شناسهٔ خبر: 19809 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بارگذاری 8 هزار قطعه موسیقایی در یک سایت

ابراهیم طاهری فعالیت‌های اداره کل نغمات آیینی را در ماه‌های گذشته و به مناسبت ماه رمضان و نامگذاری سال تشریح کرد،‌ از بارگذاری 8 هزار قطعه موسیقایی در یک سامانه اینترنتی خبر داد و تأکید کرد اگر ساعت پخش رادیو «نوا» افزایش پیدا کند قطعا اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ابراهیم طاهری مدیرکل نغمات‌آیینی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های این اداره کل توضیح داد: ششمین مجموعه برگزیده نغمات آیینی ویژه ماه مبارک رمضان در قالب 337 قطعه موسیقایی در موضوعات مختلف از جمله دعا، نیایش، مناجات پانزده گانه امام سجاد(ع)، دعای ابوحمزه ثمالی، آواز آیینی، سرود و تصنیف ویژه سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت حضرت علی (ع)، بسته ویژه کودک و نوجوان، کلام بزرگان و عید سعید فطر توسط همکاران من در اداره کل نغمات آیینی رسانه ملی تولید و در قالب لوح فشرده به شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی ارسال شدند.

وی ادامه داد: اغلب این مجموعه های آیینی برگرفته از نوای مادحین و خوانندگان برجسته کشور تهیه و تولید شده که بخشی از آنها تامینی و بخش دیگر تولیدی است که در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون پخش شدند و امیدواریم مورد رضایت مردم عزیزمان در ایام ماه مبارک رمضان قرار گرفته باشند.

محصولات اداره نغمات آیینی حاصل زحمات چه کسانی است؟

مدیر رادیو «نوا» با اشاره به قطعات تولیدی این مجموعه برگزیده ماه رمضان توضیح داد: از جمله افرادی که در تولید و تامین این قطعات با ما مشارکت داشتند، می توانیم به خوانش دعای مجیر و دعای سحر توسط سید کریم موسوی، مناجات خوانی سحر و شب‌های ماه مبارک رمضان با صدای استاد کریم خانی و حسن زاده، مناجات پانزده گانه امام سجاد با صدای حاج منصور ارضی و محمود کریمی و دعای ابوحمزه ثمالی با اجرای استاد موسوی قهار اشاره کنم.

طاهر ادامه داد: البته آوازهای آیینی با اجرای هنرمندان آیینی کشورمان، سرود و تصنیف با صدای استاد سلیم موذن زاده و علی فانی، قطعات آوازی ویژه میلاد امام حسن مجتبی با صدای میثم مطیعی، اجراهای ترکیبی شامل دعاف تعقیبات نماز و نیایش‌های فارسی، ربناهای قرآنی، فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری و بزرگان دین، مدیحه سرایی پیرامون شهادت امام علی (ع) توسط مداحان شاخص کشور و اجراهای آیینی با موضوع عید فطر از فعالیتهای تولیدی ما بودند که در ماه رمضان سال جاری آنها را تولید کردیم.

تولید مجموعه «آیات نامدار» به مناسبت سال اقتصاد و فرهنگ

مدیرکل نغمات آیینی سازمان صدا و سیما در ادامه صحبت‌های خود در معرفی فعالیت‌های چند ماهه گذشته این مجموعه نیز گفت: چندی پیش به مناسبت اعیاد شعبانیه بیش از 37 قطعه را تولید و آن را برای پخش تحویل شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی دادیم این در حالی است که چندی پیش هم به مناسبت سالروز رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) لوح فشرده «نور جماران» را تولید کردیم که خوشبختانه همه این موارد با استقبال مخاطبان رادیو و تلویزیون روبرو بود.

وی یادآور شد: به مناسبت نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ مجموعه‌ای را با عنوان «آیات نامدار» به شبکه‌های مختلف ارسال کردیم که شامل 50 قطعه قرآنی درباره مباحث اقتصادی است که هر کدام از شبکه‌ها می‌توانند در مقاطع مختلف زمانی از این مجموعه استفاده کنند. این مجموعه با مشارکت شورای عالی قرآن و صدای قاریان برجسته‌ای چون محمد منشاوی، عبدالباسط و ترجمه اسماعیل قادر پناه برای پخش آماده و توزیع شده است.

