شناسهٔ خبر: 19910 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تدریس و تعریف پروژه های MFCA در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست در واحد علوم و تحقیقات

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به عنوان تنها نماینده ایران در کارگاه آموزشی سازمان بهره‎وری آسیایی (APO) در کشور مالزی شرکت کرد .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا، دکتر زهرا عابدی، مدیرگروه اقتصاد محیط زیست این واحد، با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان «آموزشگران و مشاوران بهره وری سبز» از سوی سازمان بهره وری آسیایی (APO) در کشور مالزی گفت: متخصصین بسیاری برای شرکت در این کارگاه از وزارت خانه ها و ارگان های مختلف وجود داشت که پس از بررسی های صورت گرفته توسط سازمان ملی بهره وری ایران و سازمان بهره وری آسیایی(APO) تنها اینجانب از ایران، برای حضور در این workshop انتخاب شدم.

 

وی اقتصاد محیط زیست و بهره وری سبز (Green Productivity) را یکی از مهم ترین مباحث روز جهان دانست و ادامه داد: فعالیت در زمینه کاربردی کردن اقتصاد محیط زیست نیازمند آشنایی با دانش روز و تبحر در حوزه های متفاوت این علم و نیز تکنیک های مختلف ارزشگذاری منابع طبیعی و زیست محیطی، استراتژی بهره وری سبز است.

 

عابدی به پروژه های کاربردی صورت گرفته در ارزش‌گذاری، حسابداری زیست محیطی و استراتژی بهره وری سبز واحدهای صنعتی در واحد علوم وتحقیقات اشاره کرد و گفت: این دوره پویا ، با تلاش سازمان بهره وری ایران و همکاری سازمان بهره وری آسیایی و نیز مرکز بهره وری مالزی MPC و حضور ۱۹ شرکت کننده از کشورهایی چون لائوس، مغولستان، سریلانکا، تایلند، کامبوج، تایوان، هند، ویتنام، فیلیپین، مالزی، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و غیره در کشور مالزی برگزار شد.

وی افزود: با برنامه ریزی و زمینه سازی مناسب جهت پیاده سازی استراتژی بهره وری سبز و کاربرد تکنیک های مختلف آن می توان زمینه های سودآوری واحدهای تولیدی را از طریق کاهش هزینه ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش داد و بدین ترتیب بهره وری سبز را اشاعه داد و زمینه های مشتری مداری داخلی و خارجی بهتری را در کشور فراهم کرد.

 

وی ادامه داد: این اقدامات می تواند شرایط مطلوبی را برای افزایش راندمان تولید، کاهش چشمگیر هزینه ها در زنجیره ارزش و گسترش صادرات فراهم کند و مانع از آسیب به محیط زیست به دلیل بهره گیری مناسب از ظرفیت های بالقوه تولید و فن آوری های موجود شود.

 

مدیرگروه اقتصاد محیط زیست واحد علوم و تحقیقات، به شگفتی جامعه بین المللی از فعالیت ایران در حوزه هزینه یابی جریان مواد و انرژی (MFCA ) اشاره کرد و گفت:MFCA نخستین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ به طور تئوری در آلمان مطرح شد،در سال۲۰۱۱تحت عنوان ISO۱۴۰۵۱استاندارد گردید. این تکنیک در سال های اخیر در کشورهایی چون آلمان، ژاپن، ویتنام و غیره به شکل عملی، مورد توجه قرار گرفته است.

 

مدیرگروه اقتصاد محیط زیست واحد علوم و تحقیقات، از برگزاری چهار workshop و یک کنفرانس بین المللی با همکاری سازمان ملی بهره وری ایران در آینده نزدیک در واحد علوم و تحقیقات نوید داد و گفت: هدف از برگزاری این دوره ها، آموزش آموزشگران و مشاوران واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدمات در چهارچوب قواعد بهره وری سبز و حسابداری جریان مواد و هزینه ها است.

 

وی به تدریس و تعریف پروژه های مربوط به MFCA در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست این واحد خبر داد و گفت: در جدیدترین استاندارد جهانی بهره وری و محیط زیست یعنی ۱۴۰۵۱ISO، مسائل اقتصادی، گام به گام در کنار چالش های محیط زیست بررسی می شود. در این راستا علی رغم منابع فارسی محدود ، تاکنون ۶ پروژه کارشناسی ارشد با موضوع MFCA توسط محققین گروه اقتصاد محیط زیست واحد علوم و تحقیقات تعریف و در تعدادی از واحدهای خرد اقتصادی کشور اجرا شده است.

نظر شما