شناسهٔ خبر: 19626 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب‌فروشان وارد فهرست مصادیق معافیت مالیاتی شدند

امیرزاده، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی وزارت ارشاد از افزوده شدن کتابفروشان به فهرست مصادیق معافیت مالیاتی خبر داد و گفت: با امضای این مصوبه توسط وزیر ارشاد و وزیر اقتصاد، کتاب‌فروشان از دادن مالیات معاف شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ همایون امیرزاده، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی با اشاره به معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان گفت: بر اساس آخرین جلسات و مذاکرات سازمان امور مالیاتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ادامه جلسات مشترک  با حضور مدیرکل حقوقی وزارت ارشاد، من و نماینده معاونت هنری با وکیلی معاون سازمان مالیاتی برگزار شد، گشایش‎هایی در این زمینه حاصل شد.

وی ادامه داد: بنا به در خواست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قرار شد تا فهرست مصادیق که پیش از این مشخص شده بود، مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد و نهایتاً مقرر شد چند عنوان به فهرست مصادیق افزوده شود.

امیرزاده تصریح کرد: بر این اساس معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دو پیشنهاد مطرح کرد. نخست اینکه کتاب‌فروشان نیز به فهرست مصادیق معاف از مالیات اضافه شوند و دوم اینکه واردکنندگان کتب خارجی نیز مشمول معافیت مالیاتی شوند. در یک نگاه تعاملی کتاب‌فروشان در جدول تعیین مصادیق وارد شدند. این جدول پس از اینکه به امضای وزیر ارشاد و وزیر اقتصاد و امور دارایی برسد، نهایی می‎شود.

وی گفت:  به این ترتیب دغدغه معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان پس از سال‎ها تحقق می‌یابد.  همچنین ما قول دادیم در آیین‎نامه اجرایی نحوه اعطای مجوز به کتاب‌فروشان مورد بازبینی قرار گیرد و فعالیت‎هایی که به نوعی کارکرد اصلی است در نظر گرفته شود.

امیرزاده همچنین پیش از این از اصلاح ماده ۱۲ آیین نامه معافیت مالیاتی ناشران خبر داده و گفته بود: یک جلسه در کمیسیون اقتصادی دولت با حضور طیب‌نیا (وزیر اقتصاد و امور دارایی) برگزار شد که در این جلسه هم موضوع معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خوشبختانه با نگاه مثبت کمیسیون اقتصادی دولت، ما شاهد اصلاح بسیار خوب یک مصوبه بودیم. بر این اساس ماده ۱۲ آئین‌نامه مالیات‌های مستقیم اصلاح شد.

وی ادامه داده است: بر اساس اصلاح صورت گرفته، اگر تا پیش از این رسته‌های هنری و سینمایی مشمول معافیت مالیاتی می‌شدند، از این پس و با اصلاح بند ۱۲ آئین‌نامه مذکور، فعالان فرهنگی هم که ناشران نیز از آن جمله هستند، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد و کسانی هم که نتوانسته‌اند قَبل از قانون برنامه پنجم (از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۰) از معافیت مالیاتی موضوع بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند، با مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، می‌توانند از معافیت سال‌های گذشته بهره‌مند شوند و مبالغی که در این مدت بابت مالیات از آنها اخذ شده با پیگیری‌های کتبی از وزارت اقتصاد، بازپس گیرند.

همایون امیرزاده و لادن حیدری نمایندگان وزارت ارشاد در کارگروه پیگیری معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان صبح امروز یکشنبه ۵ تیر در نشستی در خبرگزاری تسنیم، به تشریح این اقدامات می‌پردازند.

نظر شما