شناسهٔ خبر: 19857 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی: رکود کاملی به حوزه نشر حاکم است

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت:‌ امروزه رکود کاملی به حوزه نشر حاکم است و مشکلات ریز و درشت موجود در صنعت نشر موجب شده تا فصلی بحرانی را در این صنعت شاهد باشیم،‌ دولت نیز صنعت نشر را به حال خود رها کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علی‌اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی  با اشاره به مشکلات موجود در صنعت نشر گفت:‌ متأسفانه امروزه رکود کاملی به حوزه نشر حاکم است،‌ با توجه به اینکه فصل تابستان است و از طرفی نیز تولید کتاب مقرون به صرفه نبوده و گران تمام می‌شود،‌ ناشران چندان دست به تولید نمی‌زنند،‌ هم‌چنین خریداری نیز به آن شکل وجود ندارد،‌ این مسائل در کنار مشکلات ریز و درشت موجود در صنعت نشر موجب شده تا فصلی بحرانی را در این صنعت شاهد باشیم.

وی نبود نقدینگی در بازار نشر را مهمترین مشکل و آسیب موجود دانست و افزود:‌ با توجه به رشد هزینه‌ها و پایین آمدن سرمایه ناشران،‌ ناشران دیگر توان مالی سابق را ندارند، تسهیلات بانکی نیز با سودهای بانکی مقرون به صرفه نبوده و نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

تورانیان با اشاره به گرانی کاغذ در سال‌‌های گذشته گفت:‌ بخش عمده هزینه تولید کتاب در کشور به هزینه‌های کاغذ مرتبط است،‌ گران شدن کاغذ در دو سال گذشته بنیه تولید کتاب را از ناشر گرفت،‌ این خود منجر به کاهش شمارگان کتاب شده است،‌ امروزه شرایط به گونه‌ای است که ناشر نمی‌تواند همه سرمایه‌اش را برای انتشار یک کتاب یا تعداد محدودی کتاب با شمارگان 2 هزار نسخه صرف کند،‌ بنابراین تلاش می‌کند،‌ کتاب‌ها و تعداد عناوین بیشتری را با شملرگان اندک‌تر منتشر کند. در نتیجه این نیز هر چه شمارگان کتاب کاهش یابد،‌ قیمت آن افزایش پیدا می‌کند‌، و این به زیان مخاطب تمام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر عملکرد دیگری غیر از این نیز برای ناشر سود اقتصادی ندارد‌، باید توجه داشت که یک ناشر نمی‌تواند خود را با رشد تورم هماهنگ کند، وقتی تورم هر دقیقه بالاتر می‌رود، ناشر نمی‌تواند خود را با رشد تورم، رشد دهد. بنابراین امروز نسبت به دو سال گذشته با توجه به نرخ تورم،‌ سرمایه ناشر بسیار کاهش یافته است. امروزه در همه کالاها نسبت به دو سال گذشته تفاوت محسوسی را شاهد هستیم،‌ اما قیمت کتاب چندان تغییری نکرده است.

تورانیان گفت:‌ کتابی که یک ناشر یک سال پیش منتشر کرده امروز نیز با همان قیمت پشت جلد به فروش می‌رسد،‌ بنابراین این ثبات قیمت کتاب موحب شده تا سرمایه ناشر هر روز کمتر شود،‌ کاهش سرمایه نیز خود به خود منجر به کاهش تولید و تعداد عناوین کمتر در بازار نشر می‌شود.

عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان این مطلب که دولت نشر را به طور کلی رها کرده است،‌ گفت:‌ ما به کدام یک از دغدغه‌های رهبر انقلاب در زمینه نشر جامه عمل پوشاندیم،‌  هیچ حرکت مثبتی در دو سال گذشته برای نشر انجام نشده است،‌ هیچ طرح و برنامه‌ای ریخته نشده که به اقتصاد نشر کمک کرده باشد‌، در واقع نشر را به حال خود رها کرده‌ایم،‌ آثار این وضعیت بحرانی نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری نیز مشهود بود،‌ فروش کتاب هر سال نسبت به سال گذشته افت پیدا می‌کند. که نشان‌دهنده بی‌رغبتی مخاطب است.

تورانیان گفت:‌ به نظر من امروز دیگر وقت آن رسیده است که مشکلات نشر را جدی گرفت و این خطر را حس کرد و به آن حساس بود که صنعت نشر ما در مرز ورشکستگی اقتصادی است،‌ وقتی دولت یک ناشر را به حال خود رها می‌کند، نه تسهیلات بانکی در اختیارش می‌گذارد، که بتواند نقدینگی را جبران کند و نه شرایطی را به وجود می‌آورد که بتوان با حمایت از نشر ناشر را سرپا نگه داشت. نمی‌توان هیچ امیدی به آینده نشر داشت.

وی ادامه داد:‌ برای نمونه همین بحث معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان مشکلات بسیاری را به وجود آورده است،‌ در شرایطی که ناشران و کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف هستند‌، باید به عنلاوین مختلف و به شکل‌های مختلف مالیات پرداخت کنند،‌ از طرف دیگر طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد نیز کارساز نیتس،‌ همین سیستم خرید کتاب که به دلیل عدم نقدینگی معاونت فرهنگی چندان گسترده انجام نمی‌شود‌، راهگشا نیست‌، خرید 50 عنوان کتاب از یک ناشر سود مالی برای ناشر به همراه ندارد، چرا که ناشر باید هزینه بسیاری برای تحویل کتاب به انبار ارشاد از جیب خود پرداخت کند.

عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی تصریح کرد:‌ در بحث نشر ما باید یک نگاه حرفه‌ای و جدی داشته باشیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رشد صنعت نشر باید اقدامات زیربنایی داشته باشد،‌ برای نمونه نیازمند دانشکده‌ای برای صنعت نشر هستیم،‌ این دانشکده باید دوره‌های خاصی را برای حرفه‌ای شدن نشر طراحی کند. در تمام کشورهای دنیا نشر حرفه‌ای است و برای شکوفایی اقتصاد آن گروه‌های کارشناسی مختلفی فعالیت می‌کنند.در حالیکه در ایران ما نشر حرفه‌ای نداریم،‌ ناشران ما هیئت گزینش برای انتشار کتاب ندارند،‌ آثار ما عمدتاً ویراستاری نمی‌شوند، سیستم توزیع کتاب معیوب است،‌ ناشر پس از همه دغدغه‌های انتشار کتاب هیچ سیستم مرجعی را که بتواند به آن اعتماد کرده و توزیع را به او بسپارد پیدا نمی‌کند‌، چرا که وجود ندارد

نظر شما