شناسهٔ خبر: 19528 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقش دانشگاه آزاد در شکل‌گیری قدرت سیاسی مبتنی بر دانش

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه آزاد در شکل گیری قدرت سیاسی بر پایه علم و فناوری نقش موثری دارند، گفت: باور داریم که قدرت سیاسی مبتنی بر دانش، پایگاه، شرکا، موقعیت و اهداف استراتژیک کشور و همچنین امنیت ملی را استوار و پایدار خواهد ساخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ حسین غریبی در مراسم دیدار نمایندگان تام الاختیار و معاونان هماهنگی استان‌ها با آیت الله هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه مهمترین نقش دانشگاه آزاد اسلامی را باید در ایجاد قدرت ملی به منظور تحقق واقع گرایانه صیانت از منافع ملی دانست، اظهار داشت: باید علم دانشگاه آزاد در خدمت قدرت ملی کشور باشد، چرا که توسعه علم و فناوری، پایه‌های اساسی قدرت ملی در مسایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی، بین المللی، فضایی و سرزمینی برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: قدرت اجتماعی مبتنی برعلم و فناوری که در واحدهای دانشگاه آزاد به آن توجه خاصی شده است، اقوام و نژادهای گوناگون کشور را به سوی انسجام، یکپارچگی، و وحدت ملی رهنمون خواهد ساخت.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه ما به «قدرت اقتصادی» خود در آینده بر پایه دانش می اندیشیم که در سراسر ایران به همت دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌های کشور بوجود آمده است و افزود: این نگرش، ملت ما را در آینده به سویی هدایت خواهد کرد که مواد خام، منابع طبیعی و معادن را پر بهره‌، سرمایه گذاری ملی را سودآور، حمل و نقل و ارتباطات را تسریع، پیشرفت و توسعه اقتصادی را پایدار، روابط اقتصادی و بازرگانی خارجی را متوازن، تولیدات کشاورزی و غذا را فراوان، ظرفیت و تولید صنعتی را با کیفیت، تولید ناخالص ملی را زیاد و منافع ملی را صیانت خواهد کرد.

غریبی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه آزاد در شکل گیری قدرت سیاسی بر پایه علم و فناوری نقش موثری دارند، اظهار داشت: باور داریم که قدرت سیاسی مبتنی بر دانش، پایگاه، شرکا، موقعیت و اهداف استراتژیک کشور و همچنین امنیت ملی را استوار و پایدار خواهد ساخت.

وی با اشاره به اینکه کیفیت مدیریت در حکومت بر پایه علم و فناوری تعالی خواهد یافت، گفت: علم و فناوری، حکومت را پایدار کرده و تعارضات ملی را با گذشت و مدارا، تأکید بر منافع مشترک ملی و در نهایت با کمک فرهیختگان از سر راه بر خواهد داشت.

غریبی با تاکید بر اینکه اطمینان داریم که جوانان تحصیل کرده در دانشگاه‌های آزاد و سایر دانشگاه‌های کشور نقشی خلاقانه در افزایش توان نظامی کشور خواهند داشت، افزود: قدرت نظامی دانش بنیان، از یک سو فرماندهی نظامی را با تدبیر در صلح و جنگ، پیرو قانون، فروتن در برابر مردم، فداکار در زمان‌های سخت، مطمئن به هنگام تصمیم و خاشع در مقابل خدا خواهد ساخت و از سویی دیگر نظامیان را همواره آماده و مجهز به آخرین دانش و پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارهای دفاعی در خدمت کشور قرار خواهد داد.

وی به کارکردهای دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: کمک به رشد و توسعه فرهنگ، آگاهی تاریخی، سرمایه اجتماعی، مشارکت همگانی، جامعه‌پذیری و تعالی فرهنگی از کارکردهای کلیدی دانشگاه آزاد هستند.

غریبی با اشاره به حضور فعال و کارآمد دانش آموختگان دانشگاه آزاداسلامی در صحنه‌های مختلف بین‌المللی خاطرنشان کرد: شکی نیست که 427 واحد دانشگاه آزاد در گستره سرزمین پهناور ایران نقشی بی بدیل در قدرت ملی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته، علم و دانشی را که از دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند در خدمت توان فضایی خود قرار داده‌اند، افزود: اطمینان داریم که دانشگاه آزاد در آینده نقشی کارآمد و خلاقانه در افزایش توان فضایی کشور خواهد داشت.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد افزود: قدرت فضایی بر مبنای علم و فناوری، انگیزه تسخیر فضا دردانشمندان کشور را دو چندان خواهد کرد و فرصت نگاه به معضلات و مشکلات کشور از سطحی فراتر از زمین در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، اجتماعی، علمی، سیاسی، سرزمینی، بین المللی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی را به ارمغان خواهد آورد و مردم خوب ما در آینده با افتخار از دستاوردهای علمی جوانان از دانش خود یاد خواهند کرد.

غریبی در پایان گفت: بی تردید بدون بازآفرینی و توسعه نظام آموزشی، پژوهشی و فناوری همراه با کیفیت در دانشگاه آزاد، کسب قدرت ملی، شدنی نیست. از این رو کیفیت بخشی به فعالیت‌های دانشگاه آزاد در سر لوحه کارهای معاونت آموزشی قرار گرفته است.

نظر شما