شناسهٔ خبر: 19330 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

جنبش تسخير، اشغال وال‌استریت

جنبش تسخير، اشغال وال‌استریت جنبش تسخیر شامل چند مصاحبه و سخنرانی از چامسکی است که در محل اعتراض‌ها و برپایی چادرهای معترضان انجام شده است. او در این کتاب تلاش می‌کند زوایای مختلف جنبش اشغال وال‌استریت را بررسی کند.

جنبش تسخير، اشغال وال‌استریت
نويسنده: نوام چامسكی
مترجم: جعفر فلاحی
ناشر: نشر مركز
تعداد صفحه: 96 صفحه
قیمت: 5 هزار و 800 تومان

 

فرهنگ امروز: در فاصله سپتامبر 2011 تا مارس 2012 ایالات متحد دستخوش اعتراضات مردمی‌ای بود که از نیویورک آغاز شد و با سازماندهی نیروهای فعال آن به 122 شهر آمریکا رسید. حرکت آغازین این جنبش، تسخیر خانه‌های مصادره ‌شده مردم بعد از بحران اقتصادی سال 2007 و ایجاد اختلال در حراج و مزایده آن‌ها بود.
اخبار روز مردمی را نشان می‌داد که صورت‌هایشان را پوشانده‌اند و پلاکاردهایی در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در دست دارند. در خیابان چادر زده‌اند و روز و شبشان را آن‌جا می‌گذرانند. پلیس و معترضان جناح راست معترضان را مشتی بیکار و هیپی‌های جدید و آنارشیست‌های قانون گریز نامیدند که تنها کارشان این است که راه را بند بیاورند  و برای مردم مشکل ایجاد کنند. و پلیس آمریکا خشونتی علیه معترضان به کار برد که تا آن روز بی‌سابقه بود. تصاویری از این خشونت‌ها به کل دنیا مخابره شد و آمریکا که با بحران اقتصادی مواجه بود، با بحران دموکراسی لیبرال هم مواجه شد. صدای اعتراضات بلند شد و نوآم چامسکی روشنفکر و زبان‌شناس مشهور آمریکایی از اولین کسانی بود که  با معترضان وال‌استریت هم‌صدا شد.
«تسخیر» کتاب کم‌حجمی است که سال 2012 منتشر شد، زمانی که جنبش وال‌استریت هنوز در صدر اخبار بود. این کتاب شامل چند مصاحبه و سخنرانی از او است که در محل اعتراض‌ها و برپایی چادرهای معترضان انجام شده است. در این کتاب چامسکی تلاش می‌کند زوایای مختلف جنبش اشغال وال‌استریت را بررسی کند. او به آینده‌ جنبش خوش‌بین است و اعتقاد دارد جنبش اشغال باید عمومیت بیشتری پیدا کند.
به هر حال بعد از دو سال از چاپ کتاب، نشر مرکز آن را با ترجمه جعفر فلاحی وارد بازار کتاب کرده است، زمانی که جنبش وال‌استریت تقریباً به فراموشی سپرده شده است.

 

 

 

نظر شما