شناسهٔ خبر: 20000 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تکلیف مسکن مهر استادان مشخص شد

معاون اداری مالی وزارت علوم از آخرین وضعیت مسکن مهر استادان طی سال جاری دانشگاه ها، بازنگری 4 آیین نامه مهم دانشگاهی و اعمال اصلاحات در توزیع منابع مالی خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، محمدحسین امید صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مهمترین و نخستین موضوع در دستور بررسی این معاونت گفت: مهمترین موضوعی که در بدو ورود به وزارت علوم آن را پیگیری کردیم آشفتگی و نابسامانی منابع انسانی بود. در این زمینه اختلافات و مشکلات عدیده ای در دانشگاه ها وجود داشت و ۷۰ درصد دانشگاه ها نتوانسته بودند مشکلات اداری خود را به دلیل اختلافات حل کنند. در همین زمینه همه دانشگاه های کشور و ستاد وزارت علوم با همکاری یکدیگر مشکلات را برطرف کردند و در حوزه منابع انسانی ساماندهی خوبی صورت گرفت.

معاون اداری مالی وزارت علوم درباره استخدام ها گفت:  استخدام اعضای هیات علمی در دست پیگیری است. همه اقدامات در وزارت علوم آماده است و ما منتظر ابلاغ سهمیه ها از معاونت راهبردی ریاست جمهوری هستیم.

اصلاح رویه توزیع منابع مالی

امید در بخش دیگری از سخنان خود به  اصلاحاتی در رویه توزیع منابع مالی دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: اصلاحاتی در رویه توزیع منابع مالی دانشگاه ها رخ داد، در همین زمینه در ستاد وزارت علوم برنامه منابع مالی کاملاً در چارچوب ضوابط و قوانین توزیع می شود و دیگر موضوعی تحت عنوان چانه زنی و لابی گری در دانشگاه ها وجود ندارد.

بودجه سرانه ای دانشگاهها در سال ۹۴

وی همچنین درباره بودجه دانشگاه ها اظهار داشت: بودجه های  دانشگاه ها بر اساس سرانه دانشجویی محقق می شود و با هماهنگی های به عمل آمده با مجلس این امر در سال ۹۴ عملیاتی خواهد شد. همچنین با مذاکرات صورت گرفته مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به اعتبار دانشگاه ها افزوده شد.

معاون اداری مالی وزارت علوم درباره تخصیص بودجه دانشگاه ها در دو سال گذشته خاطرنشان کرد: بودجه دانشگاه ها در سال ۹۱، بین ۶۰ تا ۶۴ درصد و در سال ۹۲ بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد تخصیص یافت. به علت مشکلات مالی دانشگاه ها و عدم تخصیص ۴۰ درصدی بودجه در سال ۹۱ هنوز سنگینی کسری بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی روی دوش دانشگاه ها سنگینی می کند.

بهره برداری از پروژه های عمرانی در هفته دولت

وی به یک مذاکره در وزارت علوم که ۲۹ اسفند ماه ۹۲ انجام شده اشاره کرد و گفت:  ۲۹ اسفند ماه با مذاکراتی که میان وزارت علوم، وزارت اقتصاد و معاونت راهبردی ریاست جمهوری صورت گرفت مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی دانشگاه ها اختصاص یافت. در همین زمینه برای هفته دولت ۱۷۰ هزار متر مربع فضای آموزشی در دانشگاه ها با هزینه ۱۳۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری است و بخش دیگری از این پروژه ها در ۲۲ بهمن به بهره برداری می رسد؛ تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز تمام این پروژه ها به اتمام می رسند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از وضعیت بودجه سال جاری دانشگاه های کشور گفت: از وضعیت بوجه امسال ابراز نگرانی می کنم چرا که تا به امروز که ۵ ماه از سال می گذرد هنوز اعتبارات عمرانی تخصیص داده نشده. علاوه بر این دانشگاه ها لازم است که در تعطیلات تابستان تعمیراتی را انجام دهند که هنوز بودجه این تعمیرات اختصاص نیافته است.

هزینه حاملهای انرژی ۳ برابر بودجه های پژوهشی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ۱۵ درصد از منابع دانشگاه ها صرف حامل های انرژی می شود، ادامه داد: این مقدار هزینه سه برابر پولی است که برای پژوهش مصرف می شود.

امید همچنین از تهیه طرحی خبر داد که با عملیاتی شدن آن حفظ و نگهداری ساختمان های قدیمی و میراثی دانشگاه ها میسر می شود.

