شناسهٔ خبر: 20027 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مقدمه‌ای بر پژوهش در جامعه‌شناسی خانواده در ایران

مقدمه‌ای بر پژوهش در جامعه‌شناسی خانواده در ایران کتاب حاضر نه‌تنها به عناصر مهم تغییرات در نهاد خانواده اشاره می‌کند، بلکه کوشیده تا وجوه متحول خانواده را که نیازمند مطالعه و پژوهش است معرفی کن

نام کتاب: مقدمه‌ای بر پژوهش در جامعه‌شناسی خانواده در ایران

نویسنده: عباس عبدی

ناشر: نشر نی

چاپ: 1393

تعداد صفحات:  146 صفحه

قیمت: 8 هزار و 600 تومان

 

 

 

 

فرهنگ امروز: کتاب«مقدمه‌ای بر پژوهش در جامعه‌شناسی خانواده در ایران» تألیف عباس عبدی پژوهشی بوده است که نویسنده آن را در سال 1383 با حمایت دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده است و بخش سوم آن در سال 1392 از سوی نویسنده به‌روز و با ویرایش جدید و از سوی نشر نی منتشر شده است. عبدی در این کتاب به بررسی تحولات در نهاد خانواده می‌پردازد.
«نهاد خانواده رکن اساسی در شکل‌گیری جوامع بشری است ولی این نهاد نیز واقعیتی تاریخی داد و در طول زمان و عرض مکان به شکل‌های گوناگونی دیده شده، و تغییرات و تحولات آن نیز مورد توجه جامعه‌شناسان بوده است. در ایران نیز خانواده اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد، ولی تغییراتی که در چند دهه اخیر رخ داده، الزام کرده که وضعیت و کارکرد این نهاد مورد بازبینی قرار گیرد. کتاب حاضر نه‌تنها به عناصر مهم تغییرات در نهاد خانواده اشاره می‌کند، بلکه کوشیده تا وجوه متحول خانواده را که نیازمند مطالعه و پژوهش است معرفی کند.»
نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید «تاکنون مطالب بسیاری درباره خانواده منتشر شده است، این مطالب عمدتاً در قالب تئوریک و یا تاریخی سیر می‌کنند کم‌تر به این نکته پرداخته شده که چگونه می‌توان مطالعات اجتماعی مرتبط با خانواده و سیر تاریخی تحولات آن و از سوی دیگر با بهره‌گیری از مطالعات موردی و پژوهش‌های انجام‌شده به صورت‌بندی مفاهیم و گزاره‌های اساسی مطالعات این نهاد اجتماعی و چگونگی عملیاتی شدن مفاهیم و گزاره‌ها بپردازند، خالی است. مطالعه حاضر اقدام کوچکی برای پر کردن جزئی از این خلاء است. بدین لحاظ، در این مطالعه کوشیده شده است که به وجه کاربردی آن در مطالعات مربوط به خانواده تأکید بیشتری شود.»
کتاب از چهار فصل تشکیل شده که عناوین آن «نهاد خانواده و تحولات آن»، «خانواده موجود»، «خانواده در ایران» و «عناصر پژوهش در خانواده» است. در بخش اول به طور خلاصه به تحولات خانواده و دیدگاه‌های مربوط به جامعه‌شناسی خانواده نگاهی کلی انداخته شده است. در بخش دوم، وضعیت خانواده در جهان کنونی به‌ویژه در نظام‌های پیشرفته به منزله چشم‌انداز احتمالی آینده  آینده نهاد خانواده در جوامع در حال توسعه ارزیابی شده است. بخش سوم وجوه خانواده در ایران معاصر با استفاده از پژوهش‌های معتبر موجود و یافته‌های آماری قابل اعتماد توصیف شده است. و در بخش چهارم مجموعه پرسش‌های بنیادینی که درباره خانواده و ابعاد آن در جامعه ما مطرح است، ارائه گردیده تا بر اساس این مجموعه از پرسش‌ها، طرح‌های پژوهشی درباره خانواده طراحی و اجرا شود.

نظر شما