شناسهٔ خبر: 19668 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه‎اندازی معاونت فرهنگی و اجتماعی برای واحدهای بزرگ و بسیار بزرگ دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه نمایندگان تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، به ارائه توضیحات و تاریخچه ای در خصوص اقدامات انجام شده توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در 10 ماه گذشته پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا، دکتر طه هاشمی در جلسه نمایندگان تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه حوزه فرهنگی و اجتماعی در 32 ساله گذشته متناسب با جایگاهش در دانشگاه آزاد اسلامی عمل نکرده است، گفت: در این حوزه هیچ ساختار مناسبی وجود نداشت و به دلیل عدم برخورداری از نیروی انسانی و برنامه مناسب برای پیش بردن اهداف واحدها از ضعف کامل برخوردار بود.

وی با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت قبلی، اراده جدی برای توسعه مباحث فرهنگی وجود نداشته، تصریح کرد: وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه آزاد از یک بدن نحیف برخوردار بود و با یک وضعیت کجدار و مریض پیش می رفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادوار گذشته بیان کرد: حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در گذشته صرفا به برگزاری مسابقات قرآنی و برگزاری همایش ها بسنده می کرد.

هاشمی با بیان اینکه زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده از من خواستند که به این حوزه وارد شوم، عملا یک وضعیت راکد در این حوزه وجود داشت،گفت: ما باید برای یک کار اساسی و ماندگار در این حوزه تجدید نظر اساسی انجام می دادیم و بر همین اساس از همان ابتدا در دانشگاه شورای راهبردی فرهنگی با حضور شخصیت های برجسته در حوزه فرهنگی و اجتماعی شکل گرفت.

وی با تاکید به نقش پررنگ اساتید در حوزه فرهنگ، گفت: با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که نقش اساتید در تاثیرگذاری بر تثبیت ارزش های فرهنگی و اجتماعی 70 درصد است و تمام مسائل دیگر در حوزه های فرهنگی تنها 30 درصد نقش دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: در همین راستا مصوب شد که حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مجموعه عناصر دانشگاه یعنی اساتید،کارکنان و دانشجویان را مخاطبان حوزه فرهنگی و اجتماعی ببیند و برنامه ریزی ها بر این اساس صورت گیرد.

هاشمی با اشاره به رشد 10 برابری بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، خاطر نشان کرد: همزمان با افزایش بودجه این نگرانی برای شورای راهبردی فرهنگی و ریاست دانشگاه بوجود آمد که این بودجه درجای درست خود استفاده شود.

وی با اشاره به تاکید دکتر میرزاده و شورای راهبردی و فرهنگی بر لزوم استفاده صحیح از این بودجه، اظهار کرد: در این راستا قرار شد فعلا 8/1 درصد از بودجه فرهنگی در اختیار واحدها قرار گیرد.

هاشمی با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی در چند ماه اخیر برای حوزه فرهنگی و اجتماعی در واحدها هم برنامه ریزی کرده، گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد هشت محور اصلی را طراحی کرده که بر اساس آن نزدیک به 280 سر فصل مشخص شده و به استانها ابلاغ شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تصویب راه اندازی معاونت فرهنگی و اجتماعی برای واحدهای بزرگ و بسیار بزرگ، خاطر نشان کرد: ما در چهار گردهمایی میان استانی که با معاونین فرهنگی یا مسئولان دفاتر فرهنگی برگزار کردیم این مساله را به آنها گوشزد کردیم.

وی با اشاره به تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات و واحدهای مادر گفت: در حال حاضر بهترین کار این است که حوزه فرهنگی واحدهای علوم و تحقیقات هم مانند سایر حوزه ها در واحدهای مادر تلفیق شود تا بتواند از لحاظ توانمندی جایگاه خود را پیدا کند.

هاشمی با اشاره به برنامه های فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد تصریح کرد: برنامه هایی ازجمله ساعات فرهنگی و هفته فرهنگی که از مهرماه شروع به کار خواهد کرد برای دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در هفته فرهنگی «آفتاب مهر» است که عمدتا جشنواره های ما در این هفته برگزار می شود.

هاشمی با بیان اینکه در برنامه های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد، مقوله عفاف و حجاب از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: در این برنامه ها 16 طرح برای عفاف و حجاب پیش بینی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی مصر است که بتواند بصورت جدی کانون های فرهنگی اجتماعی و صنفی را فعال کند، عنوان کرد: تا جایی که امکان دارد سعی می شود از ظرفیت اساتید و خود دانشجویان برای برنامه ریزی و حتی اجرا کمک گرفته شود.

وی در پایان با بیان اینکه نظارت بر واحدهای فرهنگی در استان ها بر عهده شورای راهبردی استان خواهد بود، تصریح کرد: اعضای شورای راهبردی استان متشکل از 5 نفر از شخصیت های فرهنگی و فرهیخته مورد قبول در سطح استان هستند.

نظر شما