شناسهٔ خبر: 19698 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمپینی علیه زورگویی‌های سایت آمازون تشکیل می‌شود

نزدیک به 900 نویسنده از سراسر جهان از انتقادهای به وجود آمده از تاکتیک‌های تجاری آمازون در زمینه کتاب‌های الکترونیکی و مشکلات با خانه نشر هَچِت حمایت می‌کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ تعدادی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های ادبی کره زمین از جمله استیون کینگ، دونا تارت، پل آستر، جیمز پَترسون و جان گریشام؛ جنیفر ايگان برنده جایزه پولیتزر، و چهار نام از نامزدهای دریافت جایزه مَن بوکر امسال یعنی جاشوآ فریس، کارن جوی فاولر، سیری هاستوت و جوزف اونیل از سیاست‌های آمازون، بزرگترین فروشنده کتاب‌های الکترونیک در جهان، انتقاد کردند.

این نویسندگان در نامه‌ای مشترك از تاکتیک‌های آمازون در مذاکراتش درباره کتاب‌های الکترونیک با خانه نشر هَچِت که چهارمین خانه نشر بزرگ ایالات متحده است، انتقاد ‌کرده‌اند. همزمان آمازون تحویل کتاب‌های چاپ هچت را کندتر کرده، نمی‌گذارد آن‌ها از قبل سفارش داده شوند و تخفیف‌های قبلی آن‌ها را از بین برده است.

داگلاس پرستون نویسنده اهل مِین گفت: این رفتاری گردن کلفتانه است. من با تعداد بسیاری از نویسندگان جوان صحبت می‌کنم که سال‌ها و سال‌هاست که سعی دارند کتاب‌هایشان را به چاپ برسانند و بعد آمازون با یک حرکت تمام امیدها و رویاهای آنان را نابود می‌کنند.

پرستون تا کنون 900 نام روی نامه‌ خود جمع كرده و قصد دارد آن را به طور کامل در مجله نیویورک تایمز به چاپ برساند. او در ادامه گفت: من تا به حال هیچ‌وقت در عمرم ندیده بودم که نویسنده‌ها چنين متحد گرد هم بیایند. آمازون خیلی وقت است که دارد با استفاده از قدرتش به زورگویی می‌پردازد و فکر می‌کنم که نویسنده‌ها واقعا خسته شده‌اند. ما احساس می‌کنیم به ما خیانت شده است چون ما نویسندگان بودیم که آمازون را تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان کردیم. ما از همان ابتدا کمک کردیم و انواع و اقسام وبلاگ‌ها و نقدهایی را که آمازون می‌خواست، مجانی ارسال کردیم.

به گفته پرستون، آمازون از نویسندگان به عنوان عناصر جانبی بی‌ارزش استفاده می‌کند. او اضافه کرد: ما همکاری خوبی داشتیم، اما در چند سال اخير رفتار آمازون به هیچ وجه در راستای حمایت از نویسندگان نبوده است. ما علیه آمازون به عنوان یک شرکت نیستیم، دوست داریم ببینیم که کتاب می‌فروشد و سود می‌کند و موفق است، چیزی که ما نسبت به آن شاکی هستیم، استفاده از نویسندگان و صدمه زدن به آنهایی است که هیچ ضرری به کسی نرسانده‌اند.

بیرون از آمازون و هچت، هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که درگیری بر سر چیست؟ اما آنطور که می‌گویند درگیری بر سر این است که آمازون 50 درصد سود فروش کتاب‌های الکترونیک را برای خود می‌خواهد و نه 30 درصد آن را. به این صورت این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است چون انجمن ناشران بریتانیا همين هفته ارقام جدید خود را منتشر کرد که نشان می‌داد فروش‌ كتاب‌هاي دیجیتال بین ماه‌های ژانویه و آوریل نسبت به همین دوره در سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و به بیش از 132 میلیون پوند رسیده است. فروش کتاب‌های الکترونیکی در پنج سال اخیر 305 درصد رشد داشته‌ و نشانی از کاهش هم از خود بروز نمی‌دهند.

یکی از سخنگویان آمازون با استناد به بعضی از حرف‌های پرستون طی درگیری‌های به وجود آمده اخیر، گفت: آقای پرستون می‌گوید که ما خوانندگان وفادار و باتعهد زیادی داریم، آنها وقتی که ما صحبت می‌کنند، گوش می‌کنند. این نمایانگر قدرت است. او کاملاً نکته اصلی را از دست داده است. این خوانندگان نیستند که باید به حرف‌های آقای پرستون گوش کنند، بلکه اوست که باید به حرف خوانندگان گوش کند.

نظر شما