شناسهٔ خبر: 19978 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریه‎پردازی از قدرت جدا نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر ندای منادیان وحدت از سرتاسر جهان اسلام به خصوص ندای امام(ره) را به صورت جدی به عنوان برنامه تلقی می کردیم، امروزه گرفتار فاجعه ای مثل غزه و داعش و ترور و خشونت و سکوت در برابر تجاوزگران به حریم اسلام و مسلمانان نبودیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز ۱۲ مردادماه در آئین رونمایی کتاب ۸ جلدی جهان اسلام با اشاره به اهمیت این گونه مطالعات در جهان اسلام، گفت: امروز جهان اسلام با یک واقعیت تلخ روبرو شده است که مجموعه عظیم و قدرتمند حرکتهای ضد اسلامی بنام اسلام بذر تفرقه و اختلاف و برادرکشی را در میان کشورهای اسلامی و مسلمان می افکند و جنایتهای وحشیانه را در عراق، سوریه، افغانستان و ... دامن می زند.

ظریف در ادامه افزود: در چنین شرایطی اقدام به شناسایی برای شناخت جهان اسلام ضروری است و این کار امروزه از هر کار دیگر ضروری تر و مورد نیاز است. ما امروزه در یک شرایط ویژه بین المللی قرار داریم که دنیا از یک شرایط دوقطبی به یک شرایط جدید در حال تغییر است و تمام کنشگران منتهای تلاش و ابتکار خودشان را برای این معطوف می کنند که جهان آینده را براساس منافع خودشان تنظیم کنند. 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این شناسایی می تواند یک وضعیت برای توان تأثیرگذاری ویژه ایجاد کند. باید توجه داشت که تأثیرگذاری صرفا مبتنی بر قواعد قدیم نیست، چه منابع قدرت سخت و چه منابع قدرت نرم و ... . باید به همه این منابع شناخت و باور داشته باشیم تا بتوانیم این شرایط نظام بین المللی را با آرمانها و اهداف خودمان هماهنگ کنیم. قطعا دیگران هم بدین صورت عمل می کنند.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت:باید توجه داشت که منابع معنایی قدرت تغییر پیدا کرده است. تصور نکنید که نظریه ها عینی و بی طرفند، نظریه ها معطوف به دیدگاهها و همچنین معطوف به قدرت اند. ما چاره ای جز شناخت و نظریه پردازی نداریم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: اگر ندای منادیان وحدت از سرتاسر جهان اسلام به خصوص ندای امام(ره) را به صورت جدی به عنوان برنامه تلقی می کردیم، امروزه گرفتار فاجعه ای مثل غزه و داعش و ترور و خشونت و سکوت در برابر تجاوزگران به حریم اسلام و مسلمانان نبودیم.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: اولا شناخت باید براساس آرمانها و اهداف خودمان باشد و اگر ندای منادیان وحدت از سرتاسر جهان اسلام به خصوص ندای امام(ره) را به صورت جدی به عنوان برنامه تلقی می کردیم، امروزه گرفتار فاجعه ای مثل غزه و داعش و ترور و خشونت و سکوت در برابر تجاوزگران به حریم اسلام و مسلمانان نبودیم.

ظریف در پایان سخنانش گفت: لذا از این فرصت استفاده می کنم و از دست اندرکاران مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام که با هدف وحدت جهان اسلام این گام را برداشته تشکر می کنم و باید بدانیم وحدت نهایی زمانی محقق می شود که وحدت و همدلی در بین همه گروه ها و دیدگاهها صورت گیرد و در نهایت رسیدن به هدف نهایی که وحدت جهان اسلام است قابل دسترس خواهد شد که ان شاء الله این یک شروع برای تمام جوامع مسلمانان حول قرآن کریم و رسول اکرم(ص) باشد که گرد هم بیایند و توان عظیم خود را باور کنند.

نظر شما