شناسهٔ خبر: 19979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسلامیت جامعه به وحدت جامعه پیوسته است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح دیروز 12 تیرماه در مراسم رونمایی از کتاب جهان اسلام گفت: منابع دینی ما مسأله وحدت جامعه دینی، جامعه توحیدی و اسلامی به عنوان یک اصل بنیادین تلقی شده است که با اصل اسلامیت گره خورده است و اسلامیت جامعه به وحدت جامعه پیوسته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در آئین رونمایی از کتابهای هشت جلدی جهان اسلام که به همت مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و نوشته رحیم صفوی در مرکز پژوهشهای وزارت امور خارجه برگزار شد، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نیاز و ضرورت وحدت جامعه مسلمانان به ارائه سخن پرداخت و گفت: در منابع دینی ما مسأله وحدت جامعه دینی، جامعه توحیدی و اسلامی به عنوان یک اصل بنیادین تلقی شده است که با اصل اسلامیت گره خورده است و اسلامیت جامعه به وحدت جامعه پیوسته است. در آیات فراوانی بر این اصل تأکید شده است و خاصیت اساسی اسلام وحدت‌آفرینی است. این ویژگی اسلام است.

وی تصریح کرد: کاری که این مؤسسه انجام داده است راهی است که نتیجه اش موفقیت است که باید در این عرصه کارهای فراوانی انجام شود. در قرآن کریم به آن چیزی که من از آن علم‌الاجتماع تعبیر می‌کنم، شکل گیری جامعه اسلامی ابتدا از یک وحدت اعتباری و قراردادی آغاز می شود که این وحدت همان وحدتی است که با شهادتین آغاز می شود.

اراکی با اشاره به اینکه شهادتین و گواهی تنها یک گواهی قلبی نیست، گفت: شهادتی بلکه یک التزام به اطاعت از حضرت رسول(ص) و رهبری رسول و همان چیزی است که وحدت جامعه اسلامی را به وجود می‌آورد که این وحدت اعتباری با اطاعت عینی و عملی رسول(ص) تبدیل به یک وحدت حقیقی می شود. یعنی جامعه ای شکل می گیرد که قرآن از آن به جامعه برادری یاد می کند.

آیت الله اراکی در ادامه سخنانش اظهارداشت: این جامعه نشأت گرفته از یک اخوت رسول است. در قرآن کریم، رسول اکرم(ص) و ابراهیم عظیم به عنوان پدر یاد شده است. این پدران، پدران حقیقی هستند و مبتنی بر یک تولیدمثل حقیقی است، رسول اکرم(ص) تولیدمثل می کند که اولین تولیدمثل او علی(ع) است و این شاهکارهای شخصیت رسول اکرم(ص) است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: جامعه اسلامی قوامش به آن است که رهبری کسی که رهبری اش به رسول اکرم(ص) منتصب است، باید باشد. شرط ایمان، تسلیم به حکم رسول(ص) است آن هم در همه مسائل چه جزئی و چه کلی. آنکه در جامعه اسلامی باید در هر زمانی یک رهبری وجود داشته باشد که با مرجعیت آن، مرجعیت رسول(ص) تحقق پیدا کند و به قول امام صادق(ع) مردم برادران یکدیگرند که این یک واژه حقیقی، بنیادی و اساسی است.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: زنان پیغمبر(ص) مادران تمام مسلمین هستند که این مسأله تولیدمثل حقیقی را ایجاد می کند، لذا وحدت که امام امت و رهبر معظم مطرح کرده است و در قانون اساسی آمده است از بنیادهای اساسی و اصل هویت جامعه اسلامی به آن بستگی دارد.

نظر شما