شناسهٔ خبر: 20020 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفاهم‌نامه 5 میلیارد تومانی ارشاد و آموزش و پرورش امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش با هدف رشد نرخ کتابخوانی در مدارس سراسر کشور، به امضای مسئولان این دو معاونت رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از امضای این تفاهم‌نامه که بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۳ مرداد در محل این معاونت به امضا رسید، هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه را ترویج و توسعه کتابخوانی دانست که به گفته او جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: یکی از پایگاه‌های اصلی که می‌تواند به ترویج کتابخوانی در جامعه کمک کند، وزارت آموزش و پرورش است چرا که حداقل ۱۲ سال از عمر کودکان و نوجوانان این مرز و بوم آنجا سپری می‌شود و این فی نفسه یک ظرفیت بزرگ است.

به گفته معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، آموزش و پرورش دارای ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش کتابخوانی است که رئیس جمهور در آئین گشایش سال تحصیلی گذشته به بخشی از آنها تاکید کرد.

صالحی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مدارس، اجرای طرح کتابخوانی کلاسی، اجرای طرح پیشنهاد کتاب از طرف معلمان به دانش آموزان، از جمله این ظرفیت‌ها است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد همچنین از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگانی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری و نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه خبر داد و اظهار امیدواری کرد این تفاهم‌نامه جرقه‌ای باشد بر فضای کتابخوانی و به توسعه کتابخوانی در کشور کمک کند.

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم پیش از امضای تفاهم‌نامه مذکور در سخنان کوتاهی گفت: این تفاهم‌نامه در راستای همکاری دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش تنظیم شده و پشتوانه محکمی دارد که همان صحبت‌های رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته مبنی بر لزوم توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه و مدارس کشور است.

در ادامه، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش به امضای سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف متعهد شدند در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در جامعه، توسعه فعالیت‌های فرهنگی در سطح مدارس سراسر کشور، تامین کتاب‌های مورد نیاز و تجهیز کتابخانه‌های مدارس داخل و خارج از کشور تا سقف ۵۰ میلیارد ریال به همکاری بپردازند.

تعهدات وزارت آموزش و پرورش در متن این تفاهم‌نامه به قرار زیر است

• تأمین سهم آموزش و پرورش به منظور صدور كارت‌های الكترونیك خرید كتاب دانش‌آموزی
• برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه كتاب در ۵۰ هزار مدرسه، همزمان با بیست و دومین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران و ارائه گزارش كتبی و تفصیلی شامل فهرست اسامی و نشانی مدارس محل برگزاری نمایشگاه‌ها، فهرست اسامی ناشرانی كه از آنها كتاب خریداری شده و میزان خرید آز آنان جهت واریز سهم ۱۰ درصدی «معاونت» به حساب ناشران
• راه‌اندازی كتابخانه‌های كلاسی مدارس در سراسر كشور
• انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای كشف استعدادهای دانش‌آموزی در زمینه نویسندگی (نوقلمان) و همكاری با حوزه معاونت در جهت نظام‌مندسازی این بخش
• همكاری در بررسی و انتخاب كتابهای طرح «یاد یار مهربان» و ارائه لیست مناسب براساس گروه‌های سنی دانش‌آموزان به معاونت، همچنین ارائه لیست كتابهای مناسب و مورد نیاز مدارس خارج از كشور با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
• اطلاع‌رسانی مناسب و هماهنگی لازم برای اجرای فعالیتهای فرهنگی در مدارس سراسر كشور
• مشاركت فعالانه آموزش و پرورش در برنامه‌های هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران از طریق برنامه‌های فرهنگی
• برنامه‌ریزی برای تقویت و گسترش زنگ مطالعه در برنامه درسی دانش‌آموزان حداكثر تا دوسال آینده
ارائه گزارش‌های دوره‌ای از میزان ثمربخشی تفاهم‌نامه و تأثیرات فرهنگی و ارائه گزارش میزان افزایش سطح مطالعه، افزایش سرانه كتاب در كتابخانه‌ها و تعداد كتابخانه‌های تابعه با اجرای این تفاهم‌نامه
• همكاری با جشنواره‌های فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند جشنواره شعر،نوقلمان و...

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متعهد شد تا بر اساس مصوبات ذیل به همکاری با وزارت آموزش و پرورش بپرازد:

• همكاری در تأمین و تجهیز كتابخانه‌های مدارس سراسر كشور برابر سهم‌آموزش و پرورش
• مشاركت در برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه كتاب در ۵۰ هزار مدرسه، همزمان با بیست و دومین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران
• همكاری در امر تأمین و تجهیز كتابخانه‌های كلاسی (به كتاب)، كه در مدارس سراسر كشور راه‌اندازی شده است، طی زمان‌بندی مناسب
• همكاری در صدور كارت الكترونیكی خرید كتاب دانش‌آموزی
• همكاری در برگزاری نمایشگاه «یاد یار مهربان»
• مشاركت در اهدای كتابهای مورد نیاز مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور براساس لیست مورد تأیید نماینده وزارت آموزش و پرورش در صورت پذیرش هزینه‌های بسته‌بندی و ارسال هوایی آنها توسط «آموزش و پرورش»
• برنامه‌ریزی برای نوقلمان كشور طبق آئین‌نامه‌ها و دعوت از نمایندگان آنها برای حضور در جلسات
همكاری در برپایی جشنواره‌های فرهنگی آموزش و پرورش و ثبت آنها در تقویم‌ها و برنامه‌های فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی

• حمایت از فعالیت‌های آموزش و پرورش در برنامه‌های هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران
• همكاری در برگزاری نمایشگاه‌های كتاب منطقه‌ای آموزش و پرورش
• ایجاد ارتباط با نهادهای مربوط به اهل قلم برای حضور آنان در مدارس با تأیید وزارت آموزش و پرورش

همچنین به منظور اجرایی شدن این تفاهم‌نامه همایون امیرزاده به عنوان نماینده معاونت و مهدی علی‌اكبرزاده به عنوان نماینده آموزش و پرورش انتخاب شدند تا ضمن تشكیل كارگروهی اجرایی شدن تفاهم‌نامه را پیگیری کنند.

نظر شما