شناسهٔ خبر: 19686 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحیم‎پور ‎ازغدی: تئوری‌های دهه ۵۰ رهبر معظم انقلاب منشا تحولات امروز دنیا است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اتفاقاتی که امروز در دنیا شکل می‌گیرد در دهه ۴۰ و ۵۰ توسط رهبر معظم انقلاب در مسجد کرامت تئوریزه شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حسن رحیم‌پور ازغدی شب گذشته در سلسله جلسات بازخوانی اندیشه‌های امام خامنه‌ای که در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: جلسات سال ۵۳ مقام معظم رهبری در تبیین طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که در مسجد امام حسن(ع) مشهد برگزار می‌شد، فارغ از مفاد معرفتی و معنوی، از حال و هوای متفاوتی با دیگر محافل مذهبی مشهد دارا بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تفاوت این جلسه با دیگر جلسات از آن جهت بود که سخنران، مستمعین و مباحث و شرایط آن متفاوت بود لذا باید با ارائه دادن هندسه فکری ایدئولوژیک و سیاسی در سطح کشور برای جوانان، حال و هوای دهه آخر سلطنت طاغوت را بازگو کرد تا متوجه تفاوت این جلسه با دیگر جلسات مذهبی آن سال‌های مشهد و کشور شوند.

رحیم‌پور ازغدی افزود: چه کسی تصور می‌کرد حرف‌هایی که ۴۰ سال پیش در مسجدی در گوشه‌ای از مشهد در بحث تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه ارائه می‌شد، یا سخنانی که امام(ره) در سال ۴۳ به هنگام تبعید بیان کردند، یا حرف‌هایی که استاد محمدتقی شریعتی در دهه ۵۰ در حسینیه ارشاد مطرح می‌کردند، امروز کل جهان اسلام را فرا بگیرد و تمام معادلات سیاسی و بین‌المللی و استراتژیک را تحت تأثیر قرار دهد؟

وی در تبیین شرایط سیاسی سال ۵۳ به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: آن زمان یک نفر نیروی اسلام‌گرای فلسطینی نداشتیم، همه یا سوسیالیست و لائیک بودند یا قومی بودند و ایدئولوژی سازمانی اسلامی وجود نداشت، اما امروز موشک‌های این انقلاب شهر‌های مختلف اسرائیل را با شعار‌های اسلامی مسلمانان فلسطینی می‌کوبد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: این‌جاست که یکی از تفاوت‌های مکتب اهل‌بیت(ع) با دیگر مذاهب آشکار می‌شود که پیروان اهل‌بیت حکومت اسلامی تشکیل دادند و شروع به تمدن سازی اسلامی کردند با این که برای امام(ره) و انقلاب هیچ الگویی جز اتفاقات ۱۴۰۰ سال پیش نبود، اما خیلی از مسلمانان با این که الگوی انقلاب ایران را در زمان معاصر با خود دارند، توفیق انجام این کار بزرگ را نیافته‌اند مانند آن چه که در مصر رخ داد.

رحیم‌پور ازغدی نتیجه بیاناتش را تحقق وعده‌های الهی عنوان کرد و افزود: عین قوانینی که در فیزیک و شیمی و دنیای مادی وجود دارد که در برخورد با مخاطبش، هر که می‌خواهد باشد، نتیجه خودش را دارد، در عالم معنا و اخلاق و روحیات جامعه نیز چنین جدیتی در اجرای قوانین الهی وجود دارد بلکه جدی‌تر و مهم‌تر.

وی با اشاره به این که برخی به جدیت تحقق قوانین و وعده‌های الهی باور ندارند، اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند این که خداوند در قرآن فرموده است "إن تنصروا الله ینصرکم"، این تعارف است اما عده‌ای مانند امام خمینی(ره) آن را باور می‌کنند و زندگی فردی و اجتماعی خود را بر پایه آن می‌چینند که این‌ها مؤمنان واقعی‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که امام(ره) با تکیه بر قوانین الهی و به خاطر خدا به مردم خدمت کرد، خاطرنشان کرد: ما در روایات داریم که اگر کسی برای خدا به مردم خدمت کند، خدا همان مردم را به پیروی از وی وا می‌دارد و امام(ره) مصداق این روایت بود که خدا را باور کرد، برای خدا به مردم خدمت کرد و تملق هیچ‌کس را نگفت.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به نتایج اقدام امام خمینی در رهبری انقلاب اسلامی، تأکید کرد: امروز از افغانستان و پاکستان تا مصر حرف‌هایی زده می‌شود که در سال ۵۳ مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن(ع) بیان کردند و امام به هنگام تبعید به زبان جاری ساختند که اسرائیل باید از بین برود، امروز این حرف‌ها تبدیل به موشک شده است و واقعاً به تل‌آویو می‌خورد.

وی افزود: این که تا قبل از این فتنه‌های داعش، ایران در عراق و سوریه مهمان بود، اما امروز میزبان است و نیز این که امروز دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مسلح شدن کرانه باختری بلا‌فاصله عملی می‌شود، این‌ها نشانه تحقق وعده‌های الهی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیانات امام خامنه‌ای در سلسله جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که در رمضان سال ۵۳ هجری در مشهد برگزار می‌شد، گفت: رهبری می‌فرمایند ما نگاه مسلکی و مکتبی به دین را شروع به تبیین کردیم که در آن زمان مخاطبی در جامعه نداشت چرا که نگاه عموم به مذهب این‌گونه بود که دین عبارتست از محفوظاتی فردی که نماد آن فقط برگزاری مراسم نیمه شعبان وعزاداری امام حسین(ع) بود و مسائل اجتماعی و سیاسی را به مذهب مرتبط نمی‌دانست.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: امام‌(ره) در پاسخ به شبهاتی که عده‌ای به نهضت اسلامی ایران وارد می‌کردند، می‌فرمودند ما نمی‌توانیم در جهان عدالت و برادری را برقرار کنیم، مگر این که در راه آن انقلاب جهانی خون و عرق‌مان ریخته شود، رسول خدا که تمام عمرش را در سلوک معنوی بود، به محض آن که توانست حکومت اسلامی تشکیل داد، چرا که عدالت فقط با برقراری حکومت اسلامی برقرار می‌شود و فضا را برای رشد همه‌جانبه مهیا می‌کند.

وی افزود: دهه ۵۰ سریع‌ترین دوره‌ در ترویج سبک زندگی غربی و گسترش فساد و فحشا در ایران بود و مسئولان آموزش‌ و پرورش آن زمان برنامه آمریکایی، انگلیسی، صهیونیستی را برای تربیت نسل جدید کشور اجرا می‌کردند و این در حالی‌ بود که اطلاعات سیاسی و آگاهی‌های قشر مذهبی در سطح بسیار پائینی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان نظرات امام خامنه‌ای درباره علت برگزاری این جلسات پرداخت و اظهار کرد: ایشان پراکنده بودن بیان سرفصل‌های اسلامی، عدم وجود امکان مقایسه مکاتب غیر دینی با دین اسلام برای جوانان و عدم توجه به ضرورت تعمق و تدبر در قرآن در جلسات مذهبی را از دلایل برگزاری جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم بیان کرده‌اند.

نظر شما