شناسهٔ خبر: 19759 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرثیه‌ای برای رویای مشروطه در «پنجره» سروده شد

شماره جدید هفته نامه پنجره با پرونده ویژه‌ای در مورد جنبش مشروطیت و فراز و فرود آن منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر شماره 204 هفته‌نامه پنجره با پرونده ویژه‌ای در مورد نهضت مشروطیت با عنوان «مرثیه‌ای برای یک رویا» منتشر شد.

پنجره در این پرونده ویژه نخست به سراغ معرفی روحانیون، رجال و روشنفکرانی رفته است که ایجاد نهضت مشروطیت را دامن زده و شعله‌های آن را بر افروختند، ملا محمد کاظم خراسانی، شیخ فضل‌الله نوری، سید عبدالله بهبهانی، سید محمد طباطبایی ،ثقه الاسلام تبریزی، حاج‌\آقا نورلله اصفهانیو آیت‌آلهه عبدالله مازندرانی در کنار سید حسن تقی‌زاده، میرزا حسن رشدیه، میرزا فتحعلی آخوندزاده، جهانگیر خان صوراسرافیل و... از مهمترین شخصیت‌های مطرح شده در این بخش از این پرونده هستند.

پنجره در ادامه و در مقاله‌ای به قلم رمضان شریفی به بررسی دیدگاه امام خمینی(ره) در مورد نهضت مشروطه پرداخته است که در ادامه با شرح دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد این نهضت پرداخته است.

شراب شدگی تنباکو نیز عنوان گزارشی است در مورد شباهت فتوایی جنبش مشروطه و تحریم تنباکو که به همراه خود گفتاری منتشر نشده از رضا داوری اردکانی درباره مشروطه را با عنوان سیاست دانی و تجددشناسی نورالله اصفهانی داراست.

یعقوب توکلی، خسرو معتضد،علیرضا صدرا،محمد فرزانه، صادق زیباکلام عباس سلیمی نمین، محمد جعفر جوادی ارجمند و سید علی منوری نیز از مهمترین شخصیت‌هایی هستند که در این پرونده به گفتگو با آنها پرداخته است.

پنجره همچنین در پرونده ویژه‌ای در این بخش از خود به  موضوع تاریخ بیداری زنان  در جنبش مشروطه پرداخته است. این پرونده همچنین دربخش ادبی خود با گفتاری از قاسم تبریزی و گفتگو با حسین پاینده به واکاوی نقش ادبیات در جنبش مشروطه پرداخته است.

پرونده سینمایی این شماره از پنجره نیز به موضوع پخش مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه» اختصاص دارد  که در آن به بهانه پخش تلویزیونی این مستند، گفتگویی با مرتضی پایه شناس کارگردان و حامد شکیبا نیا تهیه کننده این مستند انجام داده است.

پرونده سیاسی این شماره از پنجره نیز بررسی شش ماه مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا پرداخته است.

هفته نامه پنجره در 178 صفحه و با قیمت 8 زهار تومان منتشر شده است.

نظر شما