شناسهٔ خبر: 20008 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تبلیغ کتاب در رسانه ملی مدیریت هوشمند و طرح جامع نیاز دارد

علی‌اکبر اشعری می‌گوید از آنجا كه رسانه ملی چه در اصل تبلیغ مطالعه و چه در تبلیغ كتاب‌های خاص می‌تواند از قالبهای مختلف استفاده كند، برای این كار هم طرح جامعی مورد نیاز است، هم مدیریت هوشمندی كه بتواند دقیقاً برنامه را مبتنی بر هدف دنبال كند.

به گزارش «فرهنگ امروز»علی‌اکبر اشعری درباره ریشه‌های مسئله تبلیغ نشدن کتاب در رسانه‌ ملی، ضمن اشاره به اینکه وضعیت دوگانه تبلیغ کتاب در تلویزیون در حال لطمه زدن به هدفی است که این حرکت فرهنگی می‌توانست به دنبال داشته باشد، اظهار کرد:  همه این موضوع برمی‌گردد به تلقی مدیران و كارگزاران سازمان صدا و سیما نسبت به كتاب. سازمان صدا و سیما در ارتباط با تبلیغ كتاب قاعدتاً یكی از این سه رویكرد را می تواند داشته باشد؛ نخست اینكه به تبلیغات كتاب هم مانند سایر كالاها به عنوان منبع درآمد نگاه كنند دوم اینكه تبلیغ كتاب را در راستای ماموریت اصلی سازمان قلمداد كنند و همانطور كه نه تنها برای پخش سریال و مستند و غیره انتظار درآمد ندارند، بلكه برای تولید آنها هم هزینه های زیادی می كنند.

وی ادامه داد: نگاه سوم هم نگاه خنثای اقتصادی به مسئله تبلیغ كتاب است؛ در این حالت تهیه كننده باید هزینه تولید برنامه را از طریق ناشر یا صاحب اثر تامین كند. اقتضای پاسخ به دغدغه های كمی سرانه مطالعه كتابهای مفید به ویژه دغدغه و تاكیدهای مكرر مقام معظم رهبری اقتضا دارد سازمان صدا و سیما نگاه دوم به تبلیغ كتاب را انتخاب كند. چرا كه وقتی درآمد یا پركردن برنامه ها هدف قرار بگیرد، هر كتابی، حتی كتابی كه ارزش تبلیغ ندارد، به شبكه‌های رادیو و تلویزیون راه پیدا می‌كند. در حالی كه این هر دو اتفاق یعنی درآمدزایی یا پركردن برنامه‌ها كه به ورود هركتابی به شبكه تبلیغ رسانه ملی بینجامد، نقض غرض است.

اشعری با تاکید بر اینکه درآمدزایی یا پر كردن برنامه‌ها كه به ورود هر كتابی به شبكه تبلیغ رسانه ملی بینجامد، نقض غرض است، تصریح کرد: از آنجا كه رسانه ملی چه در اصل تبلیغ مطالعه و چه در تبلیغ كتاب‌های خاص از قالبهای مختلف می تواند استفاده كند، برای این كار هم طرح جامعی مورد نیاز است، هم مدیریت هوشمندی كه بتواند دقیقاً برنامه را مبتنی بر هدف دنبال كند.

این فعال فرهنگی افزود: شکی نیست تاثیرگذاری تلویزیون در موضوع تبلیغ کتاب را نمی‌توان انکار کرد البته نقش تبلیغات آن هم در رسانه ملی اصلاً قابل انكار نیست. منتهی در تبلیغ باید قواعد آن را رعایت كرد، اینكه ما كتاب را در شبكه یا ساعتی كم مخاطب مطرح كنیم، یا كتابی را یك بار در یك برنامه معرفی كنیم و فكر كنیم برای آن تبلیغ كرده‌ایم در حالی که این موضوع غلط است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت حضور نیافتنش در شورای کتاب سیما نیز گفت: مدتها قبل زمانی كه در جلسات شورای مشاورین سازمان صدا و سیما شركت می كردم، طرحی را درباره قالب‌های تولید برنامه به منظور ترویج فرهنگ مطالعه پیشنهاد كردم كه نسبتاً مورد توجه قرار گرفت. بعداً هم هر گاه با مدیران ارشد سازمان دیدار داشتم، ضرورت تشكیل شورایی به همین منظور را مطرح می‌كردم؛ تا اینكه در دو موقعیت جداگانه از سوی معاونین محترم صدا و سیما برای شركت در جلسات جداگانه‌ای كه قرار بود تحت عنوان شورای كتاب تشكیل شود شركت كنم. طبعاً من هم پذیرفتم و در هر كدام از این دو شورا هم چند جلسه‌ای شركت كردم و حتی طرح مكتوبی هم به هردو شورا ارائه كردم. اما در عمل احساس نكردم كه این جلسات خیلی جدی باشد. به همین دلیل دیگر به این جلسات نرفتم. البته بعدها هم شنیدم برخی دیگر از دوستان عضو این دو شورا هم به همین جمع بندی رسیده اند.

اشعری در پایان گفت: البته معاون صدا نه ولی آقای دارابی معاون سیما یك بار در ملاقات مشتركی كه مدیر شبكه 4 سیما كه رئیس شورای كتاب معاونت سیما هم هستند، حضور داشتند، علت را پرسیدند و بعد از توضیحات من از رئیس شورا خواستند به این دغدغه‌ها توجه كنند و از من هم خواستند به شركت در جلسات ادامه دهم، اما دیگر خبری نشد

نظر شما