بارگذاری 8 هزار قطعه موسیقایی در سامانه اینرنتی نغمات آیینی

طاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دایره تولید آثار اداره کل نغمات آیینی محدود به رسانه ملی است، تاکید کرد: مشغول طراحی و آماده سازی سامانه اینتری هستیم که هم اکنون مراحل انتهایی خود را طی می‌کند. در این سامانه اینرنتی هر آنچه در اداره کل نغمات آیینی تامین و تولید می‌شود بارگذاری خواهد شد تا مردم بتوانند با ورود به سایت از امکاناتی چون دانلود قطعه‌ها که رایگان بودن یا نبودن آنها معلوم نیست، بهره‌مند شود. من تصور می‌کنم به زودی شاهد بارگذاری حدود 8 هزار قطعه موسیقایی در این سامانه اینترنی خواهیم بود.

مدیر رادیو «نوا» درباره نحوه فعالیت‌های این شبکه رادیویی و استقبال مخاطبان اظهار کرد: به طور حتم اگر ردیف موج رادیو آوا و رادیو «نوا» به صورت مشترک روی یک ردیف پخش می‌شد به طور حتم ما در زمینه افزایش مخاطب شاهد اتفاقات بهتری بودیم البته ما هنوز در زمینه مخاطب نظر سنجی جدیدی انجام ندادیم اما اگر فرکانس ثابتی داشته باشیم و ساعت پخش هم بیشتر شود قطعا تغییر چند برابری در حوزه مخاطب خواهیم داشت که البته مدتی است به شدت پیگیر موضوع هستیم که بتوانیم تغییراتی را برای زمان پخش ایجاد کنیم.

برای تولید قطعات رادیو «نوا» زحمات زیادی کشیده می‌شود

وی تصریح کرد: به طور معمول افرادی که از ساعت 12 شب به بعد رادیو گوش می‌دهند مخاطبان خاص محسوب می‌شوند اما اگر بستر طوری فراهم شود که برنامه‌های ما در ساعت دیگری پخش شود به طور حتم مخاطبان عام رسانه هم از اجرا و پخش آثار ارزشمند رادیو نوا بیشتر استفاده می‌کنند. مخاطبان عزیز ما بدانند قطعاتی که برای پخش در نظر گرفته قطعاتی هستند که روی آنها کار زیادی انجام گرفته و من به عنوان یک مخاطب و نه مسئول از شنیدن این آثار همیشه لذت بردم. کما اینکه در این مدت شبکه «نوا» یکی از شبکه‌هایی بوده که بیشترین رضایتمندی را از جانب مخاطبان دریافت کرده است.

طاهری در معرفی اجمالی برنامه های رادیو «نوا» گفت: سرود و تصنیف، زیارت ، مناجات شبانه ، سلام مخصوص امام رضا (ع)، شور و نوا، حدیث پیامبررحمت، دلشدگان، نیایش‌های امام سجاد، شعر و حدیث، ویژه برنامه راز دل، همخوانی قرآن کریم، دعای 14 معصوم، ویژه برنامه همای رحمت ویژه شهادت حضرت علی (ع) و برنامه «ناز و نیاز» از جمله برنامه‌های ما بودند که متناسب با ایام ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان شدند.

برگزاری اجلاس دوازدهم «پیرغلامان» در خوزستان

دبیر دوازدهمین اجلاس بین المللی «پیر غلامان حسینی» از امضای تفاهم نامه دبیرخانه اجلاس با استانداری خوزستان پیرامون این برنامه خبر داد و گفت: با تفاهم نامه‌ای که با استانداری خوزستان منعقد شد، دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی 23 و 24 مهر ماه با حضور پیرغلامان، مادحین، محققان ، علاقمندان و رسانه های دیداری و شنیداری در اهواز برگزار می‌شود و امیدوارم امسال هم شاهد اجلاس باشکوهی در استان خوزستان باشیم.

نظر شما