شناسهٔ خبر: 19786 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو کتاب جدید انتشارات حکمت منتشر شد

کتاب «علامه طباطبایی؛ ارزش و اخلاق» اثر ناهید سرائی و کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» اثر گریگور شولر با ترجمه نصرت نیل‌ساز دو اثر جدیدی هستند که به تازگی به همت انتشارات حکمت روانه بازار کتاب شده اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ کتاب «علامه طباطبایی؛ ارزش و اخلاق» اثر ناهید سرائی از سوی انتشارات بصیرت وابسته به انتشارات حکمت روانه بازار نشر شده است. در این کتاب پس از فصلی مقدماتی در معرفی فلسفه اخلاق سعی شده دیدگاه‌های علامه طباطبایی در باب مبانی عقلانی اخلاق و ارزش‌های اخلاقی و مبانی روان‌شناختی حسن و قبح گزارش شود و تصویر روشنی از نظام ارزش‌شناسی اخلاقی علامه به دست داده شود. در نهایت به این مسئله پرداخته شده که این نظام ارزشی چه نوع تربیت اخلاقی را به دنبال خواهد داشت.
 
نویسنده در این نوشتار سعی کرده با رویکردی توصیفی و تحلیلی در آثار علامه طباطبایی بنگرد و به سوالاتی از قبیل این که علامه طباطبایی درباره مبانی عقلانی اخلاق و ارزش‌های اخلاقی چه نظری دارد پاسخ دهد.
 
کتاب «علامه طباطبایی؛ ارزش و اخلاق» اثر ناهید سرائی با شمارگان 500 نسخه در 124 صفحه به قیمت 6500 تومان به همت انتشارات بصیرت وابسته به انتشارات حکمت منتشر شده است.

کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» اثر گریگور شولر با ترجمه نصرت نیل‌ساز اثر دیگری است که از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است. موضوع اصلی این کتاب بررسی چگونگی نقل دانش در میان نخستین مسلمانان است که با مساله مهم وثاقت منابع حدیث، تفسیر و تاریخ پیوند می‌یابد.

گریگور شولر استاد آلمانی دانشگاه بازل سوییس در پنج مقاله گردآمده در این کتاب به این موضوع مهم و به طور خاص نقل شفاهی و مکتوب حدیث در نخستین سده‌های اسلامی پرداخته است. نویسنده با مطالعه سنت ادبی عربی و بهره‌گیری از برخی مفاهیم مشابه در سنت فلسفی یونان و سنت دینی یهود به بازنگری و ارزیابی دقیق دیدگاه‌های مختلف در این باره پرداخته و نظریه‌ای ارائه کرده است تا برخی دیدگاه‌های به‌ظاهر متضاد را به هم نزدیک کند. این کتاب حاوی ترجمه فارسی مهمترین تحقیقات شولر است و چشم‌اندازی نو و اطلاعاتی سودمند را پیش روی پژوهشگران و علاقه‌مندان مطالعات اسلامی قرار می‌دهد. 

«شفاهی و مکتوب» شامل پنج مقاله درباره نقل شفاهی و مکتوب حدیث در سنت اسلامی در سده‌های نخستین است. گریگور شولر در پژوهش‌هایش که عموماً به زبان آلمانی است و برخی از آن‌ها به انگلیسی ترجمه شده‌اند به سنت‌ها و روش‌های نقل دانش در میان مسلمانان توجهی ویژه دارد. شولر در مقاله‌های این کتاب و دیگر نوشته‌هایش مناقشه بر سر نقل شفاهی و مکتوب در سده‌های نخستین اسلامی را ناشی از بي توجهي به ویژگی‌های نظام آموزشی ذر اسلام می‌داند. به بیان او، در این نظام بهترین شیوه فراگیری دانش، سماع نزد استاد بود و نسخه‌برداری صرف از نوشته‌ها اعتبار چندانی نداشت و از این رو نقل شفاهی و مکتوب نه دو روند مجزا که مکمل یکدیگر بودند. 

گریگور شولر (متولد 1944) استاد مطالعات اسلامی دانشگاه بازل سویس در زمره محققانی است که به بازنگری در آرای خاورشناسان نسل گذشته به ویژه ایگناس گلدزیهر پرداخته و معتقد است که دلیلی برای تردید در وثاقت روایات اسلامی وجود ندارد. او اگرچه از شیوه‌های تحلیل اسناد محققانی چون یوزف بهره برده، اما به نتایجی متفاوت با آنها دست یافته است. شولر در سال 1390 برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران شد.

کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» اثر گریگور شولر با ترجمه نصرت نیل‌ساز با شمارگان هزار نسخه در 286 صفحه به بهای15 هزار تومان از سوی انتشارات حکمت روانه بازار نشر شده است.

نظر شما