شناسهٔ خبر: 19325 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

معمای سرمایه و بحران‌های سرمایه‌داری

معمای سرمایه هاروی در معمای سرمایه به این می‌پردازد که چگونه نولیبرالیسم افسارگسیخته به بحرانی جهانی منجر

نام کتاب: معمای سرمایه و بحران‌های سرمایه‌داری

نویسنده: دیوید هاروی

مترجم: مجید امینی

ناشر: انتشارات کلاغ

تعداد صفحات: 435 صفحه

قیمت: 23 هزار تومان

 

فرهنگ امروز: دیوید هاروی (متولد 1935 در بریتانیا) دانش‌آموخته‌ دانشگاه کمبریج و استاد برجسته‌ انسان‌شناسی و جغرافیا در سیتی یونیورسیتی نیویورک است. هاروی از نظر مورد استناد قرار گرفتن آثارش در زمینه‌ جغرافیای آکادمیک در رتبه‌ اول جهان و در زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی در زمره‌ 18 نویسنده‌ برتر جهان است. او که نزدیک به چهل سال است در مورد کتاب سرمایه‌ مارکس نوشته و سخنرانی کرده یکی از برجسته‌ترین مارکس‌شناسان جهان است و زمینه‌ کاری‌اش عمدتا جغرافیا‌، نظریه‌ اجتماعی و اقتصاد سیاسی است.

هاروی در شکل‌گیری جغرافیای مارکسیستی‌، جغرافیای انتقادی و جغرافیای انسانی به عنوان رشته‌هایی مستقل تاثیر بسزایی داشته است. برخی از کتاب‌هایش عبارت‌اند از محدودیت‌های سرمایه (1982)، وضعیت پست‌مدرنیسم (1989)، فضا‌های سرمایه‌؛ به سوی یک جغرافیای انتقادی (2001)،‌ پاریس‌، پایتخت مدرنیسم (2003)، تاریخچه‌ کوتاه نولیبرالیسم (2005)، فضاهای سرمایه‌داری جهانی (2006)، شهرهای طغیان‌گر: از حق به شهر تا انقلاب شهری (2012)، راهنمایی بر سرمایه‌ مارکس (دو جلد؛‌ 2010 و 2013).

هاروی در معمای سرمایه به این می‌پردازد که چگونه نولیبرالیسم افسارگسیخته به بحرانی جهانی منجر شد. در سال‌های 1970 طبقه‌ سرمایه‌دار برای دستیابی به سود بیش‌تر از سرمایه‌گذاری در تولید داخلی به سوی بازارهای مالی روی آورد‌، که این منجر به افزایش گرایش به خصوصی‌سازی‌، تضعیف قدرت چانه‌زنی طبقه‌ کارگر‌، و پراکنده شدن تولید در سرتاسر جهان شد. با سقوط دستمزدها و کاهش تقاضا برای کالاها – و بویژه مسکن – طبقه‌ حاکم به توسعه‌ِ شدید ابزار اعتباری دست زد که خود رشد سرسام‌آور بازارهای مالی و بازار مسکن را در پی داشت. با ترکیدن حباب بازار مسکن‌، بازارهای مالی نیز دچار مشکل شدند و نتیجه نیز چیزی نبود جز ویرانی اوضاع اجتماعی‌. به گمان هاروی باید از فرصت‌های پدیدآمده برای به چالش کشیدن مشروعیت نظام سرمایه و ایجاد نظامی نوین مبتنی بر عدالت اجتماعی و برابری اقتصادی سود برد.

نظر شما