شناسهٔ خبر: 19514 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه دانشگاه علامه برای همکاری با دانشگاه‎های جهان اسلام

در راستای سیاست توسعه مناسبات علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبایی و اهداف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تفاهم نامه همکاری مشترک به امضای آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر سلیمی در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه علامه در زمینه‌ علوم انسانی و اجتماعی اظهار داشت: خوشبختانه این دانشگاه با بهره‌مندی از اعضای هیأت علمی توانمند که نظریات و اندیشه‌هایی برگرفته از متون دینی و فرهنگی خود دارند، می‌تواند سخنان جدید در جهان امروز و به ویژه در جهان اسلام را مطرح کند.

وی با بیان اهمیت وجود زمینه‌ مناسب برای ارائه این نظرات و دیدگاه‌ها افزود: متأسفانه تاکنون زمینه‌ نشر این نظریات فراهم نشده است ودر دوره‌ مدیریتی جدید دانشگاه تلاش می کنیم تا در بین دانشگاه‌های جهان اسلام چنین محملی را فراهم کنیم تا دانشمندان مسلمان از این طریق بتوانند دستاوردهای خود را باور کرده و به جهانیان ارائه کنند.

رئیس دانشگاه علامه تصریح کرد: متفکران و اندیشمندان مسلمان نباید صرفاً مصرف کننده اندیشه‌های برگرفته از دیگر حوزه‌های تمدنی و فکری باشند، هرچند که هیچ وقت بی نیاز از آنها نیستند. اما لازم است دیگران نیز با اندیشه‌های دانشمندان مسلمان آشنا شوند.

وی اظهار داشت: امیدواریم این تفاهم نامه آغازی برای ارائه الگوی موفق از فعالیت‌های دانشگاهی با مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه‌های جهان اسلام باشد.

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی به بیان اهمیت کار علمی و پژوهشی در زمینه‌ علوم انسانی اجتماعی اسلامی پرداخته و اظهار داشت: بیشتر مشترکات ما در جهان اسلام در عرصه علوم انسانی و اجتماعی است و به همین دلیل اصرار داریم وارد این مباحث به صورت جدی شده و با استفاده از نظرات و آراء اندیشمندان خود وارد مباحث علوم اجتماعی و علوم انسانی اسلامی شویم و با جهان اسلام و مذاهب مختلف به یک دیدگاه مشترک برسیم و تقریب حقیقی را به وجود آوریم.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت کار در این عرصه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بیان داشت: اولین اقدام تشکیل گروه‌های علمی و ساماندهی دستاوردها و تبدیل آن به یک سازمان فکری مشخص است.

وی افزود: دومین اقدام نقد نظریات دیگران است به ویژه بحث اساسی تفکرات غرب در حوزه‌های مختلف و از این طریق با نقد اندیشه‌های دیگران می‌توانیم به اندیشه کامل و راستین برسیم.

آیت الله اراکی در این خصوص تصریح کرد: نقد اندیشه دیگران نباید با هیاهو و سروصدا باشد بلکه باید علمی و با حوصله صورت پذیرد.

وی برگزاری کرسی‌های نقد در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی را یادآور شده و تأکید داشت: نقدها می‌تواند پایه‌ای برای کارهای بزرگ علمای آینده شود و اگر تاکنون موفقیت چشمگیری در زمینه علوم انسانی اسلامی را شاهد نبوده‌ایم به دلیل این است که نتوانسته‌ایم به پرسش‌ها و مسائل مطرح جهان غرب پاسخ دهیم.

وی راهکار مهم پاسخ به این پرسش‌ها را آشنایی با اندیشه غرب و مسأله‌یابی نظریات – تفکرات و آراء آن بر شمرد و افزود: مسأله‌یابی با نقد تفکرات دیگر و با نقد منابع بنیادین در عرصه‌های مختلف امر مهمی است که باید دنبال شده و انجام شود.

آیت الله اراکی در ادامه سخنانش سومین اقدام در زمینه‌ی علوم انسانی و اجتماعی اسلامی را ضرورت تولید تئوری‌های جدید در همه عرصه‌ها برشمرد و اظهار داشت: باید در زمینه‌ی جمع آوری، ساماندهی، نشر، نقد و مسأله‌یابی و پاسخگویی به پرسش‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشید چرا که در این صورت تولید براساس نیاز و پاسخگویی به آن خواهد بود.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در خاتمه سخنانش خاطر نشان کرد : اگر این مراحل را با دقت به انجام برسانیم آن وقت می‌توان تولید مؤثر، کارساز و کاربردی در حوزه علوم انسانی که عرصه بسیار مهمی در تقریب مذاهب اسلامی است را شاهد باشیم.

 

نظر شما