شناسهٔ خبر: 19692 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توسعه اقتصادی و سیاسی ملازم یکدیگر هستند

پروفسور پیتر سینگر فیلسوف معاصر و استاد فلسفه دانشگاه پرینستون معتقد است توسعه سیاسی و اقتصادی ملازم یکدیگر هستند و در مرحله توسعه یافتگی هیچ کدام بر دیگری تقدم ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در مباحث مرتبط با توسعه برخی معتقد هستند که توسعه سیاسی ابتدا باید تحقق پیدا کند و توسعه اقتصادی در مرحله بعدی. برای نمونه چنین استدلال می شود که توسعه یافتگی در اکثر کشورهای اروپایی از توسعه اقتصادی شروع شده و سپس پا به مرحله سیاسی گذارده است. بر این اساس ابتدا نهادهای اقتصادی شکل گرفته و سپس نهادهایی چون مجلس و احزاب و نهادهای مشارکت قانونی سر برآورده اند.

پروفسور پیتر سینگر فیلسوف برجسته معاصر و استاد فلسفه دانشگاه پرینستون آمریکا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی و برعکس گفت: این تقدم و تأخر مورد قبول من نیست. در واقع چنین نیست که توسعه سیاسی مقدم بر توسعه اقتصادی باشد و یا برعکس.

وی افزود: در مرحله توسعه یافتگی جوامع توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی با یکدیگر مرتبط و ملازم هستند.

فیلسوف اخلاق معاصر در ادامه یادآور شد: در جامعه ای که فساد و سرکوب سیاسی وجود داشته باشد توسعه اقتصادی رخ نخواهد داد.

وی افزود: از سوی دیگر فقدان توسعه اقتصادی باعث فقدان آموزش و تعلیم و تربیت می شود و نهایتا منجر به سرکوب و فساد سیاسی می شود.

استاد دانشگاه پرینستون در پایان افزود: بر این اساس توسعه سیاسی و اقتصادی تقدم و تأخر زمانی نداشته و ملازم و همراه هم هستند.

نظر شما