شناسهٔ خبر: 19390 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم اختتامیه نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دیشب 31 تیرماه با حضور احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان قرآن کشور برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دیشب ۳۱ تیرماه با حضور احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس نمایشگاه و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان قرآن کشور برگزار شد.

 

حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم گفت: ویژگی این دوره از نمایشگاه قرآن این بود که همجوار شهدای گمنام و در فضایی معنوی بود و این فرصت را به هنرمندان داد تا در قالب کلام وحی هنر خود را متجلی کنند.

 

 

وی با بیان اینکه در این ایام صدها تن از زنان و کودکان غزه و مردم مظلوم فلسطین با وحشیگری صهیونیست‌ها به خاک و خون کشیده شدند و ما از همینجا با این مردم مظلوم ابراز هم‌دردی می‌کنیم، گفت: استقبال خوب از نمایشگاه امسال باعث شد که ما دوبار زمان آنرا تمدید کنیم. 

 

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت: شهر تهران نیازمند یک نمایشگاه فرهنگی دائمی است تا بتوانیم از روزه‌داران و علاقه‌مندان به ساحت قرآن و عترت پذیرایی شایسته‌ای به عمل آورد.

 

در ادامه این مراسم عیسی علیزاده، دبیر یازدهمین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» بیانیه پایانی این جشنواره را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده است: جشنواره بانوی ایرانی ـ هنر قرآنی با الهام از تعالیم وحی و تلفیق آن با ذوق و توانمندی بانوان هنرمند ایرانی همه‌ ساله زمینه‌ ساز بروز و خلق اثار هنری قابل توجهی در رشته‌های مختلف و با بهره‌گیری از مضامین قرآنی شده است.

این جشنواره از سال‌ها پیش با هدف معرفی و حمایت از آثار قرآنی بانوان در عرصه‌های مختلف هنری کار خود را آغاز کرد و اکنون که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵ ه.ق یازدهمین دوره آن را به پایان می‌بریم؛ خوشحالیم که تداوم و استمرار همه‌ساله این حرکت باعث ایجاد تاثیرات و جریان‌های ارزشمندی در این عرصه شده است. استمرار سالانه، عدم وابستگی به نهادهای رسمی و دولتی و بهره‌مندی از توانمندی بانوان در اکثر رشته‌ها ی هنری باعث شده است که این حرکت موجبات حضور هنرمندان و علاقه‌مندان با رویکردها و سلایق مختلف را فراهم سازد.

 

وی افزود: اطلاع‌رسانی این دوره از جشنواره از ماه‌ها قبل آغاز شد و آثار هنری در رشته‌ های خوشنویسی تذهیب، گل و مرغ، نگارگری، نقاشی، قلم‌ زنی و سایر رشته های هنری به دبیرخانه ارسال گردید. هیئت داوران پس از گزینش اولیه، مجموعا ۸۰ اثر را حائز شرکت در نمایشگاه دانست و از میان آنها ۱۲ اثر را شایسته تقدیر معرفی کرد. از مهمترین ویژگی‌ های انتخاب آثار این دوره می توان به خلاقیت و نوآوری طراحی، و ترکیب مناسب و توجه مفهومی به تعالیم قرآن کریم اشاره کرد. علاوه بر این بخش ویژه‌ای با عنوان سوره مبارکه یس نیز در این دوره لحاظ گردید که در مجموع دواثر به عنوان آثار برگزیده این قسمت شناخته شد.

 

 

سخنران بعدی مراسم احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود که طی سخنانی با اشاره به اینکه تهران با استناد به مدارک تاریخی جایگاه وِیژه ای در زمینه فعالیتهای قرآنی د ارد، گفت: در شرایطی که بسیاری از شهرهای ایران حتی شهرهای مذهبی همچون مشهد مقدس هیچ عنصر مذهبی نداشتند، تهران در روزگاری پیش از این زمانی که می‌خواست از روستا به شهر تبدیل شود، در حصارکشی آن ۱۱۴ برج و بارو به تعداد سوره‌های قرآن ایجاد شد که این مسئله در نوع خود و حتی در سایرشهرهای کشورهای اسلامی نیز بی‌بدیل است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فعالیت بانوان در عرصه‌های هنری گفت: در روزگاری که دولت‌های مردسالار(قاجاریه) در تهران حکومت می‌کردند، شاهد هنرنمایی بانویی بودیم که بسیاری از تأسیسات عمومی و شهری ایران را بنا نهاد و الان در جای جای شهر شاهد مدرسه، حمام و تکیه به نام این خانم هستیم که اتفاقا ایشان هنرمند مکتب هرات نیز بوده و اثار خوشنویسی در زمینه های قرآنی از ایشان به یادگار مانده است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنان خود با اشاره به جنایتهای صهیونیست‌ها در نوار غزه، نامگذاری بخشی تحت عنوان «قرآن، پناه فلسطین» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن را خواستارشد.

 

پایان بخش این مراسم تجلیل از ۱۲ بانوی برگزیده دومین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» با حضور آیت‌الله هاشم زاده هریسی، احمد مسجد جامعی، حجت الاسلام حشمتی بود.

نظر شما