معاون اداری مالی وزارت علوم در ادامه به حوزه IT این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: ما در حوزه IT هم مشکلات زیادی داشتیم و با آن چه انتظار می رود وزارت علوم در فناوری اطلاعات حرف اول را در کشور بزند اما در این زمینه مشکلاتی وجود داشت ولی نوسازی هایی صورت گرفت و حوزه IT وزارت علوم ارتقا یافت.

کاهش تردد به وزارت علوم

وی گفت:  همین روند در دانشگاه ها نیز ادامه خواهد داشت و در سال جاری یکی از اولویت های ما کاهش تردد مراجعه کنندگان به وزارت علوم است که در همین زمینه قصد داریم تمام امور مربوط به مراجعه کنندگان را الکترونیکی کنیم.

امید از بازنگری ۴ آیین نامه مهم دانشگاه ها خبر داد  و اظهار داشت: آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی (کارکنان) عملیاتی سال گذشته به دانشگاه ها ابلاغ شد. آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز در دست تهیه است و از شهریور ماه به منظور تصویب در هیات های امنای دانشگاه ها در اختیارشان قرار می گیرد. بازنگری آیین نامه ساختاری و تشکیلاتی وزرات علوم در مرحله نهایی شدن قرار دارد. این آیین نامه مشکلاتی داشت که با اصلاحات صورت گرفته چابک و کوچک سازی ساختارها و اصلاح فرآیندها در دستور کار قرار می گیرد. همچنین آیین نامه مالی معاملاتی دانشگاه ها نیز سال ها بود که مورد بازنگری قرار نگرفته بود و با وجود مشکلاتی که داشت در دانشگاه ها به اجرا در می آمد. این آیین نامه هم در دستور بازنگری قرار دارد و در گردهمایی شهریور ماه معاونان اداری- مالی دانشگاه ها درباره آن بررسی هایی صورت می گیرد.

وی درباره جزئیات فعالیت خیرین و همکاری آنان با وزارت علوم و دانشگاه ها گفت: بر اساس هماهنگی های به عمل آمده خیرین می توانند تسهیلاتی را از بانکها دریافت کنند و پروژه های دانشگاه را به نام خود به اتمام برسانند. بازپرداخت این وام به عهده خیرین است اما هزینه های مرتبط با این تسهیلات توسط دانشگاه ها پرداخت می شود.

معاون اداری مالی وزارت علوم  در این باره ادامه داد: خیرین برای نخستین بار به عنوان یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه ها منصوب شدند تا همکاری بیشتری با دانشگاه ها در اتمام پروژه ها داشته باشند.  در همین زمینه نخستین نشریه خیرین با همکاری وزارت علوم منتشر می شود.

۲۰ دانشگاه بنیاد خیرین تأسیس می کنند

به گفته وی ۲۰ دانشگاه کشور هم اکنون در حال ایجاد بنیاد خیرین هستند و ۱۰ دانشگاه این بنیاد را تشکیل داده اند. در این باره ابراز امیدواری می کنیم که تا پایان سال در تمام دانشگاه های کشور بنیاد خیرین ایجاد شود.

امید از تشکیل ستاد خیرین مرکزی در وزارت علوم خبر داد و افزود: با تشکیل این ستاد تمام بنیادهای خیرین در سراسر کشور، حمایت قانونی می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران از ساخت ۴۹ پروژه دانشگاهی توسط خیرین در مساحت ۱۷۲ هزار متر مربع خبر داد.

وی همچنین از تهیه تمبر خیرین و برگزاری گردهمایی در رابطه با خیرین در آبان ماه خبر داد.

امید درباره مسکن مهر اساتید به برخی جزئیات اشاره کرد و گفت: هیچ اقدامی برای اختصاص مسکن مهر به استادان نه در گذشته و نه هم اکنون در دستور کار نبوده است قرار هم نیست که در این زمینه هیچ سرمایه گذاری و تصمیمی گرفته شود.

معاون اداری مالی وزارت علوم همچنین از تصویب برنامه ۵ ساله برای دانشگاه ها خبر داد و اظهار داشت: دانشگاه ها را تشویق کرده ایم که برنامه ۵ ساله ای برای خود تهیه کنند، در همین زمینه به دانشگاه ها اعلام شده تا قبل از اجلاس روسای دانشگاه دو برنامه ۵ ساله را آماده کنند.

نظر شما