شناسهٔ خبر: 19502 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وظیفه طنز در افشای ریاکاری جامعه جهانی در مسئله فلسطین

اکبر اکسیر شاعر و طنز پرداز از وظیفه خطیر و سخت ادبیات طنز در افشای رسوایی جامعه جهانی در جنایات اشغالگران در غزه سخن می‌گوید؛ محمد قبادی نویسنده و پژوهشگر نیز معتقد است فعالان فرهنگی کشور باید تمام توان خود را در معرفی فرهنگ و دستاوردهای مقاومت اسلامی در فلسطین به کار ببندند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، اكبر اكسیر طنز پرداز، با بیان این كه یكی از وظایف طنز دفاع از مظلوم، افشای ریاكاری و ساختن دنیایی سرشار از صلح و مهربانی است، گفت: طنز تا كنون به وظیفه اش در این زمینه عمل كرده است.

اكسیر توضیح داد: در بین تمام هنرها طنزِ تصویری یكی از بزرگترین كمك ها را به انقلاب فلسطینی ها انجام داده كه باید به كاریكاتورهایی كه توسط «ناجی علی» درمورد مظلومیت فلسطینی ها كشیده است اشاره كرد.

وی ادامه داد: ناجی علی یك كودك فلسطینی را به عنوان سمبل كودكان فلسطینی به تصویر كشید و در نهایت هم با هنرش و هم با مرگش، دفاع جانانه‌ای از مردم حق جوی فلسطین كرد.

این شاعر شناخته شده كشور گفت: اكنون هم تمام هنرمندان خود را موظف می‌دانند كه از این مظلومیت بزرگ مردم فلسطین دفاع و ظلمی كه به آنها می رود را افشا كنند.

وی هشدار داد: از ابزار طنز می‌توان برای نشان دادن چنین فجایعی كمك گرفت، اما در عین حال باید بسیار مراقب بود و این كار، كار ساده ای نیست چرا كه عمق فاجعه به قدری زیاد است كه ممكن است با اندكی لغزش، نتوان مفهوم را آنطور كه باید و شاید به مخاطب منتقل كرد و مخاطب دچار كج فهمی یا ایهام شود.

استفاده از تمام توان فرهنگی برای آگاهی بخشی نسبت به وضعیت غزه

همچنین همزمان با روز چهانی قدس محمد قبادی نویسنده و پژوهشگر نیز در سخنانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما از پایداری مردم فلسطین تاثیر گرفت و در ادامه توانست بر آن تاثیرگذار باشد و این یك ارتباط متقابل بوده است.

نویسنده كتاب پاسیاد پسر خاك گفت: جریان پایداری و مقاومت انقلاب با رهبری امام خمینی (ره) توانست به پیروزی برسد و اكنون جریان پایداری در دنیا با اسم انقلاب اسلامی شناخته می شود و نمادی است برای استكبارستیزی، مردم سالاری دینی و بازگشت به ارزش های اسلامی.

این نویسنده تاكید كرد: انقلاب اسلامی ما بدون شك از حیث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر دنیا تاثیرگذار بوده كه این تاثیرگذاری در ادبیات هم متبلور شده است و شاهدیم بیش از سه دهه است كه بازتاب انقلاب اسلامی ایران در جهان هر روز بیشتر و قوی تر می شود.

قبادی ادامه داد: آنچه می تواند به این جریان كمك كند، آگاهی بخشیدن نسبت به اتفاقاتی است كه در جهان و به عنوان مثال در غزه رخ می دهد و به این منظور باید از تمام توانایی خودمان استفاده كنیم.

این محقق با بیان این كه برای نشان دادن فرهنگ پایداری باید از تمام توانمان استفاده كنیم و مطبوعات و صداوسیما نقش مهمی در این زمینه دارند، گفت: مسئله‌ای كه وجود دارد این است كه فرهنگ پایداری باید به درستی نشان داده شود؛ در حالی كه آنچه اكنون منعكس می شود تنها بخشی از این ماجراست و صرفا به بیان ستم هایی كه به مردم فلسطین می شود پرداخته می شود و كمتر نشانی از توانایی‌ها، مبارزات و دستاوردهای فلسطین دیده می‌شود.

این فعال فرهنگی در پایان به نقش حوزه هنری در این زمینه اشاره كرده و گفت: حوزه هنری فارغ از این كه مسئولیت های كلان و عمومی به عهده دارد، چون یك نهاد برآمده از نظام حكومتی دینی است، وظیفه دوچندانی درباره ستم هایی كه به مردم مسلمان غزه وارد می شود دارد و هنرمندان مرتبط با حوزه هنری در این زمینه وظیفه سنگین تری به دوش دارند.

ادبیات و ایجاد انگیزه برای مقاومت

در همین زمینه یحیی آریا بخشایش نیزدر سخنانی با بیان اینكه موضوع فلسطین از پیش از انقلاب اسلامی ایران مطرح بوده است ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مبارزات مردم فلسطین شدت پیدا كرد و با بیانیه هایی كه امام خمینی (ره) صادر می كردند و مردم را به حمایت از این مقاومت فرا می‌خواندند، امید پیروزی بیش از پیش در دل های آنها ایجاد شد.

وی تاكید كرد: این پیروزی نه تنها برای مردم فلسطین بلكه برای مسلمانان سایر كشورها هم الگویی بود تا بدانند با صبر و مقاومت می توان علیه استبداد پیروز شد.

این پژوهشگر ضمن اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مقاومت كشورهای اسلامی از جمله غزه با بیان این كه انتقال تجربه مردم ما در انقلاب اسلامی به سایر كشورها از طریق هنرهای مختلف از جمله ادبیات می‌تواند برای آنها انگیزه بیشتری ایجاد كند، گفت: با این كه كشورها از لحاظ تاریخی سریعتر تحت تاثیر قرار می گیرند و ادبیات و هنر به زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز دارد، اما این تاثیر می تواند ژرف و عمیق باشد.

نظر شما