شناسهٔ خبر: 19676 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاه محتاطانه ناشران خصوصی به واگذاری ممیزی

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد از ابلاغ آئین‌نامه مربوط به واگذاری ممیزی به ناشران تا مهرماه امسال خبر داد و پیش‌بینی کرد در فاز نخست ناشران دولتی و عمومی، استقبال بیشتری از این طرح به عمل بیاورند و ناشران خصوصی با احتیاط با آن برخورد کنند. شجاعی صائین در واکنش به پاره‌ای انتقادها در خصوص طولانی بودن زمان صدور مجوز اعلام وصول، گفت: صدور این مجوز، حداکثر دو روز کاری (48 ساعت) زمان می‌برد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیئت نظارت بر ضوابط نشر، آئین‌نامه مربوط به واگذاری ممیزی کتاب به ناشران را تائید کرده است، گفت: این آئین‌نامه البته هنوز به ما ابلاغ نشده است.

به گفته وی، این آئین‌نامه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده و مطابق آن، چنانچه ناشرانی داوطلب بررسی آثار خود جهت دریافت مجوز نشر باشند، می‌توانند با تشکیل گروه‌های کارشناسی و پیشنهاد دادن آنها به هیئت نظارت بر ضوابط نشر، این کار را انجام دهند و در صورت اعلام نتیجه بررسی‌هایشان به دفتر کتاب، این به منزله نظر گروه‌های کارشناسی این دفتر تلقی خواهد شد و بر آن مبنا، مجوز صادر خواهد شد.

شجاعی صائین ادامه داد: ما در حال فراهم کردن مقدمات اجرای این آئین‌نامه هستیم چرا که باید اطلاع‌رسانی در این خصوص به ناشران انجام شود. ناشرانی هم که تمایل به انجام این کار را داشته باشند، ما آماده همکاری با آنها جهت پیشبرد برنامه مذکور با همکاری هیئت نظارت بر ضوابط نشر هستیم و پیش بینی می‌کنیم این آئین‌نامه از مهرماه هم اجرایی شود.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی پیش بینی کرد که در فاز نخست ناشران دولتی و عمومی، استقبال بیشتری از این طرح به عمل بیاورند و ناشران خصوصی با احتیاط با آن برخورد کنند اما به مرور زمان آنها هم به این طرح و مشارکت در آن رغبت پیدا کنند.

وی درباره مخالفت برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با این طرح دولت و تاثیر این واکنش‌ها بر تصمیم وزارت ارشاد، گفت: تا این لحظه نظر مکتوب و مستندی به دست ما نرسیده است و اگر چنین نظراتی هم برسد، آنها را هم به هیئت نظارت بر ضوابط نشر منعکس خواهیم کرد اما فعلاً بنا بر اجرای مصوبه است. ما فکر می‌کنیم که تصمیم اتخاذشده از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر، کاملاً مطابق با مضمون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و قاعدتاً نباید کلیات ان مورد مخالفت جدی قرار بگیرد اما اگر اینها نظرات اصلاحی باشد، حتماً آنها را به هیئت نظارت ارائه خواهیم کرد.

شجاعی در خصوص دیگر آئین‌نامه‌ای که اخیراً به تائید هیئت نظارت بر ضوابط نشر رسیده و هدف از آن تمرکززدایی در بررسی کتاب و واسپاری بیشتر این کار به استان‌ها است، ضمن یادآوری این مسئله که این کار در حال حاضر علاوه بر ستاد مرکزی در ادارات کل ارشاد ۵ استان خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان انجام می‌شود، گفت: در فاز جدید، ادارات کل ارشاد استان‌های خوزستان، گیلان، البرز و تهران برای بر عهده‌ گرفتن کار بررسی کتاب، اعلام آمادگی کرده‌اند.

شجاعی صائین افزود: در حال بررسی شرایط استان‌های داوطلب هستیم و نتیجه را به هیئت نظارت بر ضوابط نشر اعلام خواهیم کرد و در صورت تائید هیئت، ادارات کل ارشاد در استان‌های یادشده نیز می‌توانند نسبت به بررسی کتاب‌ها و صدور مجوز برای آنها اقدام کنند.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در واکنش به پاره‌ای انتقادها در خصوص تاخیر در صدور مجوز اعلام وصول کتاب، با یادآوری اینکه مجوز اعلام وصول درست مربوط به قبل از زمانی است که ناشر کتابی را که از وزارت ارشاد مجوز اولیه نشر را دریافت کرده، می‌خواهد توزیع کند، گفت: در این زمان، ناشر نسخه‌هایی از کتاب را به ما ارائه می‌کند و اجازه توزیع و در واقع اعلام وصول دریافت می‌کند. صدور این مجوز هم داکثر دو روز کاری (۴۸ ساعت) زمان می‌برد.

وی افزود: البته در مورد برخی کتاب‌ها اگر بررسی‌های ما نشان دهد که مطابق با مجوز دریافت شده، چاپ نشده‌اند و احیاناً بیشتر یا کمتر از آن چیزی است که ما به آن مجوز داده‌ایم، ما با ناشر مذاکره خواهیم کرد که مشکل مربوطه را حل کنیم. تعداد این کتاب‌ها در مقابل حجم کتاب‌هایی که برای دریافت مجوز اعلام وصول می‌آیند، شاید به ۲۰ درصد هم نرسید با این وجود چنانچه ناشری معترض است که کتابش زمانی بیشتر از این را برای اعلام وصول منتظر مانده است، می‌تواند به ما مراجعه کند، بنده شخصاً مشکل او را حل می‌کنم.

نظر شما