداری و تدوین مجموعه مستند «سال‌های گلوله و زنبق» خبر داد و گفت: این مستند که با موضوع بوسنی ساخته شده در دو ماه آینده از شبکه یک پخش می‌شود.

برجی درباره موضوع این فیلم گفت: در این مستند تمام قسمت‌های جنگ بوسنی را به تصویر کشیدیم. به سراغ ژنرال‎ها، فرماندهان و رزمندگان جنگ بوسنی رفتیم و خاطرات و اتفاقات جنگ را ابتدا تا انتها از زبان آنها شنیدیم. در این فیلم شرایط امروز بوسنی و زندگی مردم بوسنی بعد از سال‌های جنگ را از زبان خودشان و با گفت‌وگو با عامه مردم روایت کردیم .

وی افزود: بخش زیادی از فیلم را به حضور ایرانیان و ارگان‌های ایرانی مثل جهاد کشاورزی و هلال احمر در جنگ بوسنی اختصاص دادیم و به گفت‌وگو با این هموطنانمان پرداختیم.
در مهمترین قسمت فیلم هم به کشتار سربرنیتسا و کشتار مسلمانان توسط صرب‌ها پرداختیم. در این قتل عام وحشیانه ۱۲ هزار نفر مسلمان در ۴۸ ساعت کشته شدند.

برجی همچنین درباره حضور نیروهای ایرانی در این جنگ گفت: ایران تنها کشوری بود که به کمک این مسلمانان رفت. نیروهای ایرانی علاوه بر کمک‌ها و آموزش‌های نظامی در طول جنگ، به ساخت این کشور هم می‌پردازند. جهاد کشاورزی در ساخت دوباره این کشور به مردم بوسنی کمک می‌کند. این یاری به قدری مهم است که مردم بوسنی در گفت‌وگوهایشان می‌گفتند اگر ایران به ما کمک نمی‌کرد همین سرزمین کوچک هم برای ما نمی‌ماند.

این مستند ساز درباره ساخت مستند «سال‌های گلوله و زنبق» گفت: فیلم برداری این مستند را در ۵ فصل در بوسنی انجام دادیم. ما از تمام شهرهای بوسنی فیلمبرداری کردیم. همچنین فیلم‌هایی که من در طول جنگ از این کشور گرفتم را وارد مستند کردیم. اکنون بعد از اتمام تدوین مشغول نوشتن نریشن هستیم. این مستند در ۲۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده است و به احتمال فراوان تا دو ماه آینده از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

عوامل این مستند عبارتند از : تدوینگر ابراهیم برجی‌، تصویربردار احمد حمزه‌ای و رضا برجی و تهیه کننده و کارگردان رضا برجی.

نظر شما